נתניהו לא יעשה חיים קלים ליריביו בדרך לירידתו מהבמה • פרשנות

ראש הממשלה אומנם ספג מפלה כואבת בבחירות, אך קריאתו לגנץ להקים ממשלת אחדות היא מזויפת. מאחורי המהלך מסתתר רצונו להישאר רלוונטי למרות התבוסה - ולהיראות כמי שהמושכות עדיין בידיו

זמן צפייה: 06:03

בחירות 2019 - הסיבוב השני: ראש הממשלה בנימין נתניהו אומנם ספג מפלה כואבת בבחירות, אך למרות זאת האיתות שלו היום (חמישי) בדמות הקריאה לבני גנץ להקים ממשלת אחדות מבהיר - הוא לא מתכוון לעשות חיים קלים ליריביו בדרך לירדיתו הסופית מהבמה.

גנץ, האיש אותו גידף בהשמצות קשות ביותר לכל אורך מערכת הבחירות, הפך פתאום בפיו של נתניהו לפרטנר רצוי בממשלת אחדות. מאחורי המהלך הזה מסתתר הרצון של ראש הממשלה להישאר רלוונטי למרות התבוסה, לא להותיר ואקום ליריביו בליכוד ולהיראות כמי שהמושכות עדיין בידיו.

הצעת נתניהו היא סחרור פוליטי לא רציני. ההצעה המזויפת הונחה על השולחן לאחר שגרר את ראשי מפלגות הימין להתחייבות שלא לנהל משא ומתן קואליציוני נפרד. נתניהו מגיע לגנץ עם כל גוש הימין לצידו וכתבי האישום המתהווים שלו, ומבקש ממנו להצטרף אליו כאילו לא היו בחירות לפני יומיים בלבד. למרות התמונה מטקס האזכרה לשמעון פרס, שבה נתניהו, גנץ והנשיא ריבלין לוחצים ידיים - התגובה של גנץ שהגיעה לאחר מכן הייתה החלטית.

לכתבות נוספות בנושא: 

בכחול לבן מגיבים לקריאת נתניהו: "שיתעורר – אנו נוביל הממשלה"

נתניהו לגנץ: "בוא ניפגש היום – אין ברירה מלבד ממשלת אחדות"

ריבלין: "הקריאה לכינונה של ממשלת אחדות – חשובה"

ראובן ריבלין, בנימין נתניהו ובני גנץ
ראובן ריבלין, בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום לעמ

בעוד שראשי מפלגות הימין מוסיפים להתכופף בהכנעה בפני המפסיד בבחירות, עדיין השאלה שנשארת מה יעשו בכירי הליכוד - האם גם הם יאפשרו לראש הממשלה היוצא ובקרוב כנראה גם הנאשם בפלילים, להתעלם מקיומם ומהאינטרס הלאומי? והאם יצליח נתניהו לגרום להם להוסיף לשתוק, ובכך לשתק את המערכת הפוליטית הישראלית ולהציבה בסכנת בחירות נוספות?.

כאמור, מוקדם יותר הגיבו גורמים בכחול לבן לקריאתו של נתניהו לגנץ להיפגש כדי לדון בממשלת אחדות, ואמרו כי "על ראש הממשלה בנימין נתניהו להתעורר ולהכיר בתוצאות הבחירות. העם בישראל הכריע שכחול לבן תוביל את הממשלה הבאה. לא פוסלים את נתניהו אישית, הוא יכול לכהן כשר בממשלת גנץ במידה ולא יוגש נגדו כתב אישום".

בנימין נתניהו בכנס הכלכלי בדאבוס בשוויץ
בנימין נתניהו בכנס הכלכלי בדאבוס בשוויץ | צילום: צילום מסך

עוד קודם לכן, בתום פגישה עם ראשי מפלגות הימין, אמר נתניהו: "בני, בוא ניפגש היום, בכל שעה, בכל עת, כדי להניע את המהלך הזה שהוא צו השעה. אין ברירה אלא להקים ממשלת אחדות רחבה, רחבה ככל האפשר, שמורכבת מכל אותם גורמים שמדינת ישראל יקרה להם. העם מצפה מאיתנו, משנינו, שנגלה אחריות ושנפעל לשיתוף פעולה". השניים לחצו ידיים בטקס האזכרה לשמעון פרס בהר הרצל.

עוד אמר נתניהו כי "במהלך הבחירות קראתי להקמת ממשלת ימין. אבל לצערי תוצאות הבחירות מראות שהדבר לא אפשרי. העם לא הכריע בין שני הגושים. אסור לנו ואין שום סיבה להגיע לבחירות שלישיות - אני נגד זה. צו השעה - ממשלת אחדות רחבה, עוד היום". יונתן אוריך, דובר הליכוד ויועצו של רה"מ, אמר בתגובה: "לשכת רה"מ פנתה ללשכת בני גנץ לתיאום פגישה בארבע עיניים עוד היום".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: החדשות 13

במהלך טקס האזכרה לשמעון פרס בהר הרצל בירושלים, התייחס נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לאפשרות לכינונה של ממשלת אחדות, ואמר כי "אני שומע היטב את הקולות הקוראים לכינונה של ממשלת אחדות - ממשלה רחבה ויציבה, ואני מברך את ראש הממשלה על הצטרפותו לקריאה זו. אעשה כל שביכולתי על מנת למנוע מערכת בחירות נוספת. אך האחריות לכך, כמו גם האחריות לכינונה של ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל במסירות לה הם ראויים, מוטלת עליכם - נבחרי הציבור, ובפרט על העומדים בראש שתי המפלגות הגדולות".

רה"מ נתניהו עלה לנאום אחרי ריבלין, ואמר: "כשלא הייתה הכרעה ברורה בבחירות לכנסת - פרס צידד באחדות העם. הוא ויצחק שמיר הסכימו לשתף פעולה כדי לנווט את דרכה של ישראל לחוף מבטחים. גם בבחירות האלו אין הכרעה ברורה, ואני קורא לך בני – כמצוות הנשיא, הבה נפעל יחד כדי להביא גם הפעם את מדינת ישראל לחוף מבטחים. אני מציע שניפגש בהקדם האפשרי בלי תנאים מוקדמים כדי לשתף פעולה בהקמת ממשלת אחדות רחבה, בשביל כל אלה שמאמינים בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אין שום סיבה שנלך לבחירות נוספות, אני נגד זה. ממשלת אחדות רחבה זהו צו השעה".