מדוע נתניהו הודיע שיתפטר מתפקידיו כשר רק ב-1.1? • פרשנות

בשל האישום בשוחד, רה"מ ייאלץ להיפרד מהתיקים שבהם הוא מחזיק - והצהיר כי יעשה זאת בתחילת השנה. זאת, ככל הנראה כדי לאותת לבכירי המפלגה שכדאי להם לתמוך בו בפריימריז - ולהתמנות לשרים

זמן צפייה: 05:06

בשל כתב האישום בשוחד, ראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך להיפרד מהתיקים שבהם הוא מחזיק - הבריאות, החקלאות, התפוצות והעבודה והרווחה.

היום (חמישי) הודיע נתניהו כי יתפטר מתפקידיו כשר עד אחד בינואר - וזאת, ככל הנראה, כדי לאותת לבכירי הליכוד שישתלם להם לתמוך בו בפריימריז, שייערכו ב-26 בדצמבר. בכך, נתניהו למעשה מעביר את המסר - אם תהיו איתי בפריימריז - יש לכם סיכוי להתמנות לשרים.

אבי דיכטר, ניר ברקת וציפי חוטובלי רואים את עצמם מועמדים לתפקידי שרים, והאחרונה אף הודיעה היום על תמיכה בנתניהו - כך שנראה שנתניהו משתמש בקלפים נכונים.

עוד בחדשות 13:

גנץ: "ישראל הולכת לבחירות כי אדם אחד שם עצמו לפני אזרחיה"

נתניהו הודיע לבג"ץ: אתפטר מתפקידיי כשר עד אחד בינואר

כך הידרדרה ישראל למערכת בחירות שלישית בתוך שנה • צפו

בנימין נתניהו בסרטון לפני סיום המנדט
בנימין נתניהו בסרטון לפני סיום המנדט | צילום: חדשות 13

היום, כאמור, הודיע נתניהו לבג"ץ כי עד האחד בינואר הוא יעזוב את תפקידו כשר הבריאות, שר הרווחה, שר החקלאות ושר התפוצות - ויישאר רק בתפקיד ראש ממשלה. זאת לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הבהיר לי כי אינו יכול להמשיך לכהן כשר תחת כתבי אישום.

ההחלטה הגיעה לאחר שמאז הגשת כתבי האישום הוגשו מספר עתירות בדרישה להורות לנתניהו להתפטר מתפקידו כשר וכראש ממשלה. יממה לאחר הודעתו של מנדלבליט בדבר כתבי האישום, כחול לבן פנתה לעיומ"ש ונתניהו עצמו בדרישה שיתפטר. זאת, לטענתה, בהתאם להחלטת העליון לפיה שר אינו יכול לכהן בתפקידו תחת כתב אישום.  "לפיכך, חלה עליך חובה לסיים לאלתר את תפקידיך השונים כשר בממשלת ישראל", כתבה כחול לבן לנתניהו.

גם התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ וכתבה: "נוכח חומרת המעשים המיוחסים לראש הממשלה בכתב האישום ונוכח הפגיעה הקשה שהיוותרותו של נתניהו בתפקידיו המיניסטריאליים צפויה לגרום לאמון הציבור ברשויות השלטון, בתקינות פעולתו ובטוהר המידות בו - מבקש התנועה כי ביהמ"ש יורה לנתניהו להתפטר מתפקידו".

בג"ץ דחה את עתירת התנועה לאיכות השלטון, "הן בשל אי-מיצוי הליכים כנדרש, הן בשל כך שעניינן בסוגיות שאינן מצריכות הכרעה שיפוטית לעת הזו". עוד הוסיפו כי בשל היציאה לבחירות שלישיות, "בנסיבות אלה, לנוכח עריכתן של בחירות חדשות במועד קרוב, שתוצאתן אינה ידועה, מתייתר הצורך כי בית המשפט יכריע כעת בסוגיות שמעוררות העתירות".