התייחסות נתניהו לנטישת הכורדים - לא משקפת את הזעזוע • פרשנות

ההחלטה האמריקנית להפקיר את הכורדים למתקפות מצד טורקיה מעוררת דאגה בישראל שבמקרה של תקיפה איראנית - ארה"ב אולי לא תעמוד לצדה, כפי שהיה נהוג לחשוב

זמן צפייה: 06:11

ארבעה ימים לאחר נסיגת הכוחות האמריקנים מגבול טורקיה-סוריה, ראש הממשלה התייחס היום (חמישי) לראשונה למתקפה הטורקית על הכורדים. אך ההודעה, שמנוסחת מאוד בזהירות, לא משקפת את הזעזוע שבו רואים בישראל את ההחלטה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להפקיר בלי הנד עפעף את הכורדים לידי הטורקים. הדאגה העיקרית בישראל היא שבמקרה של מתקפה איראנית - אנו עלולים למצוא את עצמנו לבד.

כמו כן, עדיין לא ברור מה נתן נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בתמורה להחלטה של טראמפ. מטרת המבצע של הטורקים הוא לא רק פגיעה בכורדים, הם הולכים לשנות את גבולותיה של טורקיה. רצועת הביטחון שהם הולכים למסד, מבחינתם, צריכה להיות הגבול הדרומי של המדינה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו גינה את טורקיה: "מזהירים מפני טיהור אתני בסוריה"

טורקיה החלה בפלישה קרקעית לסוריה; טראמפ: "רעיון רע"

אחרי נטישת ארה"ב: טורקיה פתחה במבצע צבאי נגד הכורדים בסוריה

עימותים בין כורדים לטורקים
עימותים בין כורדים לטורקים | צילום: רויטרס

כאמור, רה"מ נתניהו גינה הבוקר את התקיפה הטורקית בסוריה, אך לא גינה את טראמפ על שאפשר את המבצע, ואמר: "ישראל מגנה בתוקף את הפלישה הצבאית של תורכיה למחוזות הכורדים בסוריה, ומזהירה מפני טיהור אתני של הכורדים על ידי טורקיה ועושי דברה". עוד הוסיף נתניהו ואמר: "ישראל תעשה כל מאמץ להגיש סיוע הומניטרי לעם הכורדי האמיץ".

שר החוץ הבריטי דומיניק ראב קרא לשמור על איפוק אחרי הפלישה הטורקית לסוריה: "בריטניה מאוכזבת ודואגת מהפלישה הטורקית. הפלישה עלולה לגרום לסבל הומניטרי רב ולהסיט את המיקוד מלחימה בדאע"ש".

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, תקף מוקדם יותר את מבקרי תקיפת הכורדים בסוריה ואמר: "נשלח לאירופה 3.6 מיליון פליטים סורים, השוהים היום בטורקיה. זאת, אם המדינות האירופיות יקראו למבצע הצבאי של מדינתי בסוריה 'כיבוש'".

Turkey's President Recep Tayyip Erdogan Addresses The 74th Session Of The United Nations General Assembly At U.n. Headquarters In New York City, New York, U.s.
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

ארדואן תקף גם את מצרים וסעודיה ואמר: "מצרים לא יכולה לבקר את הפעולה. היא 'רוצחת את הדמוקרטיה' במדינתה", וכן ציין כי "סעודיה צריכה להסתכל במראה כשהיא מבקרת את פעולתה הצבאית של ארדואן.

כמו כן, התייחס ארדואן לשני לוחמי הדעא"ש שהועברו על ידי המיליציות הכורדיות לידי ארצות הברית ואמר: "אסירי דעא"ש שנאסרו היו צריכים להיות בכלא".

משרד החוץ האיראני התייחס למבצע הצבאי של טורקיה בסוריה, ואמר כי "על אנקרה לחדול ממעשיה במדינה - ולעזוב". בתוך כך, מספר ההרוגים בתקיפות בסוריה עלה ל-109.