נסראללה מחפש תגובה כואבת, אך כזאת שלא תוביל למלחמה • פרשנות

לאחר התקיפות בסוריה ובלבנון, לא נראה כי חזבאללה יבחר להבליג על האירועים – ובארגון לוקחים את הזמן כדי למצוא תגובה שתכאיב לישראל, ומנגד לא תגרור את לבנון למערכה בגבול הצפון

זמן צפייה: 08:05

מתיחות בצפון: לאחר תקיפת ישראל בסוריה, והפלת הרחפנים בלבנון המיוחסת לישראל, איים אמש (ראשון) מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, כי עברו הימים שבהם פעולות תוקפניות מצד ישראל ייענו בשתיקה. ואכן, קשה לראות סיטאוציה שבה חזבאללה לא תגיב לאירועי היממה האחרונה. כרגע נסראללה מחשב צעדים, ומחפש תגובה שמצד אחד תכאיב לישראל – אך לא תגרור את לבנון למערכה בגבולה הצפוני.

מתוך היכרות עם דרכי חזבאללה, ייתכן כי ייקח לפעילי הארגון ימים ואף שבועות להגיב. החל מאמש צה"ל נערך בכוחות מתוגברים בגבול הצפון, וכן מתקיימת הערכת מצב בשגרירויות ישראל בעולם, בעקבות תרחיש אפשרי לפגיעה ביעדים דיפלומטיים בחו"ל, כפי שקרה לא פעם בעבר.

עוד בחדשות 13:

מקורות באיראן: נחזור להסכם הגרעין אם השיחות עם אירופה יצליחו

נסראללה: "נגיב על ההרג בסוריה ונתקוף בעומק ישראל"

ר"מ לבנון על תקרית המל"טים: ישראל פוגעת בריבונות שלנו בגלוי

מזכ''ל חזבאללה נסראללה בטקס לציון 13 שנים לסיום מלחמת לבנון השנייה
מזכ''ל חזבאללה נסראללה בטקס לציון 13 שנים לסיום מלחמת לבנון השנייה

דיווח: ישראל תקפה יעדים בגבול לבנון-סוריה

הלילה, דיווחו כלי תקשורת לבנוניים כי ישראל תקפה בגבול בין לבנון וסוריה מתקנים צבאיים של החזית העממית לשחרור פלסטין - המפקדה המאוחדת שבראשותו של אחמד ג'יבריל, מייסד הארגון.

אחד הבכירים במתקן שהופצץ, המכונה "אבו אחמד", אמר לעיתון "א-נאהר" כי כלי טיס תקפו את אחד המתקנים בשלושה טילים קטנים, הוסיף כי בוצע ירי מהקרקע לעבר כלי הטיס וכי נגרם נזק אך לא היו נפגעים בנפש. לדבריו, האזור נסגר מחשש לטילים שנמצאים על הקרקע ולא התפוצצו. עדי ראייה סיפרו על להבות אש גדולות וקולות פיצוצים.
חאסם יוסוף זאביב ויאסר אחמד צאהר, חלק מהמיליציות השיעיות שהופעלו ע''י כוח קודס כדי לבצע את פיגוע רחפני הנפץ
חאסם יוסוף זאביב ויאסר אחמד צאהר, חלק מהמיליציות השיעיות שהופעלו ע''י כוח קודס כדי לבצע את פיגוע רחפני הנפץ

הלילה הותרו לפרסום גם פרטים על פעילי המליציות השיעיות הלבנונים אשר פעלו בשירות כוח קודס האיראני, במסגרת ניסיון הפיגוע שהוביל קאסם סולימאני מתוך שטח סוריה. ההרוג הראשון הוא חאסם יוסוף זאביב, יליד 1996 מנבטייה, ויאסר אחמד צאהר, יליד 1997 מהכפר בליידה.

השניים ביקרו באיראן מספר רב של פעמים בשנים האחרונות, ובמסגרת השהייה שלהם שם הם עברו אימונים ייעודיים בכוח קודס להפעלת כלי טייס בלתי מאוישים ורחפני נפץ.

תקיפה בגבול לבנון-סוריה המיוחסת לישראל
תקיפה בגבול לבנון-סוריה המיוחסת לישראל | צילום: החדשות 13

נסראללה: "נגיב על ההרג בסוריה ונתקוף בעומק ישראל"

כאמור, אתמול התייחס נסראללה, לשני המל"טים שנפלו בלבנון ולתקיפת ישראל בסוריה, ואמר כי "מה שהתרחש אתמול בסוריה ובלבנון מסוכן מאוד". את הדברים אמר בנאום שנשא להמונים, ששודר מתוך הבונקר שבו נסראללה שוהה. בהתייחס לאירוע הפלת המל"טים בלבנון אמר: "זוהי פעולה תוקפנית ראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה. אנחנו בחזבאללה לא נסכים להישנות תרחיש כזה בלבנון, יהא המחיר אשר יהא. עבר הזמן שבו מטוסים ישראלים יפציצו אתרים בלבנון ואילו בישראל ישארו בטוחים ומוגנים".

"צה"ל אמר שהפציץ בסוריה את כוח קודס של האיראנים", התייחס נסראללה למתקפה בסוריה, בה סיכל חיל האוויר פיגוע רחפנים. "זהו שקר. צה"ל הפציץ מוצב של חזבאללה בסוריה, ויש שם שני הרוגים של חזבאללה. נתניהו אתה יודע כי איננו צוחקים. אנו אמרנו לישראל שאם תהרוג אחד מבנינו בסוריה נגיב בלבנון. אני אומר לחיילי צה"ל שעל הגדר: חכו לנו, יום-יומיים ואנחנו נגיע רחוק מהגבול".

נסראללה התייחס גם למתקפות שהתרחשו בשבועות האחרונים בעיראק, האחרונה בהן התקיימה הערב, ומיוחסות לישראל. "בעיראק קורה דבר חריג במשך מספר שבועות. מחסנים של הגיוס העממי מותקפים בכל מיני מקומות בעיראק", אמר. "יש שם טביעות אצבע של ישראל ונתניהו. ישראל מתגאה בתקיפות האלה. אנחנו בלבנון לא נסכים שדבר כזה יקרה בלבנון, אנחנו נעשה כל דבר בשביל למנוע את הפעילות הזו בלבנון".

המל''טים שהופלו בלבנון
המל''טים שהופלו בלבנון | צילום: חדשות 13

לבסוף, התייחס נסראללה לבחירות ההולכות ומתקרבות בישראל. "נתניהו חושב שהוא יכול לנהל מערכת בחירות בדמי הפלסטינים, הלבנוניים, האיראניים והסוריים", אמר ופנה לאזרחי ישראל: "אבל נתניהו משתמש בדם שלכם למערכת הבחירות הזו. האש העיראקית תופנה נגדכם, ואחרי אתמול גם האש הלבנונית תופנה נגדכם".

בד בבד, שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, שוחח עם ראש הממשלה של לבנון, סעד אל-חרירי, והעביר לו את המסר: "יש להימנע מכל הסלמה ולפעול בשיתוף פעולה כדי למנוע התדרדרות של המצב הביטחוני באזור".