פיטורי היועץ לביטחון לאומי האמריקני - מכה קשה לרה"מ • פרשנות

בולטון היה הגורם הניצי ביותר בממשל ארה"ב נגד איראן והפלסטינים, ושיתף עם נתניהו פעולה בכל הקשור להפעלת לחץ על טהראן. פיטוריו עלולים לפגוע בהבטחה להחיל ריבונות בבקעה ובצפון ים המלח

זמן צפייה: 02:32

פיטורי היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ון בולטון על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הערב (שלישי) מהווים מכה קשה ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו, משום שבולטון היה הגורם הניצי ביותר בממשל טראמפ בכל הנוגע לייחסו לאיראן ולפסטינים.

בולטון, שהיה בן הברית המרכזי של נתניהו בממשל האמריקני, בכל הנוגע להפעלת לחץ על איראן ובלימת מו"מ בינה לבין ארצות הברית, חלק תפיסות עולם די דומות עם נתניהו בקשר למזרח התיכון.

לעוד כתבות בנושא:

טראמפ פיטר את ג'ון בולטון: "לא הסכמתי עם הרבה מעצותיו"

בולטון: "עמדת טראמפ מול איראן – ללא שינוי; אין סיבה להטבות"

זריף: "בולטון מנסה לגרור את בריטניה למלחמה במפרץ"

נתניהו ובולטון
נתניהו ובולטון | צילום: רויטרס

פיטוריו של בולטון עלולים להשפיע על הבטחת ראש הממשלה לספח את בקעת הירדן וצפון ים המלח במידה וייבחר, וייתכן כי יסללו את הדרך לפגישה בין טראמפ לעמיתו חסן רוחאני.

כאמור, הערב הודיע טראמפ בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא פיטר את בולטון, שכיהן בתפקיד מחודש אפריל אשתקד. "הודעתי אמש לג'ון בולטון ששירותיו אינם נחוצים עוד בבית הלבן. לא הסכמתי עם הרבה מעצותיו. ביקשתי ממנו שישלח מכתב התפטרות, אשר קיבלתי אותו היום בבוקר. אני מודה מאוד לג'ון על שירותו בתפקיד, ובשבוע הבא אני אודיע על מינוי חדש". מחליפו של בולטון יהיה היועץ לביטחון לאומי הרביעי בתקופת כהונתו של טראמפ. צ׳ארלס קופרמן מונה לממלא המקום של בולטון.

מיד לאחר הציוץ של טראמפ, בולטון כתב בטוויטר שלו: "הצעתי אמש להתפטר, והנשיא טראמפ אמר: 'בוא נדבר על זה מחר'".

ראש הממשלה נתניהו וג'ון בולטון
ראש הממשלה נתניהו וג'ון בולטון | צילום: רויטרס
לפני כעשרה ימים פורסם ב"וושינגטון פוסט" מאמר שבו נטען כי מעמדו של בולטון בממשל טראמפ נשחק. לפי הכתבה, בולטון תומך בנוכחות צבאית נרחבת בעולם, אך פוגע בכך במאמצים דיפלומטיים ובניסיונות לעשות שלום עם מדינות וגורמים שונים בעולם.
האג'נדה של בולטון, לפי הכתבה, פוגעת בשאיפה של ממשל טראמפ להסיג את חייליו מאפגניסטן ובכך לשים סוף למלחמה הארוכה ביותר בה ארצות הברית משתתפת. כמו כן הדבר פוגע בשיחות השלום עם קוריאה הצפונית ובעסקה אפשרית עם איראן ונשיאה חסן רוחאני.
במאמר נטען כי פקידי הממשל בבית הלבן לא סומכים על בולטון. על פי דוגמא שניתנה בכתבה, בולטון ביקש לראות העתק של טיוטת ההסכם של ארצות הברית עם הטליבאן, אולם שליח ארה"ב באפגניסטן, אשר מוביל את המו"מ בין הצדדים, אמר כי היועץ לביטחון לאומי יכול לקרוא את הטיוטה רק בנוכחות גורם בכיר.