7 חודשים לכהונת המפכ"ל: החברה הערבית לא רואה במשטרה כמרתיעה

הדם ממשיך להישפך ברחוב הערבי. המנהיגות הערבית נכשלת, אך כשמאות אלפי כלי נשק לא חוקיים מסתובבים בחוץ, מה הפלא שברחוב ממשיכים לשים פס על המשטרה? עלי מוגרבי מסמן אצל מי נעוץ הפתרון

זמן צפייה: 00:51

68. זה מספר הקורבנות בחברה הערבית מתחילת השנה ונראה שהמספר הזה רק הולך לגדול. האלימות בחברה הערבית נמצאת במגמת עלייה, שהחלה לפני כשלוש שנים: ב-2019 היו 96 קורבנות ובשנת 2020 נרצחו 115 בני אדם.

רוב הנרצחים הם מירי ועל פי הנתונים, ישנם כחצי מיליון כלי נשק לא חוקיים שמסתובבים ברחובות המגזר הערבי. לפני שבעה חודשים נכנס רב-ניצב קובי שבתאי לתפקיד מפכ"ל המשטרה. עם כניסתו לתפקיד נתלו הרבה ציפיות בשל הרקע שלו כמפקד מג"ב, האישיות שלו וגם ידיעתו הרחבה בתחום הפשיעה בחברה הערבית.

זירת הרצח בירכא
זירת הרצח בירכא | צילום: צילום: מד''א

7 חודשים חלפו ושמענו על פרויקטים, אך מעשים כמעט ואין והפשיעה רק גואה. השוטר איבד את הערך שלו ברחוב הערבי והאזרח לא דופק חשבון ולא רואה במשטרה כגוף מרתיע.

הסיבות לאלימות בחברה הערבית מגוונות ונעות מחולשה כלכלית, דרך שינוי חברתי ועד כישלון המנהיגות הערבית וחברי הכנסת הערבים, שלא מייצגים את הציבור הערבי. עם זאת, למשטרה יש אחריות גדולה. הזרוע המשטרתית קצרה וחלשה במגזר לא כי היא אינה יכולה אלא כי היא פשוט לא מעוניינת.

קובי שבתאי
מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי | צילום: חדשות 13

עמר בר לב
עמר בר לב

באירועי מבצעי שומר החומות בערים המעורבות תמיד הייתי מרתיע בשידורים שלי שיבוא יום והנשק הבלתי חוקי יכוון ליהודים וזה קרה, אבל האם זה מה שיגרום למשטרה לפעול כדי להחרים את הנשקים?

זהו בדיוק האתגר של המפכ"ל שבתאי וגם של השר הטרי במשרד לביטחון פנים עמר בר לב. המפתח נמצא בידיים שלהם.

מהמשטרה נמסר לאחר פרסום הטור: "מרגע כניסתו לתפקיד, המפכ״ל שבתאי שם בראש סדר העדיפויות שלו את המלחמה במאבק בפשיעה בחברה הערבית ובנשק הלא חוקי. המפכ״ל הקים את אגף סייף, האגף לסיכול הפשיעה בחברה הערבית. המפכ״ל גם הקצה משאבים משטרתיים רבים לטובת הקמת נקודות משטרה ותחנות משטרה ביישובים הערביים. תחת המפכ״ל שבתאי רשמה משטרת ישראל הצלחות אדירות בתחום המאבק בנשק הלא חוקי וזה כולל תפיסה של למעלה מ-16,000 פריטי אמל״ח רק בשנת 2021, תפיסת 150 כלי נשקר בגבולות המדינה השונים בסיכול הברחות נשק לתוך שטח ישראל ומאות מעצרים של סוחרי נשק וסמים. לצד כל זה, המפכ״ל שבתאי נמצא בקשר רציף עם מנהיגי החברה הערבית וראשי הרשויות שמבקשים לשלב ידיים במשימה הלאומית במטרה משותפת שהיא מלחמה בפשיעה בחברה הערבית והשבת החיים לשגרה מלאה ביישובים הערביים תוך חיים משותפים. רק השבוע יצא לדרך פרוייקט מיל״ה בקייץ של משטרת ישראל שבו נוטלים חלק נערים ונערות ערביים בגילאים 13 עד 18 מנצרת, משהד, כפר כנא, ג׳וליס, רהט, דיר חנא ועוד שהחליטו להצטרף למיזם החשוב של משטרת ישראל".