הצהרת סמוטריץ' לא מסנדלת רק את נתניהו אלא גם את בנט • פרשנות

דבריו של יו"ר הציונות הדתית שלא יישב בממשלה שתיתמך ע"י רע"ם הפכה את המשימה של רה"מ לכמעט בלתי אפשרית, ובכך יודע לפיד שבנט מגיע למו"מ איתו בעמדת נחיתות שכן אין לו אופציה אמיתית אחרת

זמן צפייה: 01:38

הקרב על המנדט: דבריו של יו"ר רע"ם מנסור עבאס בדבר רצונו בשיתוף פעולה הפיחו תקווה בקרב בכירי הליכוד, שמא אופציית הקמת הממשלה בתמיכת המפלגה הערבית הינה ריאלית. עם זאת, אתמול בבוקר שוב פוצץ יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', את הבלון, כשאמר כי לא יישב בממשלה שתישען על תמיכת רע"ם.

אם אכן סמוטריץ' לא מתכוון לתת יד להקמת ממשלה כזאת, הרי שלנתניהו אין את היכולת להשיג תמיכה של 61 מנדטים ולהקים ממשלה. במצב כזה לשיחה שנערכה אתמול בשעות הצהריים בין ראש הממשלה ליו"ר ימינה נפתלי בנט אין באמת תוחלת. אם לנתניהו אין יכולת להכניס גם את סמוטריץ' וגם את עבאס לממשלה אחת, הרי שלכל הצעה מפתה שניסה נתניהו לתת לבנט במהלך השיחה אין אחיזה במציאות.

במצב כזה האמירה של סמוטריץ' לא מסנדלת רק את נתניהו, שלא מצליח להקים ממשלה, אלא גם את בנט. לפיד שייפגש בצאת החג עם יו"ר ימינה יודע שלצד השני אין דרך למשוך את בנט פנימה וכי הוא מגיע למו"מ עם יו"ר יש עתיד בעמדת נחיתות. אין זה סוד שכדי שבנט יעבור ל"גוש השינוי" הוא רוצה להיות ראשון ברוטציה, כלל לא בטוח שבמצב העניינים בגוש נתניהו, לפיד ימהר לוותר על הבכורה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

ריבלין קיבל את תוצאות הבחירות: "העם תובע חיבורים לא שגרתיים"

עבאס לא הצהיר על מי ימליץ: "לא רוצה להיות חלק משום גוש"

נתניהו: בנט וסער – בואו נשים את המשקעים מאחורינו ונקים ממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו''ר ימינה נפתלי בנט, יו''ר יש עתיד יאיר לפיד
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו''ר ימינה נפתלי בנט, יו''ר יש עתיד יאיר לפיד

סמוטריץ׳ מבהיר שוב: "לא נהיה שותפים לשום ממשלה שתסתמך על רע"ם"

כאמור, אתמול, שעות לאחר נאומו הפייסני של מנסור עבאס, כתב סמוטריץ' בחשבון הפייסבוק כי מפלגתו "לא תהיה שותפה בשום ממשלה שתסתמך אקטיבית או בהימנעות על רע"ם או תומכי טרור אחרים". לדבריו, "הקמת ממשלה שתישען על רע"ם ומנסור עבאס תהיה אסון ובכייה לדורות - ולא נאפשר לה לקום".

סמוטריץ' התייחס לפוליטיקאים מהימין שלא שוללים את האפשרות להיתמך ברע"ם, וכתב: "ניסיונות ההלבנה של התנועה האסלמית מצד גורמים מסוימים בימין משקפים עיוורון וקוצר רואי מסוכן וחסר אחריות, אשר יביא לאובדן שלטון הימין לעשרות השנים הבאות ולסופה של המדינה היהודית. לא פחות".

נתניהו ובנט נפגשו: "דנו בצורך להקים ממשלה יציבה ומתפקדת"

אתמול, כאמור, נפגשו נתניהו ובנט לפגישה שנערכה כשלוש שעות. הפגישה התקיימה יממה לפני פגישתו של יו"ר ימינה עם לפיד ושלושה ימים לפני תחילת ההתייעצויות אצל הנשיא ריבלין. בהודעה המשותפת שיצאה משני הצדדים בתום הפגישה נכתב: "השניים שוחחו על הצורך להקים ממשלה יציבה ומתפקדת בהקדם האפשרי וכן על האפשרויות להביא לכך בסיטואציה הפוליטית שנוצרה. סוכם כי הצדדים יעמדו בקשר בהמשך".

לאחר הפגישה בין השניים, בנט צייץ בטוויטר: "אני פועל בתחושה שהמדינה המופלאה שלנו היא לא דבר מובן מאליו. בגלל חרמות ותחושה של כל אחד ש'רק אני צודק' כבר איבדנו את ביתנו לפני 2,000 שנה. לכן אמשיך במאמצים כבירים כדי להביא להקמת ממשלה טובה לישראל בהקדם".