פוטין ביקר בסוריה כדי לאותת לאיראנים: אני בצד שלכם • פרשנות

נוכח התגובה הצפויה של טהראן לחיסול סולימאני, החליט נשיא רוסיה להגיע למדינה כדי להזכיר ל"ציר הרשע" שמפקד כוח קודס היה שותף צבאי שלו - ולחדד את דבריו על כך שההתנקשות הייתה מעשה פזיז

זמן צפייה: 01:12

ביקורו הפתאומי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוריה היום (שלישי) אינו מקרי. הנחיתה הפתאומית בדמשק, שהייתה למעשה ביקור של בעל הבית האמיתי בביתו, נועדה להזכיר ל"ציר הרשע", הכולל את סוריה ואיראן, כי הוא בצד שלו במתיחות.

ברקע התגובה האיראנית הצפויה, פוטין החליט לחדד את דברי רוסיה נגד החיסול במעשים. כזכור במוסקבה גינו את ההתנקשות ואמרו כי מדובר בהימור ובמעשה פזיז וכן שהחיסול מגביר את המתיחות שלא לצורך. סולימאני, כידוע, היה שותף של רוסיה במלחמה בדאע"ש ובניסיון להציל את משטר אסד, ולמעשה היה שותף צבאי של פוטין.

עוד בחדשות 13:

56 בני אדם נמחצו למוות וכ-200 נפצעו בהלוויית סולימאני

"סוף לנוכחות ארה"ב באזור": גופת סולימאני הגיעה לעיר הולדתו

אלפים במסע הלווייה של סולימאני בטהראן; הנייה: "פשע מגונה"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בביקור בדמשק עם נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בביקור בדמשק עם נשיא סוריה בשאר אסד | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום החלה הלוויתו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בעיר הולדתו כרמאן. במהלך הלוויה נמחצו למוות 56 בני אדם, וכ-200 נפצעו, לאחר שמסיבה לא ברורה פרצה מנוסה המונית. בעקבות זאת נדחתה קבורתו של סולימאני. בסרטונים שפורסמו מהזירה, ניתן לראות את המשתתפים שנמחצו שרועים על הרצפה, וצוותי סיוע שמנסים לטפל בהם ואף מבצעים בחלקם החייאה.

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, איים על ארצות הברית: "זוהי תחילתו עשור של מאבק נגד ארצות הברית, העולם היום מלא בשנאה כנגד האמריקנים". עוד הוסיף: "לא תהיה פינה בטוחה לאמריקנים באזור, חיסול סולימאני הוא תחילת הסוף של נוכחותם באזור".

עוד בדבריו איים סלאמי "להבעיר" מדינות הנתמכות על ידי ארצות הברית, בזמן שמאות אלפי המשתתפים במסע הלוויה שהחל את דרכו בטהראן, והמשיך לכיכר המרכזית בעיר הולדתו של מפקד כוח משמרות המהפכה קוראים "מוות לישראל". בהמשך הוסיף סלאמי: "ננקום בעוצמה את מותו".

הלוויתו של קאסם סולימאני בכרמן
הלוויתו של קאסם סולימאני בכרמן | צילום: רויטרס

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, עלי שמחאני, איים: "יש לאיראן 13 תסריטים לנקמה בארה"ב על חיסולו של קאסם סולימאני, הפחות שבהם יהיה סיוט בהיסטוריה של ארה"ב". שמחאני הוסיף, כי בשל שיקולים שונים איננו יכולים לספק מידע נוסף לכלי התקשורת, הדגיש "אנו מבטיחים לעמנו הגיבור כי פעולת הנקמה לא צפויה להיות במסגרת פעולה בודדת. כל ציר ההתנגדות ינקום את דמו של קאסם סולימאני וזאת בהתאם להצהרתו של מנהיג המהפכה האסלאמית".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף ספד גם הוא לסולימני, ואמר: "מה שהמזרח התיכון זקוק לו עכשיו, יותר מבעבר, הוא דיאלוג מקיף וכלל אזורי. הגיע הזמן שהאמריקנים יעזבו את האזור, ושאיראן תוביל קריאת שלום לשכנותיה". בהמשך התייחס לאיומי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נגד ארצו בציוץ בעמוד הטוויטר שלו וכתב: "טראפ איים על ארצנו והפר בכך את החוק הבין-לאומי. הוא עדיין מקווה להפחיד אותנו, או שהוא מבין שהוא הופך את ארצות הברית למשטר עוין ולא לגיטימי?", כתב והוסיף: "זהו הסוף של הנוכחות האמריקנית והמערב באזור".