ג'ונסון תמך בברקזיט - וכעת ייאלץ להתמודד עם ההשלכות • פרשנות

במפלגה השמרנית טוענים כי דווקא רה"מ הנבחר, שהיה ממובילי התמיכה ביציאה מהאיחוד האירופי, יהיה זה שיוכל לסגת מהסכם היציאה מהאיחוד או לעכב אותו

זמן צפייה: 03:57

בוריס ג'ונסון, שהפך היום (שלישי) לראש ממשלת בריטניה, מבטיח לפתוח בדיון מחודש עם האיחוד האירופי לגבי הסכם היציאה ממנו, אך הבעיה היא שהאמירה הזו איננה נסמכת על שום ההתרחשויות במציאות, כיוון שהאיחוד כבר הודיע שאין לו שום כוונה לנהל משא ומתן מחודש על עסקת היציאה של בריטניה ממנו. נוסף לכך, אפשרות נוספת שעליה מדבר ג'ונסון היא יציאה מהאיחוד ללא עסקה בכלל, מהלך שעשוי להיות בעל משמעויות כלכליות אדירות עבור בריטניה.

במפלגה השמרנית אמרו היום, כי אם יש מישהו במערכת הפוליטית הבריטית שיכול לעשות רוורס מהסיפור הזה או לעכב אותו למשך שנים, הרי שזה ג'ונסון. זאת, דווקא בשל העובדה שהוא זה שהעלה את הנושא לסדר היום, הוביל את הקמפיין, הצליח לנצח אותו - וכך הוביל לסיום הקריירה של שני ראשי ממשלה בריטים. כעת, יצטרך ראש הממשלה הטרי לאכול את הדייסה שאותה בישל.

בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הנכנס של בריטניה
בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הנכנס של בריטניה | צילום: רויטרס

בוריס ג'ונסון נבחר לראשות הממשלה ויחליף את תרזה מיי

בוריס ג'ונסון נבחר על ידי חברי המפלגה השמרנית לראשות ממשלת בריטניה, והוא ייכנס לתפקידו מחר. ג'ונסון זכה ל-92,153 קולות, לעומת 46,656 להם זכה שר החוץ הנוכחי ג'רמי האנט.  שר החוץ לשעבר, שהתפטר מממשלתה של תרזה מיי על רקע חילוקי דעות על מתווה הברקזיט, ינסה להצליח במקום שבו קודמתו בתפקיד נכשלה, ולהיפרד מהאיחוד האירופי. בפעולתה האחרונה כראש ממשלה, מינתה מיי יועץ ממשלתי לענייני אנטישמיות.

ג'ונסון עלה לבמה לקול תשואות הקהל, והודה למפלגה על הקמפיין. עוד הודה לקודמתו מיי: "אני רוצה להודות למנהיגה היוצאת תרזה מיי על שירותה יוצא הדופן למפלגה ולמדינה. אני רוצה להודות למנהיגה היוצאת תרזה מיי על שירותה יוצא הדופן למפלגה ולמדינה", אמר ג'ונסון. "זו הייתה זכות לשרת בקבינט שלה ולראות את התשוקה שלה בהתמודדות עם סוגיות שונות. תודה לך תרזה".

"אני רוצה להודות לחברי המפלגה השמרנית. אני יודע שיהיו אנשים שיטילו ספק בהחלטה שלכם למנות אותי. אם תסתכלו על ההיסטוריה של 200 השנים של המפלגה, תראו שלנו השמרנים יש את התובנה הנכונה ביותר בכל הנוגע לטבע האדם", המשיך ג'ונסון. "היום, ברגע זה בהיסטוריה שלנו, אנו שוב צריכים ליישב שני בין הרצון שלנו לידידות טובה ומסחר טוב בין בריטניה והאיחוד האירופי, והרצון לממשל דמוקרטי עצמי במדינה הזו. יש האומרים שאי אפשר לשלב בין שני הרצונות האלה".

להסכם הגרעין יש חשיבות. ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי
להסכם הגרעין יש חשיבות. ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי | צילום: רויטרס

"קראתי היום בעיתון שאף מנהיג לא עמד בפני כזה אתגר. אני חושב שאנחנו יודעים שניתן לעשות את זה והעם סומך עלינו שנעשה את זה", סיכם ראש הממשלה החדש של בריטניה. "אנחנו נוציא לפועל את הברקזיט, ושוב נאמין בעצמנו ובהישגנו. נאחד את המדינה הזו ונמשיך הלאה. הקמפיין הסתיים, והעבודה מתחילה".

מיי בירכה את ג'ונסון לרגל זכייתו: "ברכות חמות לבוריס ג'ונסון על בחירתו לראש המפלגה השמרנית - עלינו לעבוד ביחד כדי להוציא לפועל מתווה ברקזיט שיעבוד עבור ארחי בריטניה, ולשמור על ג'רמי קורבין מחוץ למפלגה. תהיה לך את תמיכתי המלאה מהספסל האחורי", כתבה בטוויטר.