פרשת העצורים נפתרה – אך המשבר עם ירדן עדיין עמוק • פרשנות

המתיחות עם עמאן נובעת מחוסר טיפול של הדרג המדיני בנושא, מזלזול ישראלי ומחוסר אמון בין מנהיגי המדינות. לאחר הקמת הממשלה – שיקום היחסים צריך להיות בראש סדר העדיפויות שלה

זמן צפייה: 01:41

פרשת העצורים הירדנים אומנם הסתיימה הערב (שני) לאחר שסוכם כי השניים ישוחררו והשגריר הירדני יחזור לישראל, אך המשבר בין ישראל לירדן עדיין עמוק, ואינו צפוי להסתיים בקרוב.

המתיחות נובעת מחוסר טיפול של הדרג המדיני בנושא, מזלזול ישראל מתמשך בירדנים ומחוסר אמון בין מנהיגי המדינות. לאחר הקמת הממשלה, שיקום היחסים עם ירדן צריך להיות בראש סדר העדיפויות שלה.

לעוד כתבות בנושא:

ירדן תחזיר את השגריר לישראל – שני העצורים הירדנים ישוחררו

טיבי ביקר את העצורה הירדנית: "המורל שלה גבוה – בטוחה בצדקתה"

"ישראל ניסתה לקשור את שחרור העצורים מירדן בסוגיית המובלעות"

נתניהו עם המלך עבדאללה
נתניהו עם המלך עבדאללה | צילום: רויטרס

בעסקה עם ירדן, למעשה, ישראל התקפלה באופן מביך ולא קיבלה דבר משמעותי עבור העסקה שבמסגרתה יחזור השגריר הירדני לישראל. בדיוק על מקרים כאלה נאמר "חכם לא נכנס למקום שפיקח יודע לצאת ממנו".

את המשבר האחרון ניתן היה למנוע אם לא היו מאפשרים לשניים להיכנס לישראל. משרד החוץ התריע בפני השב"כ ולשכת ראש הממשלה שהמעצרים המנהליים יגרמו נזק ליחסים עם ירדן, אך נראה שאזהרתו לא נלקחה ברצינות.

עבד אל-רחמן הירדני והיבא אל-לבדי שעצורים בישראל
עבד אל-רחמן הירדני והיבא אל-לבדי שעצורים בישראל

מוקדם יותר הערב, כאמור, לשכת ראש הממשלה הודיעה כי הושגה הסכמה עם ירדן, לפיה השגריר הירדני יחזור לישראל בימים הקרובים, במקביל לשחרור שני העצורים הירדנים, היבא אל-לבדי, ששובתת רעב כחודש, ועבד אל-רחמן מרעי.

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת ביקר היום בירדן ונפגש עם שר החוץ א-ספדי, כדי לסכם את פרטי העסקה. עוד הודיע משרד רה"מ כי ראש השב"כ נדב ארגמן סיכם עם מקבילו הירדני אחמד חוסני על סידורי הביטחון סביב שחרורם, כדי למנוע את המשך פעילותם של שני המשוחררים שיועברו לירדן. "מדינת ישראל רואה ביחסים עם ירדן אבן יסוד ביציבות במזרח התיכון ותמשיך לפעול לשימור ביטחון האזור", נמסר מטעם המשרד.

במקביל, שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "האסירים ישובו לביתם עד סוף השבוע. הממשל הירדני פעל מהיום הראשון לשחרור העצורים בריאים ושלמים בכל מחיר".

בשבוע שעבר ביקר ח"כ אחמד טיבי את היבא א-לבד בבית הכלא קישון שבו היא נמצאת. בתום הביקור הוא אמר כי "חלה הידרדרות במצבה הבריאותי אך המורל שלה גבוה, היא בטוחה בצדקתה, מכחישה בתוקף את ההאשמות נגדה. וממשיכה בשביתת הרעב שפתחה בה לפני שלושה שבועות והיא מתעקשת להמשיך עד השחרור, ללא פשרות וללא התניות".