חמאס מתנער מהפיגוע שסוכל - אך מאיים בתקריות נוספות • פרשנות

הארגון נמנע מלקבל אחריות על ניסיון הפיגוע בגבול הרצועה, אך ציין כי אירועים מסוג זה עשויים לחזור על עצמם "בשל המדיניות הישראלית". בכך, הוא מסיר מעצמו אחריות גם לתקריות עתידיות

זמן צפייה: 04:38

בחמאס נמנעו מלקבל אחריות על ניסיון הפיגוע שסוכל בגבול הרצועה, והדגישו כי מדובר במפגעים שפעלו על דעת עצמם. עם זאת, הצהיר ארגון הטרור כי אירועים מסוג זה עשויים לחזור על עצמם פעמים נוספות "בשל המדיניות הישראלית". בכך, מצהיר חמאס כי תקריות נוספות עלולות לקרות - והוא יתנער מהן.

ארבעת המחבלים הם חברי הזרוע הצבאית של הארגון לשעבר, שסולקו ממנו לפני שלושה חודשים בעקבות הקצנה דתית המאיימת על חמאס. באמצעות הפיגוע, ביקשו הארבעה לנקום בחמאס, והן לבצע מהלך התואם את האידיאולוגיה שלהם.

בתוך כך, בצה"ל חוששים מפני פיגועים דומים שיבוצעו כניסיון לחקות את הפעולה הנוכחית. היות שכך, הכוחות לאורך הגבול נערכים בדריכות ובעירנות מוגברת.

עוד בחדשות 13:

רה"מ על סיכול הפיגוע בדרום: "חמאס אחראי לכל תוקפנות מעזה"

צה"ל: "סוכל פיגוע חריג בגודלו – האחריות על חמאס"

תקרית בגבול הרצועה: צה"ל סיכל ניסיון חדירה; 4 מחבלים נהרגו

ארבעת המחבלים לפי מקורות פלסטיניים, והנשק שנתפס
ארבעת מהמחבלים לפי מקורות פלסטיניים, והנשק שנתפס | צילום: דובר צה''ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שבת) והצהיר כי "חמאס אחראי לכל תוקפנות היוצאת מכל שטח עזה. ישראל תמשיך לפעול כדי לסכל חדירה לשטחה ופגיעה באזרחינו". נתניהו הוסיף: "אני מברך את כוח צה"ל שפעל במהירות וביעילות בגבול עזה, ומנע חדירה של מחבלים לשטחנו".

נשיא המדינה ריבלין התייחס אף הוא למתיחות: "שבת דרוכה, במעקב הדוק ובהצדעה לכוחותינו אשר פעלו לילה כיום ביהודה ושומרון וברצועת עזה. תודה לכן היושבות בחדות ומקצועיות על מכשירי הניטור שלנו, יקירותינו התצפיתניות, ולוחמינו הגיבורים והמסורים, על עצירת הפיגוע הקשה שתכננה חוליית המחבלים הנפשעת להוציא לפועל".

הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

מוקדם יותר היום התייחס דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, לפרטי התקרית. לדבריו, מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי בסביבות השעה ארבע בבוקר זוהתה בעמדות התצפית שבגבול תנועה לכיוון גדר המערכת, ובעקבותיה הוקפץ כוח גולני שהיה באזור. כאשר הגיעה החולייה לאזור דיר אל בלח, חצה אחד המחבלים את הגדר. המפגעים הספיקו לזרוק רימון וככל הנראה פתחו באש לא מדויקת - וכוח צה"ל השיב באש והרג אותם.

עוד מסר דובר צה"ל כי בכלי החוליה נתפסו כמויות גדולות של רובי קלאצ'ניקוב, ציוד לחיתוך גדרות, חטיפי אנרגיה ותמרים, מטול אר פי ג'י נגד טנקים, מטעני צינור ורימונים. עוד נתפס תיק רפואי, ונבחן כעת אם היה אמור לשמש לעזרה ראשונה או לניסיון חטיפה. "סוכל פה פיגוע גדול מאוד", אמר תא"ל מנליס בשיחה עם כתבים צבאיים. "זה משהו שהוכן בתהליך ארוך ואין סיכוי שמדובר בפעילי כוח ריסון של חמאס. היה להם ציוד לפיגוע", הוסיף. "עדיין לא ידוע אם הוא כוון לאזרחים או חיילים".

Whatsapp Image 2019 08 10 At 0
אזור התקרית עם מחבלים פלסטינים בגבול רצועת עזה | צילום: ידיעות מהשטח

חמאס, כאמור, סירב לקחת אחריות על התקרית, וטען כי החוליה פעלה על דעת עצמה. דובר חמאס בעזה מסר: "הכיבוש הישראלי ביצע פשע חדש נגד קבוצת צעירים שזעמו על טרור הכיבוש ועל המצור שהוא מטיל על רצועת עזה. הכיבוש הציוני צריך לשאת בהשלכות המצב של הכעס והלחץ אותו חיים בני עמנו בעזה. המשך פשעי הכיבוש הציוני והמצור העושק על עזה יביא את הצעירים הכועסים לנקוט תגובות נגד הכיבוש על דעת עצמם".