התרחיש שבו הצהרת ליברמן עשויה להפוך למציאות • פרשנות

במקרה שבו לליכוד או לכחול לבן לא יהיו 61 מנדטים מהגוש, יו"ר ישראל ביתנו יהפוך להיות השחקן החשוב ביותר, והוא יוכל לכפות ממשלת אחדות. השאלה - מה יקרה אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו?

זמן צפייה: 02:58

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ביצע ביום שבת בתוכנית "המטה המרכזי" מהפך – הוא הודיע שיכפה ממשלת אחדות עם הליכוד וכחול לבן - ללא חרדים. אך עד כמה ההצהרה הזאת מעשית?

במקרה שבו לראש הממשלה בנימין נתניהו יהיו 61 מנדטים ללא ליברמן, כלומר עם החרדים ומפלגות הימין, הצהרתו של יו"ר ישראל ביתנו אינה משמעותית כלל ,שכן נתניהו יוכל להרכיב ממשלת ימין. כמו כן, אם ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, יהיה גוש חוסם, 61 מנדטים עם מרצ, העבודה והמפלגות הערביות, ההכרזה של ליברמן גם לא תיחשב.

לכתבות נוספות בנושא >> 

ליברמן על הצורך בממשלת אחדות: "מצויים במשבר תקציבי עמוק"

משמעות דברי ליברמן: ממשלה ללא נתניהו • פרשנות

בליכוד תוקפים: יצא המרצע מהשק - ליברמן ילך עם לפיד וגנץ

Israel's Pm Netanyahu And Lieberman Attend A Likud Beitenu Faction Meeting At The Knesset In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

אך במקרה שלשני הצדדים לא יהיו 61 מנדטים מהגוש, ההצהרה של יו"ר ישראל ביתנו תביא אותו להיות השחקן החשוב ביותר, והוא יוכל לכפות את הממשלה אותה הוא רוצה בכוח. גם אם נתניהו לא ירצה ממשלת אחדות, כי בממשלה כזאת לא תהיה לו חסינות, וגם אם גנץ לא ירצה לשבור את ההבטחה שלו של לא לשבת תחת נתניהו, ככל הנראה כולם ייכנעו. הרי המדינה לא תלך שוב לבחירות, ובמצב כזה תקום ממשלת אחדות, וייתכן אפילו עם רוטציה.

השאלה שעולה במקרה זה היא אם וכאשר יוגש כתב אישום נגד נתניהו, וכחול לבן יפרשו מהממשלה, האם נתניהו יספיק להכניס את המפלגות החרדיות והימין במקום כחול לבן, כך שייתנו לו סיכוי להשיג את החסינות אותה הוא רוצה. אך לא בטוח שבסיטואציה כזאת אותן מפלגות יסכימו להיכנס לקואליציה, ובאפשרות זו ממילא אין להן 61 מנדטים, אך זה יהיה הסיכוי היחיד של ראש הממשלה להמשיך לכהן בתפקיד.

ליברמן, נתניהו וגנץ
ליברמן, נתניהו וגנץ | צילום: רויטרס, דוברות משרד הבטחון

מעמדו של ליברמן בימין נסדק - ולכן הוא ממציא עצמו מחדש \ אילה חסון 

אם בניסיונות הרכבת הממשלה האחרונות, ליברמן היה אומר שהוא רוצה ממשלת אחדות, כאשר הליכוד וכחול לבן עם 35 מנדטים כל אחת, הוא היה נשאר לא רלוונטי בתוך ממשלה עצומה שכזאת. לכן, הפעם הוא ממציא את עצמו מחדש.

יו"ר ישראל ביתנו הבין שמעמדו בימין נסדק, למען המנדטים הקבועים שלו שהולכים איתו בכל מצב. כעת הוא שואף לגדול, לקבל לפחות עשרה מנדטים בבחירות לכנסת ה-22. ליברמן לוטש עיניים לקולות החילונים של לפיד, וכמובן גם של הליכוד, ובכך הוא רוצה להיות השחקן המרכזי של הרכבת הממשלה. כמו כן, ליברמן שואף לקחת גם את ארבעת המנדטים של שר האוצר משה כחלון, ובחודשים הקרובים הוא צפו לדבר רבות על הכישלון של כחלון במשרד האוצר.

Israel's Defence Minister Avigdor Lieberman Delivers A Statement To The Media Following His Party, Yisrael Beitenu, Faction Meeting At The Knesset, Israel's Parliament, In Jerusalem
יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

ליברמן: "נכפה ממשלת חירום עם הליכוד וכחול לבן - ללא החרדים"

ביום שבת, כאמור, ליברמן הצהיר כי מפלגתו "תכפה ממשלה עם הליכוד ועם כחול לבן. זאת תהיה ממשלת חירום, ממשלה לאומית ליברלית. נעשה הכול על מנת לחסום את החרדים, שלא ייכנסו לממשלה". לדבריו, "מול האתגרים הביטחוניים והתקציביים, חשוב שתקום ממשלת חירום שמורכבת מישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן. שלוש המפלגות צריכות לגבש קווי יסוד ומסגרת תקציבית, ורק אחר כך - מי שירצה שיצטרף". עוד הצהיר: "אריה דרעי הוא חבר לשעבר".

"בליכוד רוצים ממשלה חרדית, ממשלת הלכה שתורכב מליצמן, גפני, דרעי, סמוטריץ' ובן גביר", המשיך יו"ר ישראל ביתנו ותקף את נתניהו. "אמרנו שנמליץ על נתניהו לראש ממשלה - אבל ההמלצה שלנו היא עקרונית. לא התחייבנו ברמה האישית להמליך את נתניהו לכל החיים".

"במהלך הקמפיין אמר ראש הממשלה שיעביר חוק עונש מוות למחבלים מיד אחרי הבחירות - והוא הראשון שטרפד את החוק", המשיך ליברמן. "בשבוע הבא רה"מ הולך להעביר עוד 30 מיליון דולר פרוטקשן לחמאס - אחרי כל השריפות והרקטות. אני באמת מופתע שהוא משייך את עצמו לימין. אי אפשר להשלים עם המציאות הזאת. יש פה מדיניות תבוסתנית".

Israel's New Defence Minister, Avigdor Lieberman, Head Of Far Right Yisrael Beitenu Party, Attends A Swearing In Ceremony At The Knesset, The Israeli Parliament, In Jerusalem
יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו''ר ש''ס אריה דרעי | צילום: רויטרס

בהתייחס למשבר בתקציב המדינה, אמר ליברמן: "אנחנו במשבר תקציבי הכי חמור שאני זוכר. דיברתי השבוע עם שני בכירים באגף התקציבים שאמרו שהמצב קטסטרופה. אנחנו הולכים לקראת קיצוצים דרקוניים, שהולכים לפגוע קשה במעמד הביניים ובחלשים. ברור שיש פה ניסיון להסתיר את התמונה האמיתית. יש מקום אחד שלא מתכוונים לגעת בו - תקציב הישיבות".

מהליכוד נמסר אתמול בתגובה לדבריו של ליברמן: "יצא המרצע מהשק: ליברמן אומר בפירוש שהוא מוכן ללכת עם לפיד וגנץ ולכפות הקמת ממשלת שמאל".

מכחול לבן נמסר אתמול כי "אם ליברמן היה מגיע למסקנה הזאת לפני שהוא ומפלגתו הצביעו בעד פיזור הכנסת, היו נמנעות מעם ישראל בחירות מיותרות. אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. הדבר הנכון והנחוץ זאת ממשלת אחדות".