מינוי מ"מ הפרקליט יגלה אם פני אוחנה למאבק ביועמ"ש • פרשנות

שר המשפטים צפוי שלא למנות מחר לתפקיד את מועמד מנדלבליט, שלמה למברגר. היועמ"ש יתקשה להתנגד לבחירה במנהל המחלקה הכלכלית, אולם, מינוי המשנה לפרקליטת מחוז מרכז צפוי להלהיט את הרוחות

זמן צפייה: 01:52

שר המשפטים אמיר אוחנה צפוי להכריז מחר (שלישי) את מי הוא בוחר לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. נכון לעכשיו, מסתמן כי ידחה את מועמדו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולא ימנה את שלמה למברגר לתפקיד.

החלטתו של אוחנה תסמן אם פניו לקראת עימות נוסף מול מנדלבליט והפרקליטות, המחזק את השר בקרב קהל בוחריו. אם יבחר למנות את דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית, לתפקיד – יהיה קשה ליועמ"ש להתנגד למינוי, בשל ניסיונו בתחום. אך אם ימנה את אורלי בן ארי, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז – צפוי העימות להתלהט, בשל היעדר הניסיון שלה כפרקליטת מחוז.

עוד בחדשות 13:

אוחנה: אין חובה להתייעץ עם היועמ"ש על מינוי פרקליט המדינה

השר אוחנה על מינוי פרקליט המדינה: "אמנה מ"מ מתוך הפרקליטות"

היועמ"ש נגד אוחנה: "מנה את עו"ד למברגר כמ"מ לפרקליט המדינה"

השר אמיר אוחנה
השר אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

כזכור, מוקדם יותר היום שלח נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, למנדלבליט ולאוחנה, ובו הזכיר להם כי היום הסתיימה כהונתו של פרקליט המדינה שי ניצן, וציין כי הם טרם התייעצו עימו בעניין המועמד להחלפתו - כפי שקובע החוק.

הרשקוביץ כתב כי עם השגת הסכמה על מועמד בין היועמ"ש לאוחנה, הוא ידון באפשרות מינויו, והוסיף: "מקווה שזה יקרה מהר". בתגובה, ענה לו שר המשפטים כי "לא קיימת חובת היוועצות עם היועמ"ש בעניין המועמדים", והוסיף: "המועמדים ידועים גם לך. אם יש לך מניעה לגבי אחד מהם - תגיד לי".

אביחי מנדלבליט בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל
אביחי מנדלבליט בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל | צילום: חדשות 13

כזכור, בחודש שעבר הודיע השר אוחנה כי בכוונתו למנות ממלא מקום לתפקיד פרקליט המדינה לתקופה של שלושה חודשים במקומו של שי ניצן. בריאיון לתוכנית "המטה המרכזי" הסביר כי "בזמן ממשלת מעבר, לא תקום ועדת איתור על מנת למנות את הבא בתפקיד. מתפקידי, על פי החוק, למנות ממלא מקום וכך אעשה".

כמו כן, אמר אוחנה כי ממלא המקום יהיה אדם מתוך הפרקליטות ואף הציג רשימת מועמדים: שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אורלי בן ארי-גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ואושרה גז-איזנשטיין, פרקליטת מחוז תל אביב.

עו''ד שלמה ( מומי) למברגר
עו''ד שלמה ( מומי) למברגר | צילום: חדשות 13

בתגובה, הודיע היועמ"ש כי עמדתו היא שיש למנות לתפקיד את המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד למברגר. בפגישה מתוחה בין השניים הבהיר מנדלבליט כי לעמדתו משקל רב בנושא ואף סירב להתעקשותו של אוחנה לראיין מועמדים נוספים. בשיחות סגורות אמר היועמ"ש כי אם ימונה ממלא מקום לפרקליט המדינה בניגוד לעמדתו – יודיע כי יש מניעה משפטית למינוי.

לטענת מנדלבליט, עו"ד למברגר הוא בעל ותק רב ויש להתחשב בתפקידיו הקודמים, בתפקידו הבכיר הנוכחי, בניסיונו העשיר וביכולותיו הגבוהות, ואף איים כי אם למברגר לא ימונה לתפקיד הוא יפעל לסכל את המינוי שיבחר אוחנה. כמו כן, ציין מנדלבליט כי "אין באמור כדי להשפיע על תהליך מינויו של פרקליט מדינה קבוע, אשר יתקיים לאחר כינון ממשלה קבועה".