חמאס זנח את פרויקט המנהרות - ומשקיע ברקטות משופרות • פרשנות

חרף חשיפת המנהרה בדרום הרצועה, ארגון הטרור מבין שנשקו האסטרטגי בשנים האחרונות הפך לפחות יעיל. כעת, חמאס מתמקד בייצור נשק מדויק שמטרתו לאתגר את כיפת ברזל ופועל להקמת חיל אוויר קטן

זמן צפייה: 01:41

מתיחות בדרום: חרף חשיפת מנהרת הטרור אמש (שני) בגבול רצועת עזה, נראה כי חמאס ויתר על פרויקט המנהרות. ארגון הטרור מבין שהנשק האסטרטגי שלו במשך שנים הפך לפחות אפקטיבי, ומתכונן לשלב הבא - ייצור רקטות משופרות שיהיו מדויקות יותר, יגיעו לאזורים רחוקים - ויאתגרו את מערכת כיפת ברזל. למרות זאת, אם יש מנהרות קיימות בהן יכול חמאס להשתמש, לא יהסס לעשות זאת.

בנוסף, הארגון מנסה להקים סוג של חיל אוויר, כשהרחפן שחדר אמש משטח הרצועה מעיד על כך. לא מדובר רק ברחפנים לצורך מודיעין, אלא ברחפנים ממולכדים שמטרתם לפגוע באזרחי ישראל. התמקדות פחותה בבלוני התבערה ויותר בכלים ממולכדים בחומרי נפץ.

לכתבות נוספות בנושא: 

צה"ל: במהלך בניית המכשול התת קרקעי ברצועה – נחשפה מנהרה חדשה

צה"ל: הפלנו רחפן שחדר מרצועת עזה לשטח ישראל

חמש שנים אחרי "צוק איתן": האם עזה הולכת להסדרה או להסלמה?

העבודות לבניית המכשול התת קרקעי
העבודות לבניית המכשול התת קרקעי | צילום: חדשות 13

כאמור, דובר צה"ל הודיע אתמול בערב כי במהלך בניית המכשול התת קרקעי ברצועת עזה, נחשף תוואי מנהרה נוסף בדרום הרצועה. עוד נמסר כי לוחמי צה"ל חוקרים את תוואי המנהרה, מה היה עומקה, מהיכן היא יצאה ולאן הובילה, וכן נבדק אם מדובר במנהרה חדשה או במנהרה מתקופת "צוק איתן". זו המנהרה ה-18 שצה"ל חושף באזור מאז המבצע הצבאי לפני כחמש שנים.

המנהרה נחשפה לאחר שאתמול הבוקר במהלך עבודות שגרתיות של בניית המכשול, תוך עבודה של הקיר התת קרקעי, שתפקידו לזהות ולהרוס את כל המנהרות הקיימות של חמאס מתחת לפני הקרקע, הבחינו הכוחות במקום בבור גדול מאוד. לאחר זיהוי הבור, הוקפצו למקום כוחות גדולים וכלי עבודה רבים של צה"ל ועבדו במשך שעות ארוכות - ולבסוף חשפו כי אכן מדובר במנהרה.

תיעוד: חקירת המנהרה על ידי כוחות צה"ל 

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190709-1931' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='חקירת המנהרה על ידי צה"ל' kid='1_pib51q7p' duration='13'']

ההערכה היא בשלב זה כי מדובר במנהרה ישנה, וייתכן אפילו שמדובר בהסתעפות של המנהרה שדרכה חדרו מחבלים לשטח ישראל וחטפו את גלעד שליט. כמו כן, בצה"ל מעריכים שיש מנהרות נוספות בשטח ישראל, ובשל כך מתבצעת עבודה מוגברת לאורך הגבול.

בתוך כך, אדל רמר מקיבוץ נירים, שהובילה בשבוע שעבר את קמפיין "שקופים" - מחאה של תושבי העוטף נגד מדיניות הממשלה, סיפרה בריאיון ליעקב אילון כי "יש הרבה אנשים שבאים לדבר איתנו, אבל ראש הממשלה עוד לא הגיע", והוסיפה: "הקמפיין עשה קצת רעש וקיבלנו תשומת לב מועטה, אבל שום דבר לא השתנה באמת מאז הסרטון".

"מאז 'צוק איתן' רק נהיה יותר גרוע, היו שלוש שנים וחצי של שקט ועכשיו הכול חזר להיות כמו שהיה לפני כן, אם לא יותר גרוע - כי המצב בעזה יותר גרוע", המשיכה. "אנחנו מנסים לתפוס את תשומת לב של האנשים המשפיעים כדי שיקשיבו לדרישות שלנו. אנחנו רוצים ביטחון כמו שלכל אחד בישראל מגיע ורוצים שהממשלה תדבר איתנו ולא נשמע על הפסקות אש מחמאס. בממשלה לא עושים כלום, הם חייבים חייבים להגיד מה כן מתכוונים לעשות. עם כל מה שהפוליטיקאים יגידו אנחנו נשתף פעולה - אבל רק שיגידו משהו ויבצעו".