עבור איראן – מעצר המכלית שלה הוא איתות הסלמה מארה"ב • פרשנות

בשבועות האחרונים אותתה טהראן כי היא מוכנה למו"מ עם אירופה - ונהדפה לאחר תפיסת כלי השיט שלה בגיברלטר ע"י בריטניה. מבחינת האיראנים מדובר במהלך המעיד על כך שוושינגטון מתואמת עם הממלכה

זמן צפייה: 01:02

האיראנים מצהירים בצורה מפורשת כי הבריטים פעלו בתקרית המכלית בגיברלטר בשליחות ארה"ב. המכלית לא נתפסה בגלל הפרה של סנקציות שקשורות לאיראן, אלא כאלה שקשורות לסוריה – לפי האירופים אסור לספק נפט לסוריה, ולכן הם תפסו את המכלית.

האיראנים שידרו בשבועות האחרונים תחושה שהם מוכנים למשא ומתן עם אירופה, וקיבלו את הסטירה בדמות מעצר המכלית בגיברלטר. בטהראן מפרשים את תפיסת המכלית כהבטחה שלא יהיה מו"מ, ושממשל טראמפ מתואם עם הבריטים. המצב, כידוע, נפיץ מאוד - וטהראן נחושה לתפוס נכס בריטי במפרץ.

עוד בחדשות 13:

בריטניה לאחר תקרית המכלית: "מודאגים מההסלמה במפרץ"

בריטניה: איראן ניסתה למנוע ממכלית שלנו לעבור במצרי הורמוז

"על בריטניה לחשוש": מחריף המשבר סביב תפיסת המכלית האיראנית

Oil Supertanker Grace 1 On Suspicion Of Being Carrying Iranian Crude Oil To Syria Is Seen Near Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

הבוקר הודיעה ממשלת בריטניה כי שלוש ספינות איראניות "ניסו למנוע" מעבר של מכלית בריטית במצרי הורמוז, ומסרה כי היא מודאגת מהתקרית ושהיא דוחקת באיראן שלא להסלים את המצב. עם זאת, משמרות המהפכה הכחישו את הדיווחים והצהירו שאם ירצו, כוחותיהם יוכלו לתפוס באופן מיידי כל כלי שיט זר באותו אזור גיאוגרפי. בתוך כך, מקורות בריטיים מסרו ל"סקיי ניוז" כי נבחנת האפשרות של תגבור הצי הבריטי באזור המפרץ מחשש לפגיעה איראנית.

במהלך הלילה גורמים אמריקנים דיווחו לרשת CNN כי חמש ספינות של משמרות המהפכה ניסו להשתלט על מכלית נפט בריטית שחצתה את המפרץ הפרסי. על פי הדיווח, האיראנים דרשו מהכוח הבריטי שהיה על מכלית הנפט לשנות את כיוון השיט ולהגיע למים הטריטוריאליים של איראן, אך שבו על עקבותיהם לאחר שספינת מלחמה בריטית שליוותה את המכלית הזהירה אותם באמצעות אותות רדיו והודיעה להם כי תירה בהם אם לא יעזבו.

השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית
השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט אמר בריאיון לאל-ג'זירה כי הוא מודאג מההסלמה במפרץ והבהיר שמדינתו אינה מעוניינת בהחרפת המצב. זאת בתגובה לניסיון איראן למנוע ממכלית של הממלכה לעבור במצרי הורמוז. כמו כן, האנט אמר כי הוא גאה בצי הבריטי על שהצליח להדוף הכוחות האיראנים.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס בריאיון בערוץ "אל-מיאדין" לתקרית שבה בריטניה התשלטה על מיכלית נפט איראנית: "מדובר במעשה פיראטי, וברור לנו שבריטניה ביצעה את ההשתלטות על הספינה בשליחות ארה"ב". עוד אמר: "מדינות העולם מנסות ללחוץ על איראן . בעבר, לאיראן לא היה כסף ויכולות להתמודד עם הלחצים הללו, אבל היום אנחנו אחת המדינות החזקות באזור. אנחנו לא רוצים מלחמה, אבל אם נהיה נתונים למתקפה אנחנו לא נהסס להגן על עצמנו".

בתוך כך, סגן מפקד משמרות המהפכה אמר כי "האויב יתחרט על מעצר מכלית הנפט האיראנית". כמו כן, בכיר בצבא צרפת התייחס לאירועים וטען כי לדעתו "המצב במפרץ לא יצא מכלל שליטה".