המכשול העיקרי בדרך להקמת ממשלה: ליברמן מול החרדים • פרשנות

בבואו להרכיב את הקואליציה ייתקל נתניהו בכמה מוקשים, בהם שאלת תיקי החינוך והמשפטים, אך הקושי המהותי ביותר יהיה החיכוך בין יו"ר ישראל ביתנו ליהדות התורה סביב סוגיית חוק הגיוס

זמן צפייה: 04:09

המכשול הקל ביותר שיעמוד בפני ראש הממשלה נתניהו בבואו להרכיב ממשלה הוא איחוד מפלגות הימין. נתניהו אמר שתיק החינוך צריך להישאר אצלו אבל בצלאל סמוטריץ' אמר שהובטחו לו תיקי החינוך והמשפטים. פשרה סבירה היא שתיק החינוך יינתן לאיחוד מפלגות הימין, ונתניהו ישמור אצלו את המשפטים.

מול "כולנו" נראה שהמכשולים לא יהיו מול המפלגה עצמה. ככל הנראה תיק האוצר יישאר אצלם, וייתכן שגם תיק הכלכלה – הישג מכובד למפלגה עם ארבעה חברי כנסת, אך ייתכן שזו תהיה מסגרת למיזוג עם הליכוד. ש"ס תבקש למנף את הישגה כדי לעבות את תיק הפנים ולהחזיר את מנהל התכנון למשרד זה לאחר שהועבר למשה כחלון במשרד האוצר.

נתניהו, ליצמן וליברמן
נתניהו, ליצמן וליברמן | צילום: דוברות ישראל ביתנו, רויטרס, ועדת הכלכלה

בעיה מהותית יותר שתעמוד בפני נתניהו היא סוגיית חוק הגיוס. כל עוד ליברמן מצהיר שלא יסכים ולו לשינוי הקטן ביותר בחוק – לכאורה אין ממשלה. ביהדות התורה רוצים גם שליטה על נושא העבודות בשבת, אבל אלה נושאים שיהיה קל יותר להתפשר עליהם.

ליברמן הוא הקלף הפרוע של המערכת הפוליטית, ולא ניתן לדעת מה הוא רוצה. הוא יצטרך לוותר על דרישתו לתיק הפנים כי ש"ס יותר גדולה. תיק הביטחון יהיה אצלו אם ירצה, אבל נשאלת השאלה מדוע דווקא לפני סגירת התפקידים הצהיר יו"ר ישראל ביתנו כי לא יהיה מוכן לשום שינוי בחוק הגיוס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת תמיכה בגני התערוכה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת תמיכה בגני התערוכה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הצהיר נתניהו כי "יש כאלה שעדיין לא הפנימו את תוצאות הדמוקרטיה, את תוצאות הבחירות. בסוף השבוע האחרון צפיתי בטלוויזיה וחשבתי שאני לא שומע טוב - פרשנים מלומדים שיגרו לעברי איומים מפורשים. איימו עלי שאם אמנה את אחד מחברינו המוכשרים לשר משפטים, אם אממש את המנדט שקיבלתי מהבוחר – אני אשלם על כך ביוקר מחיר אישי. לזה הם קוראים דמוקרטיה ושלטון החוק, אבל כל פעם אתם נותנים להם שיעור בדמוקרטיה – בקלפי". את הדברים אמר נתניהו בפני חברי מפלגתו במהלך הרמת כוסית לכבוד החג.

"אני מבקש לומר בצורה הברורה ביותר: אני לא מפחד מאיומים, ואני לא נרתע מהתקשורת", המשיך נתניהו. "השיטות האלה עברו מן העולם. הציבור לא קונה את זה יותר וטוב שכך, והוא אמר את זה בצורה הברורה ביותר. אני אהיה, כפי שהייתי, ראש הממשלה של כולם - אעבוד עבור כולם ואשמור על כולם. נמשיך את תנופת ההישגים הכבירה. קיבלתי השבוע ברכות רבות ממנהיגי העולם, ומה שריגש אותי במיוחד היו הברכות שקיבלתי ממנהיגי מדינות ערביות ומוסלמיות. אני מאמין שיש כאן פתח גדול לעתיד".

עוד ציין ראש הממשלה כי "אני רוצה שכל חלקי החברה הישראלית יהיו חלק בלתי נפרד מסיפור ההצלחה הכביר שנקרא מדינת ישראל. אני רוצה שכולם ייהנו מהשגשוג, הקדמה והפריחה, וכפי שעשינו עד היום נמשיך לדאוג לכולם ולשמור על הביטחון של כולם. אנחנו נשמור על הדמוקרטיה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהרמת כוסית עם חברי הליכוד

קודם לכן פרסם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, את תוצאות הבחירות הרשמיות לכנסת ה-21. מהתוצאות עולה כי מפלגת יהדות התורה קיבלה מנדט נוסף ועומדת כעת על שמונה מנדטים, ואילו הליכוד ירדה ל-35 מנדטים. כחול לבן קיבלה 35 מנדטים, ש"ס קיבלה 8 מנדטים, העבודה וחד"ש-תע"ל עם 6 מנדטים כל אחת, איחוד מפלגות ימין וישראל ביתנו קיבלו 5 מנדטים כל אחת, ומרצ, כולנו ורע"מ-בל"ד עם 4 מנדטים כל אחת.

בתוך כך, נפגש נתניהו עם יו"ר איחוד מפלגות הימין, רפי פרץ. השניים סיכמו על המשך המגעים בימים הקרובים. "הבעתי אמון בראש הממשלה ואמרתי לו ששמחתי להיות אצל הנשיא ולהכריע את הכף לבחירתו", אמר פרץ בתום הפגישה. "אין לי ספק שנעמוד ביחד. אנחנו נהיה בית איתן של הציונות הדתית ומבקשים, כפי שאמרנו בתחילת הבחירות, את תיק החינוך והמשפטים״. מוקדם יותר נפגש נתניהו גם עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן,ו השניים החליטו להמשיך את הדיונים מיד לאחר שנשיא המדינה ריבלין יטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה.

היום בשעה 13:30 יקבל ריבלין לידיו את תוצאות הבחירות הרשמיות מידי יו"ר ועדת הבחירות. בשעה 19:00 ייפגש הנשיא עם המועמד שעליו יחליט להטיל את הרכבת הממשלה, וכשעה לאחר מכן יחתום על כתב המינוי של המועמד וימסור אותו לידיו. לאחר החתימה, ישאו נשיא המדינה והמועמד הנבחר להרכבת הממשלה דברים.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר, יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב את הממשלה החדשה. במצב שבו תידרש ארכה לתהליך, בסמכותו של הנשיא להעניק ארכה נוספת של עד 14 ימים נוספים.