מטרת "תוכנית המאה": הכנת הקרקע לסיפוח כל ההתנחלויות • פרשנות

טראמפ תיאם את העסקה באופן מלא עם נתניהו והיא איננה מדינית, אלא פוליטית. כשמפלגות הימין יידחו אותה, רה"מ יציג הצעה להחלת החוק על ההתנחלויות. גורם בכיר בימין: "תוכנית החלומות שלנו"

זמן צפייה: 10:01

"תוכנית המאה", שתוצג בשבוע הבא בפני ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בוושינגטון, אינה תוכנית מדינית – אלא מתווה פוליטי שנכתב בתיאום מלא בין הנשיא אמריקני דונלד טראמפ לנתניהו. מפלגות הימין צפויות לדחות את התוכנית, אך ברגע שהיא תידחה, נתניהו צפוי להציע חוק לסיפוח כלל ההתנחלויות בקעת הירדן ויהודה ושומרון. גורם בכיר בימין שאינו מהליכוד אמר לחדשות 13: "זו תוכנית החלומות שלנו".

לאחר שאמר גנץ כי יש לבצע את המהלך בתיאום הקהילה הבין-לאומית, יציג בפניו נתניהו את העסקה כהוכחה לאישור המעצמה החזקה בעולם למהלך – ויעמיד למבחן את המערכת הפוליטית כולה: גנץ יצטרך להכריע כיצד מפלגתו תצביע, מערכת הביטחון תיאלץ למסור את עמדתה, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יתבקש לחוות את דעתו בנוגע לביצוע המהלך שבועות ספורים לפני הבחירות.

עוד בחדשות 13:

שליח האו"ם במזה"ת: "סיפוח הבקעה – מכה הרסנית לתהליך השלום"

פנס: הזמנתי את נתניהו וגנץ לדון בנושאים אזוריים – שניהם נענו

גורם בבית הלבן: "'תוכנית המאה' – הכי פרו-ישראלית אי פעם"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

גורם בבית הלבן אמר הערב (חמישי) לחדשות 13 כי תוכנית המאה שתפורסם בשבוע הבא היא "בעלת המתווה הכי פרו ישראלי שפורסם". בממשל האמריקני התלבטו אם לדחות את פרסום התוכנית עד הקמת הממשלה בישראל, אך בשל הקיפאון הפוליטי המתמשך הוחלט לבסוף שלא לחכות עד מארס. המרוויחים הגדולים מהתוכנית צפויים להיות ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני דונלד טראמפ. שניהם ינסו להשתמש בפרסום העסקה כדי להסיט את השיח הציבורי מהאישומים המשפטיים שעומדים נגדם.

דובר נשיאות הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, התייחס לדיווחים על פירסומה הקרוב של "תוכנית המא"ה והבהיר כי הרשות דוחה את התוכנית, כפי שפורסמה בתקשורת. עוד טען אבו רודיינה כי ההנהגה הפלסטינית תכריז על סדרה של צעדים שישמרו על החוקים הלגיטימיים של הפלסטינים והטיל על ישראל את האחריות על כך. בנוסף, אבו רודיינה הזהיר את ישראל ואת הממשל האמריקנית לבל יחצו את הקווים האדומים.

יו''ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בסיור בבקעת הירדן
יו''ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בסיור בבקעת הירדן | צילום: חדשות 13

בשנה שעברה פורסמו עיקרי התוכנית, הכוללים הקצאה של 85%-95% משטחי הגדה המערבית לקראת מדינה פלסטינית עתידית. יתרת שטחי הגדה יסופחו לישראל – אך היא תשמור על שליטה ביטחונית מלאה ביהודה ושומרון. בירתה של המדינה הפלסטינית תתפרס על כמה שכונות במזרח ירושלים. גושי ההתנחלויות לא יפורקו, אך כ-8,000 מתנחלים החיים במאחזים הבלתי חוקיים יפונו. עם זאת, מאז הפרסום בשנה שעברה נעשו תיקונים לתוכנית, וכעת היא מיטיבה עוד יותר עם הצד הישראלי.

אתמול מסרו בכירים בבית הלבן לחדשות 13 כי ממשל טראמפ מתנגד לביצוע מהלכים חד-צדדיים מצד ישראל, בהם סיפוח בקעת הירדן, לפני הצגת תוכנית השלום האמריקנית. לדבריהם, "ארצות הברית הבהירה את התנהגותה, וממשלת ישראל מודעת לכך לחלוטין".

דברי הבכירים בבית הלבן מגיעים אחרי שמוקדם יותר השבוע הודיע ראש הממשלה נתניהו כי ברצונו לקדם הצבעה בכנסת בנוגע לסיפוח הבקעה. הצבעה כזו עשויה להתקיים כבר בשבוע הבא.