תרחיש האימים של רה"מ: ח"כים מהליכוד יתנגדו לפיזור • פרשנות

אם הכנסת תצביע על פיזורה, חברי כנסת מתחתית רשימת הליכוד עלולים להצביע נגד הליכה לבחירות. כדי לדכא את המרד, נתניהו הגיע במיוחד לישיבה שדנה במיזוג עם כחלון • ליברמן: "דבקים בהצעתנו"

זמן צפייה: 10:25

לקראת בחירות? ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לדכא את תרחיש האימים שעלול להתרחש במידה שאביגדור ליברמן לא יקבל את הצעות הפשרה - והכנסת תיאלץ להצביע על פיזורה. במקרה כזה, חושש נתניהו, עלול לפרוץ מרד מצד חברי הכנסת שבתחתית רשימת הליכוד, שעלולים להצביע נגד הליכה לבחירות. במטרה לדכא את ההתמרדות האפשרית,הגיע נתניהו במיוחד לישיבת מזכירות הליכוד שדנה במיזוג עם כולנו.

עוד בחדשות 13:

מזכירות הליכוד אישרה ברוב מוחץ: ריצה משותפת עם כחלון

הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה לקריאה שנייה ושלישית

מקורבי נתניהו ייעצו לו: אם תלך לבחירות – חוקי החסינות בסכנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

אמש אישרה הוועדה המיוחדת להצעת החוק לפיזור הכנסת את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. היום ב-12:00 יחל הדיון במליאת הכנסת. טרם הוחלט על מועד הבחירות. סיעות האופוזיציה יוכלו לבקש לקצר את הדיון ולסיימו מוקדם יותר, אך לבקשת ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן, הקואליציה תאפשר להאריך את הדיון מעבר לחצות. כמו כן, הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק פיזור הכנסת.

בד בבד, גורמים חרדיים טוענים כי אפסו הסיכויים להגיע להסכמה עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. לדבריהם, גם אם ליברמן יתרצה ויסכים להתפשר על סעיפים בחוק הגיוס - שמהווה את סלע המחלוקת המרכזי - יהיה צורך לכנס מחדש את המועצה החסידית ולקבל אישורים לכך, ולא סביר שהדבר יתאפשר במסגרת הזמן שנותר להקמת הממשלה. יתר על כן, גם במידה שהדבר יתאפשר - נותרים שני מכשולים רציניים שעליהם החרדים לא יתפשרו: מתווה הכותל וחוק הגיור.

בהמשך להחלטת מזכירות הליכוד לצרף את מפלגת כולנו לרשימת הליכוד, בכירי מפלגת השלטון זועמים על מהלכי נתניהו. לאחר הבחירות בחודש שעבר, נתניהו לא יכל לצרף אליו את כחלון בשל ההתנגדות מתוך מפלגתו, אך כעת, ברקע האיום בבחירות נוספות - נתניהו נאלץ לעשות זאת דרך פורום שאינו מוסמך לקבל את ההחלטה הזאת, כיוון שמרכז הליכוד הוא היחיד שבכוחו לקבל החלטה מסוג זה. בעקבות ההחלטה לחבור לליכוד, במהלך הערב הפגינו פעילי "כחול לבן" מול ביתו של שר האוצר בחיפה.

נתניהו וליברמן
נתניהו וליברמן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אתמול, מסר דובר מפלגת הליכוד, יונתן אוריך, כי "לא נקבעה פגישה ואין כרגע שום התקדמות עם ליברמן. הוא דוחה כל הצעה ומנסה למשוך זמן". בד בבד, לפי ח"כ דוד ביטן, בניסיון לפתור את המשבר סביב הרכבת הממשלה, הוא ניסח הצעת פשרה לפיה חוק הגיוס יעבור בלי יעדי הגיוס. במקום, תעבור חקיקת משנה שתקבע ששר הביטחון יהיה האחראי לקביעת היעדים ולא ועדת חוץ וביטחון – כך שבפועל, משמעות הדבר היא שתוקם ועדה תחת ליברמן.

ביטן מסר כי יו"ר ישראל ביתנו לא קיבל את הפשרה, אך הנוסח שונה מעט וכעת ממתינים לתשובתו. עם זאת, גורם במפלגות החרדיות אמר כי הם "מעריכים שליברמן יסכים להצעת ביטן".