בהלה לצד התעלמות: התפשטות הקורונה היא אירוע אסטרטגי • דעה

מומחי המגיפות המובילים בעולם אומרים כבר חודשים שמדובר במצב חדש, אך זוכים לקבירת ראש בחול ושאננות מצד רבים. אז האם צעדי ההיערכות בישראל מוגזמים - או מוצדקים?

זמן צפייה: 21:01

בקריירה שלי כעיתונאי מעולם לא נתקלתי בתרחיש כל כך ברור שבו המומחים הבהירו וציירו תרחיש מדויק שהתגשם צעד אחרי צעד. ובמקביל, לא נתקלתי בכ"כ הרבה קבירת ראש בחול והתעלמות ממצב חדש שנוצר. זה הדבר הכי חשוב: יש פה מצב חדש.‏ למעלה מחודש וחצי אומרים מומחי המגיפות המובילים בעולם שמדובר באירוע אסטרטגי - הם הבינו את זה מיד.

מדוע הם חושבים שזה אירוע שונה? ראשית, זה וירוס חדש ולא מוכר, אין חיסון או תרופה. אין לנו נוגדנים מן הסתם.‏ וירוסים שעוברים מחיות עשויים להיות קטלניים אבל הם לא מאוד מידבקים, כמעט תמיד. זה כן. הוירוס הזה עם שיעור קטלניות, והוא מידבק - פי כמה משפעת. הוירוס הוא וירוס RNA, ואלה בד"כ עוברים מוטציות שמחלישות את השפעות התחלואה שלהם במהירות. לא הוירוס הזה - הוא יציב.

נוסעים מנתב''ג עוטים מסכות נגד קורונה
נוסעים מנתב''ג עוטים מסכות נגד קורונה | צילום: רויטרס

בעניין הקטלניות, צריך לומר, שאי אפשר לדעת ממש. נדע בסוף. אבל השאלה היא כמה המכנה. האם יש מיליוני א-סימפטומטים ולכן התחלואה והתמותה יותר נמוכים? התשובה הפשוטה היא שאנחנו לא יודעים, אבל לדברי ארגון הבריאות העולמי תיאוריית "קצה הקרחון" טרם הוכחה. ‏ההפך, אומר ראש הצוות של הארגון בסין, למעשה הסינים ביצעו כמות אדירה של בדיקות והם לא מצאו איזה מאגר נרחב של נשאים ללא סימפטומים.

יש את עניין "הקיץ יגמור את זה". קורונה לא אוהב לחות, ולא אוהב חום, ובכל זאת המומחים מאוד חלוקים אם זה יעבור בקיץ. רובם לא מאמינים בזה. בעניין החיסון - חיסונים בענייני וירוס קורונה זה לא דבר פשוט לפתח באורח אפקטיבי. אפשר לקוות שיהיה חיסון ואין ספק שיושקעו המשאבים וזה יהיה משתלם למפתחים. אבל לא בטוח שיהיה חיסון.

הווירוס יעבור איכשהו, אולי. אנחנו לא יודעים. יש גם אפשרות שהוא יישאר כמו שפעת. ‏ההבדל הוא שזה לא שפעת. האם כל זה נשמע פסימי? זה לא. המומחים חשבו שלא יצליחו לחסום התפשטות מאסיבית, שהסינים ייכשלו ויהיו להם עשרות מיליוני חולים. אבל פעולה נחושה שם מנעה את זה. זה הבעיה במגיפות. אם מצליחים, אומרים 'למה ביטלתם את העדלאידע, היסטריים'. אם נכשלים, ובכן - איטליה.

רופאים איראנים נערכים לטיפול בנדבקים בנגיף הקורונה
רופאים איראנים נערכים לטיפול בנדבקים בנגיף הקורונה | צילום: רויטרס

‏ישנה כמות מטורפת של ספקולציות, פייק ניוז, וחוכמת ההמונים של "זה שפעת" ו"אי אפשר להשבית" וכל הדברים האלה. לפני עשרה ימים באיטליה לא היו יותר מכמה חולים בודדים. הערב יש שם אלפים ו-107 מתים. ישראל מדינה צפופה, הצפופה במערב. הממשלות שלה ייבשו את מערכת הבריאות העייפה והמרוטה. ‏חייבים לעכב ולהאט את ההתפשטות. זאת אומרת שבמקום שחדרי המיון יוצפו לפתע במאות או יותר חולים בעת ובעונה אחת, שאנשים יגיעו אליהם בקצב איטי יותר. זה חיוני, וזה יציל חיים.

אז לא יהיו משחקי ליגה, ויהיו אנשים שיעבדו מהבית, ולא ייכנסו תיירים מאיטליה. מה אתם חושבים שקורה עכשיו באיטליה? המשמעות של התפרצות בישראל לכלכלה תהיה נוראה הרבה יותר. ואל תספרו לעצמכם שזה "רק" מבוגרים מעל גיל 60. ‏צעד אחרי צעד, אמרו המומחים מה צריך לעשות, איך לא להילחץ, ומה יהיו המשמעויות. כל מיני רופאים שלא ראו מגיפה כזו כבר 100 שנה הופיעו בכל מקום עם סיסמאות עבשות שהכל בסדר, זה רק לחץ ופאניקה. זו התעלמות גמורה מההנחיות המפורשות של ארגון הבריאות ושל מומחים מכל אוניברסיטה ששווה משהו.

צוותים רפואיים מטפלים בנוסעי ''ספינת הקורונה'' באינדונזיה
צוותים רפואיים מטפלים בנוסעי ''ספינת הקורונה'' באינדונזיה | צילום: רויטרס

‏השוק לא שערך את המומחים, הפוליטיקאים לא שערכו אותם, וחלק מהעיתונאים גם לא. חוסר היכולת להבין שזה אשכרה קורה, וזה אף פעם לא קרה במאה שלנו, התפשטות כזו של נגיף, ושעכשיו צריך להתרגל למצב חדש, זה משהו שהוא שיעור לכל החיים. ‏

אז אין טעם בלחץ או פאניקה. אבל בידוד בית זה לא פאניקה. זה צעד הכרחי ויעיל שהוכיח את עצמו בימים האחרונים שהתברר שאנשים שהיו בבידוד התבררו כחולים. אנחנו לא יודעים מספיק על הווירוס, כל יום שעובר יודעים יותר. ואם התמותה האמיתית תתברר בסוף כ-0.1 כמו שפעת; או אפילו 0.3, הלחץ יירד.

‏עד אז, ובהתחשב בצפיפותה של ישראל, עדיף לבטל ולדחות. וכל יום שעובר בלי אלף חולים שצובאים על בתי חולים פקוקים זה רווח נטו של כולנו. מיטב הרופאים והמדענים בעולם ממוקדים בזה. ואני מאמין שתוך זמן קצר יהיו תשובות, או חיסון, או תרופות אנטי ויראליות שיהיו אפקטיביות יחסית. עד אז - סבלנות.