הדולר צונח, היצואנים זועקים גוועלאד – המדינה צריכה לא להירתע

צניחת שער הדולר הביאה לאזעקות מצד יצואנים שההכנסות יירדו וכתוצאה זה עשוי להוביל לפיטורי עובדים. בניגוד למצב הקיים, המדינה צריכה לא להתערב ועל היצואנים להתייעל ולהתאים את עצמם • דעה

דולר
דולר | צילום: GettyImages/אימג'בנק

הדולר צונח ומגיע לשפל חדש זה כחצי שנה. כזכור, באמצע ינואר השנה, הכריז בנק ישראל על צעד יוצא דופן כשהודיע כי ירכוש במהלך השנה 30 מיליארד דולר. ההודעה יצאה לאחר שהדולר הגיע כבר לשפל של 25 שנים ונסחר תמורת 3.11 שקלים. הודעת הבנק הקפיצה מיד את הדולר שהתאושש מול השקל ואף הגיע כאמור לרמה של 3.3 שקלים.

לטסים לחו"ל אלו בוודאי בשורות מצוינות, אולם ליצואנים אלה חדשות רעות מאוד – הם יקבלו פחות כסף על אותה סחורה ולכן, אני מאמין, שנראה בקרוב את אותו הריטואל של ישיבת חירום עם שר האוצר בנושא זה על מנת לייקר את הדולר. ריטואל זה הוא לא דבר חדש. לצערי הוא קורה יותר מדי והגיע העת להפסיק אותו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשורה לתושבי הדרום: חצי מיליארד שקל יושקעו בתוכנית חדשה

"תוך דקה זה הפך לאסון נורא": הרגעים האחרונים של ינאי

מה היה קורה לבריטני ספירס – גרסת ישראל?

נורא נוח לתלות ירידה במתח הרווחים בגורמים חיצוניים כמו הדולר. באים לממשלה, היא תתקן ובא לציון גואל. יותר קשה לערוך רפורמות מבית, כלומר מצד היצואנים. זה כבר קשה יותר ולכן זה גם האתגר של משרד האוצר לדרוש זאת מהם בטרם יפעל בשוק הדולר.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0111212102' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_mj55114a' duration='105']

דבר זה תקף גם למחאת החקלאים, שמתנגדים לפתיחת השוק לייבוא. אם השוק הישראלי היה תחרותי, יעיל ומציע לצרכן מגוון פירות וירקות במחירים טובים, לא היה צורך לפתוח אותו לייבוא. גם במקרה זה מבקשים החקלאים לעצור את הרפורמה ולהמשיך עם המצב הקיים והמדינה סירבה. אין סיבה להפסיק עם הרפורמות.

כשזה לא בשליטת קבוצת כוח כזו או אחרת, אין לנו בעיה עם ייקור עלויות. קחו, למשל, את עלויות השינוע. רבות דובר על כך שהמחירים יעלו היות ועלויות השינוע העולמי עלו. במקרה זה, אין לאיש יכולת לשנות את המצב. לא אנחנו שולטים בשינוע העולמי ולכן תלויים באחרים.

אמיר כהני
אמיר כהני | צילום: עדי ארד

לכן, במסגרת הרפורמות שמקדמת הממשלה הגיע הזמן שריטואל הדולר ייפסק. על היצואנים, כמו כל חברה או גוף שרוצים לפעול בזירה הבינלאומית, להתייעל ולפעול כך שיתאימו לתחרות הגלובלית, יפתחו ויעצימו יצירת ערך משותף עם לקוחותיהם בעולם ויוכלו להתמודד עם התנודות בדולר בלי סיוע מהמדינה.

מדינת ישראל צריכה לנהוג כאן בחוכמה ובזהירות – סיוע ליצואנים והעלאת ערך הדולר פוגעת במשפחות המזמינות מוצרים מחו"ל או יוצאות לנופש ובכך מייקרת להם את המחיה. לכן, לפני שנכנסים לפעילות בשוק הדולר יש לוודא שעשינו לפני כן את כל מה שניתן.

אמיר כהני הוא יועץ עסקי בינלאומי, מנהל ושותף בסניף הישראלי של פירמת הייעוץ הבינ"ל AUREN INTERNATIONAL

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com