הבחירות נמנעו – אך בשני הצדדים כבר נערכים לנקודת היציאה הבאה

בסוף דצמבר תפוג הארכה לאישור התקציב, ועד אז כל מפלגה תנסה לצבור אשראי פוליטי על חשבון השנייה. לרה"מ יש מתווה סדור איך לעשות זאת, אך בכחול לבן מזהירים – ערוכים לכל השטיקים • פרשנות

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

השבוע, בתום שבועות של עימותים, קיבלו הליכוד וכחול לבן את פשרת ח"כ האוזר - והכנסת אישרה את דחיית אישור התקציב ב-120 ימים, על מנת למנוע את פיזור הכנסת. כעת נשאלת השאלה כיצד תיראה המערכת הפוליטית בחודשים הקרובים, עד נקודת היציאה הבאה - ואיך היא תסתיים.

הבחירות נמנעו בשלב זה, אך אין עוררין על כך שמערכת היחסים הרעועה בקואליציה תוסיף להיות סוערת ומלאת מריבות. בליכוד אומרים - גם אם היינו יכולים להסתדר עם גנץ, ניסנקורן לא ייתן לו. מנגד, בכירים בכחול לבן אומרים שהם ערוכים לכל השטיקים שנתניהו כבר מתכוון לשלוף בשבועות הקרובים.

עד סוף דצמבר ינסו שתי המפלגות לצבור אשראי פוליטי על חשבון המפלגה השנייה – הצעות חוק על פסקת התגברות מצד אחד, וניסיונות של כחול לבן מצד שני להראות עד כמה הם מבצרים את מעמדה של מערכת המשפט.

עוד בחדשות 13:

נמנעו בחירות: הכנסת החליטה – אישור התקציב יידחה ב-120 ימים

לוין: יצאנו מגדרנו, אבל כחול לבן נשארו אופוזיציה בתוך הממשלה

גנץ: נתניהו מפלג את העם; גורם בליכוד: שכחול לבן תפסיק לתקוף

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

לנתניהו יש תוכנית סדורה איך לנסות לצבור אשראי פוליטי ופופולריות גבוהה לקראת דצמבר. בפן המדיני – אולי חתימה על הסכמי שלום נוספים, או טקס ש"יסחט את הלימון" של ההסכם עם איחוד האמירויות. כנראה צפויים גם מהלכים פוליטים כלכליים נוספים.

בסוף דצמבר, כאשר תפוג הארכה שניתנה לאישור התקציב, נתניהו שוב יצטרך לחשב מה מצבו בסקרים: אם יש לו 61 מנדטים, מה מצב הרוח של נפתלי בנט ואם אפשר להסתמך עליו או לא. יכול להיות שהתשובה לשתי השאלות האלה תהיה שלילית, ונתניהו ידחה את נקודת היציאה למארס - ואז הבחירות ייערכו אולי ביוני.

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

כאמור, ביום שני אישרה מליאת הכניסת את דחיית אישור התקציב. כחול לבן והליכוד הודיעו עוד טרם ההצבעה כי יתמכו במהלך, במסגרת הפשרה שהציע חבר הכנסת צבי האוזר. כחלק מההצעה תוקם גם ועדה למינוי בכירים.

67 חברי כנסת הצביעו בעד דחיית אישור התקציב, ו-37 הצביעו נגד. לאחר ההצבעה באופוזיציה תקפו, ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב בטוויטר: "המפסידים הגדולים הערב: אזרחי ישראל. אין תקציב, אין תוכנית לטיפול באבטלה, כולם בממשלת המנותקים רבים עם כולם, סכסוכים לפני הכל. עלוב ועצוב".

גם יו"ר ימינה נפתלי בנט תקף ואמר: "מעולם לא היתה לישראל ממשלה כל כך מנוכרת לאזרחיה, כל כך עסוקה בעצמה, כל כך מסורבלת, כל כך לא חכמה, כל כך לא מקצועית, כל כך מעוררת מבוכה, כל כך כושלת בביצוע. אפשר אחרת. הגיע הזמן למנהיגות חדשה לישראל".