מרחב התמרון של גנץ קטן - והממשלה קרובה מתמיד לפירוק • פרשנות

האגף הפשרני בכחול לבן נחלש, ויו"ר המפלגה מבין שיהיה לו טווח פעולה מצומצם במקרה שלא יועבר התקציב. במקביל נתניהו מעריך שיעלה בידו להקים ממשלה, וכך - נראה שבמארס ישראל תלך לבחירות

זמן צפייה: 00:28

ברקע הטלטלות שחווה המערכת הפוליטית מאז הקמת ממשלת האחדות, נראה כי קואליציית הליכוד-כחול לבן קרובה להתפרקות - יותר מתמיד.

האגף הפשרני בכחול לבן נחלש, בעוד שהפוזיציה הלעומתית בתוך המפלגה נותנת את הטון. באופן זה, יו"ר המפלגה בני גנץ מבין שמרחב התמרון שלו במפלגתו מצטמצם. היו יועצים שיעצו לו לא ללכת לבחירות גם במקרה שלא תיושב סוגיית התקציב המאיימת על אחדות הממשלה, אך גנץ כאמור הבין שבמפלגתו לא יאפשרו לו מהלך כזה. לכן, אם לא יהיה תקציב - יהיו בחירות.

מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו מעריך בשיחות סגורות, על בסיס נתוני הסקרים שלו, כי אחרי הבחירות הבאות - יעלה בידו להקים ממשלה ביתר קלות. נתניהו למד מהטעות שלו: לאחר שבמערכת הבחירות הקודמת הוא עסק רבות בענייני מערכת המשפט - הוא מבין שהבחירות הבאות יהיו בסימן מגפת הקורונה, ובשבועות האחרונים הוא עוסק פומבית רק בענייני המגפה. זאת, כדי לבוא מוכן למערכת הבחירות הבאה.

נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות
נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות

ביום חמישי הוציא בג"ץ צו על תנאי לעתירה שמבקשת לבטל את ממשלת החילופים, הדורש מהמדינה לנמק את חוקי ההסכם הקואליציוני - ובין היתר את הצורך בתפקיד ראש הממשלה החליפי. על פי החלטת בית המשפט, על המדינה להשיב על כך בתוך 21 ימים.

משמעות המהלך היא פתח להתערבות עתידית אפשרית של בית המשפט בשלושה נושאים: צמצום כוח הכנסת שנמצא בחוק היסוד החדש לממשלת חילופים, שינוי האפשרות שהכנסת יכולה לבטל את החוק רק ב-70 ח"כים - דבר המגביל את הכנסת. בנוסף, ביקשו העותרים שהחוק הזה יוחל רק מהכנסת ה-24, משום שהבוחרים בבחירות האחרונות לא שיערו שתהיה שיטת שלטון אחרת. בנוסף, בית המשפט הרחיב את ההרכב שידון בעתירות בנושא לתשעה שופטים, ונטל ההוכחה עובר כעת למדינה.

בני גנץ, בנימין נתניהו
בני גנץ, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס, shutterstock

יו"ר הכנסת יריב לוין תקף בחריפות את הצו: "בג"ץ בהחלטתו השערורייתית מכין את הקרקע לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד. התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות, באופן שמנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, ועל כן היא בטלה מיסודה. כל צעד כזה של בג"ץ מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה. לא אפסיק להיאבק עד שהשינויים ההכרחיים במערכת המשפט יבוצעו במלואם".