ללא תוכנית: רכבים חשמליים יהפכו את המוסכניקים למחוסרי עבודה

ההתקדמות הטכנולוגית בעולם הרכב מבורכת, אך המדינה צריכה ליזום תוכנית בשיתוף האקדמיה, התעשייה ואיגוד המוסכים כדי שהמוסכניקים של היום יהיו מוכנים לטרנספורמציה הטכנולוגית • דעה

עובד במוסך, מוסכניק, טסלה, רכב חשמלי
רכב חשמלי מול עובד במוסך | צילום: רויטרס

בישראל פועלים יותר מ-5,000 מוסכים מורשים המעסיקים יותר מ-60 אלף ישראלים האחראים לתחזוקתו התקינה של צי הרכב בישראל המונה יותר מ-2.5 מיליון כלי רכב. כיום רוב ההכנסות של מוסך מגיע מטיפולים במערכות מכניות, כגון מנועים, תיבות הילוכים, פחחות ועוד.

עולם הרכב, המתקדם לכיוון הרכבים האוטונומיים, מבוסס חיישנים רבים כמו מצלמות, מכ"מים, מערכות לייזר ומערכות אלקטרוניות ואלקטרו-אופטיות רבות לטובת ניטור הנהג והנוסעים, יישומים מגוונים ליצירת חווית משתמש, קישור לענן, מערכות תקשורת רבות בין רכב לרכב, בין רכב לתשתית, מערכות מחשוב ליישום בינה מלאכותית.

ההתקדמות הזו תשנה באופן מוחלט את המיומנויות הנדרשות לטיפול ברכבים ויצריך שינוי בצורת ההכשרה לציבור עובדים זה. ללא התערבות של המדינה וללא תוכנית אסטרטגית סדורה בנושא - בעתיד הלא-רחוק, חלק גדול מעובדי ענף המוסכים עלולים למצוא עצמם מחוסרי עבודה.

המהפכה הדיגיטלית וההתקדמות הטכנולוגית, שמאפיינת את עשרות השנים האחרונות, דורשת מתעשיות מסורתיות ומגופי מסחר רבים להמציא את עצמם מחדש על מנת להישאר תחרותיים ורווחיים ולא להישאר מאחור במרוץ אחר הקידמה. לכן, יש להבטיח שדיגיטליזציה תועיל לרוב האוכלוסייה, תעודד חדשנות ופיתוח ותסייע להתמודד עם האתגרים הגלובליים.

יש צורך דחוף וחיוני של המדינה לקחת פיקוד על הנושא, להקים תוכנית אב אסטרטגית של משרד הכלכלה, שלה יהיו שותפים האקדמיה, התעשייה הטכנולוגית, רשות החדשנות ואיגוד המוסכים. על תוכנית שכזו למפות את הטכנולוגיות והמיומנויות הדרושות ולגבשן לכדי תוכניות לימוד שתכלולנה קורסים, הכשרות והשתלמויות, שיבטיחו שעובדי המוסכים של היום, לא יהפכו למובטלים של המחר.

לצורך הכשרת כוח האדם הקיים יש לבנות תוכניות לימוד ייעודיות שיקבלו את ברכתה של המועצה להשכלה גבוהה, שהשכילה להבין כי התהליך של המהפכה הדיגיטלית צובר תאוצה ושאין להקל ראש בנושא שמא נמצא עצמנו בפער מול כל העולם.

ענף הרכב, שנכון להיום רוב רובו מכני ולא טכנולוגי - עתיד להשתנות וחשוב להכיר בכך. בנוסף ענף המוסכים בישראל, מורכב מאלפי עסקים קטנים ועצמאיים. כאן על המדינה לייצר מודעות לנושא בקרב ציבור עובדי המוסכים כדי לעודד אותם לרכוש ידע במסגרת התוכניות השונות שיבנו.

על המדינה לסייע לארגונים לפתח תשתיות המתאימות בעלויות סבירות מחד ומאידך למנוע שחיקה של כוח אדם איכותי. בשנים האחרונות, רשות החדשנות מעודדת פיתוח טכנולוגיות דיגיטליות מתוך מטרה להטמיען בתעשיות מסורתיות, גם מתוך מטרה ליעלן אבל גם מתוך דאגה שלא תישארנה מאחור.

פרופסור יוסף בן עזרא
פרופסור יוסף בן עזרא | צילום: סיון פרג'

כמובן ששילוב מסוג זה של אקדמיה ביחד עם תעשיות מסורתיות, בתמיכה של רשות החדשנות וכן גורמים נוספים, יכולה להאיץ את המהפכה הדיגיטלית ולתרום לחיזוקה של הכלכלה הישראלית וסגירת פערים חברתיים וסוציו-אקונומיים.

אני פונה לכל הגורמים המעוניינים בכך להקים את הפורום בהקדם, לבנות מפת דרכים, שיטות ודרכי הפעולה על מנת לתת מענה לצורך לאומי זה.

פרופ' יוסף בן עזרא הוא דיקאן הפקולטה להנדסה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון.

רוצים לכתוב למדור הדעות של אתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com