ממשל סין מסתיר מידע על היקף תפוצת הנגיף המסתורי • פרשנות

השלטונות בבייג'ינג מנסים לצמצם את הדיווחים על התפרצות הווירוס, ובאופן רשמי הצהירו על מאות בודדות של נדבקים. זאת, בעוד שיש המעריכים כי אלפים רבים כבר נדבקו וכי מניין המתים גבוה יותר

זמן צפייה: 08:40

הממשל בסין דיווח כי 663 בני אדם נדבקו בווירוס החדש שהתגלה בחודש האחרון, מתוכם כמאה במצב קשה, וכן כי 18 חולים מתו מהנגיף. עם זאת, על פי הערכות, בייג'ינג מנסה לצמצם את הדיווחים על תפוצת המחלה, וכי אלפים רבים כבר נדבקו – ומניין המתים גבוה יותר.

אחד הסימנים המחשידים להסתרה הוא הסגר שהוטל היום (חמישי) על העיר ווהאן, שבה חיים כ-11 מיליון תושבים – צעד שגורם להרמות גבה ביחס להצהרות המצומצמות של הממשל.

נוסעים עוטים מסכות בשדה התעופה בשאנגחאי שבסין
נוסעים עוטים מסכות בשדה התעופה בשאנגחאי שבסין | צילום: רויטרס

כחלק מניסיונות הרשויות למגר את התפרצות הנגיף החדש, כאמור, בעיר הסינית ווהאן, המונה כ-11 מיליון תושבים, הוחלט לעצור את פעילות התחבורה הציבורית עד להודעה חדשה. במקביל, תושבי העיר הונחו לא לצאת מתחומיה למרות החופשה לרגל ראש השנה הסיני, שבה נוהגים הסינים לצאת ולטייל.

בנוסף, ערוץ הטלוויזיה הסיני הרשמי דיווח כי החל מהערב תופסק גם התחבורה הציבורית בעיר הסמוכה לווהאן, הואנגאנג. באותו הזמן ייסגרו גם מקומות בילוי כמו תיאטראות, חנויות, בתי קפה ובתי קולנוע.

הנגיף המסתורי, כזכור, התגלה בתחילת החודש בעיר ווהאן ומאז הספיק להתפשט לערים נוספות במדינה. בימים האחרונים אובחנו כמה חולים גם במדינות מעבר לים, בין היתר בארצות הברית ובמקסיקו. הנגיף החדש הוא וירוס דמוי שפעת השייך למשפחת "קורונה". הוא גורם לדלקת ריאות קשה שעלולה לדרדר במהירות את הלוקה בה לסכנת חיים של ממש. רובם המוחלט של המקרים המתועדים התגלו בעיר ווהאן שבסין, ועל פי המרכז לבקרת המחלות במדינה - התברר כי מקור הנגיף היה בשוק מסחרי ובלתי חוקי של חיות בר שהתקיים בעיר.

נוסעים עוטים מסכות רפואיות בתחנת רכבת בבייג'ינג
נוסעים עוטים מסכות רפואיות בתחנת רכבת בבייג'ינג | צילום: רויטרס

כתב סי אן אן בווהאן, דיוויד קולבר, מדווח על הצעות שהגיע מצד תושבי העיר להבריח אנשים החוצה תמורת מאות דולרים, ועל תושבים רבים שמחכים בצידי הדרכים, בניסיון לתפוס רכבים היוצאים מהעיר.

ברחבי העולם נערכים להתמודדות עם התפרצות הנגיף ומרב המאמצים מתרכזים במניעת התפשטותו. משרד החוץ הבריטי המליץ לאזרחי הממלכה המאוחדת שלא לטייל בעיר ווהאן, עקב סכנה ממשית להידבקות בנגיף. קוריאה הצפונית החמירה את האזהרות, וסגרה את שעריה בפני תיירים עקב קרבתה הגיאוגרפית לסין השכנה.

הרשויות בסין הודיעו כי מדובר בנגיף מדבק שעובר מאדם לאדם. עקב כך, תפוצת המחלה צפויה להתרחב לקראת ראש השנה הסיני שייחגג השבוע – במהלכו יטוסו אזרחים סינים רבים לחופשה – ועלולים לשאת עמם את הנגיף למדינות רבות נוספות. על פי הערכות, כשבעה מיליון סינים צפויים לטוס לחופשה מחוץ למדינה בעונת החגים הנוכחית.