איראן מאיימת לצאת מההסכם - בתקווה שארה"ב תפתח במו"מ • פרשנות

הסנקציות החדשות שהטילו האמריקנים הופנו כלפי המנהיג העליון חמינאי, והדבר היווה מכה כואבת לטהראן • הושגה הסכמה בפסגה הטרילטראלית בי-ם: היעד הסופי - הוצאת האיראנים מסוריה

זמן צפייה: 04:28

בעקבות החרפת המתיחות מול ארה"ב, האיראנים מאיימים הערב (שלישי) לצאת מהסכם הגרעין. האיום נובע מהסנקציות החדשות שהטילה ארה"ב – הפגיעה בכסף שלהם מכאיבה לאיראנים, שמיהרו להתקומם לאחר שהסנקציות כוונו כלפי המנהיג העליון חמינאי. להערכתם, האיום יביא את ארה"ב לבקש מטהראן לא לצאת מההסכם, ולשבת לשולחן המשא ומתן.

כמו כן, נראה כי איראן לא תצא מסוריה בזמן הקרוב. אי אפשר להוציא את סוריה מליבם של האיראנים: יש שם קברים של הקדושים השיעים, והם שואפים לכך שסוריה תהיה שיעית.

עוד בחדשות 13:

טראמפ: "מנהיגי איראן מבינים רק כוח – לארה"ב הצבא החזק בעולם"

רוחאני: "הסנקציות נגדנו ייכשלו – ממשל טראמפ מיואש"

חמינאי ורוחאני
חמינאי ורוחאני | צילום: רויטרס

הפסגה המשולשת בין ארה"ב, רוסיה וישראל: גובשו הנחות עבודה ביחס לסוריה

במהלך הפסגה הטרילטרלית שהתקיימה היום בישראל לא התקבלו החלטות על צעדים מעשיים, אך הוחלט על כמה הנחות עבודה ביחס לסוריה. בין היתר, הוחלט כי עתיד סוריה ייקבע בהסכמה רוסית-אמריקנית וכי סוריה לא תהווה בסיס לאיום על שכנותיה. עוד סוכם כי יציבות סוריה תלויה ביציאת הכוחות האיראניים ממנה.

הרוסים הבטיחו לצמצם העברות נשק דרך סוריה, לשפר את הבקרה במעברי הגבול ולהתחיל להוציא כוחות שאינם רלוונטיים למאבק במורדים.במהלך הפסגה הציגו  הרוסים שורה של דרישות בנושאים אחרים מהאמריקנים, במהלך דיונים שבהם לא נכחה ישראל. הרעיונות שעלו שם יהוו בסיס לפגישה בין הנשיאים טראמפ ופוטין בהמשך השבוע.

בישראל מאוד מרוצים על כך שבדיונים הייתה הסכמה שהיעד הסופי צריך להיות הוצאת האיראנים מסוריה. גם עצם קיומה של הפסגה מהווה הישג מדיני משמעותי מאוד.

חמינאי ורוחאני
חמינאי ורוחאני | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, אמר ניקולאי פטרושב, היועץ הרוסי לביטחון לאומי, כי כל ניסיון לצייר את טהראן כאיום בין-לאומי אינו מקובל. עוד אמר כי התקיפות הישראליות בסוריה אינן רצויות. הדברים נאמרו במהלך הפסגה הטרילטרלית של יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארצות הברית.

פטרושב קרא לריסון איראן, אך ציין כי המל"ט האמריקני שהופל על ידה שהה במרחב האווירי האיראני. עוד הוסיף פטרושב כי בידו מידע על הסוגיה ממשרד ההגנה הרוסי, ואמר כי אין ראיות חזקות מספיק כדי להסיק מסקנות על מעורבותה של איראן בתקיפת המכליות במפרץ עומאן, וכי המידע שהוצג בנוגע לתקיפות היה מאיכות גרועה ולא מקצועי.

היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, התייחס היום לאיומים האיראניים במהלך מסיבת עיתונאים שכינס: "האיום של אירן גרעינית ממשי מאד, במקביל לפעילות הצבאית שלה במזרח התיכון", אמר. "בכל מפגש עם הרוסים אנו דנים בנושא האיראני ונמשיך לעשות כך כל עוד האיום האיראני קיים - אנחנו מצפים שרוסיה תהיה מודאגת מהנושא כמונו", אמר.

ניקולאי פטרושב
ניקולאי פטרושב | צילום: החדשות 13

בתוך כך, התייחס נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למתיחות הגוברת מול איראן, והצהיר כי "המנהיגות בטהראן לא מבינה מילים כמו 'נחמדות' או 'חמלה', הם מבינים רק כוח - ולארצות הברית יש ללא ספק את הצבא החזק בעולם". את הדברים כתב הנשיא בחשבון הטוויטר שלו.

"תושבי איראן הנפלאים סובלים, ללא כל סיבה", הוסיף הנשיא. "המנהיגים שלהם מבזבזים את כל כספם על טרור, ומעט מאוד על דברים אחרים. ארה"ב לא שוכחת את השימוש האיראני בפצצות שהרגו 2,000 אמריקנים, ופצעו רבים נוספים".

עוד הדגיש טראמפ כי "טהראן לא מבינה את המציאות. כל תקיפה מצד איראן על ארה"ב תיענה בכוח אדיר. במקרים מסוימים, המשמעות תהיה השמדה". בתוך כך, דובר ממשלת איראן הצהיר כי הטלת הסנקציות האמריקניות על המנהיג העליון חמינאי מהווה "מתקפה על האומה".

דבריו של הנשיא מגיעים לאחר התבטאויותיו של מקבילו האיראני, חסן רוחאני, מוקדם יותר היום. רוחאני התייחס לסנקציות החדשות שהטיל אמש טראמפ על מדינתו, על המנהיג העליון עלי חמינאי ועל בכירים נוספים, וטען שהסנקציות נגד חמינאי ייכשלו כיוון שאין לו נכסים מחוץ למדינה, ושהמהלך של טראמפ הוא "סימן לייאוש". בנוסף, אמר כי "הפעולות של הבית הלבן מעידות על כך שהוא מפגר, ושהשקט האסטרטגי עליו אנו שומרים לא אומר שאנחנו מפחדים".