ההסכם עם איחוד האמירויות - הזדמנות דווקא לכחול לבן • פרשנות

נתניהו רשם הישג מדיני מסוים, אך יתקשה לתרגם אותו להצלחה פוליטית משום שהוא חסום במרכז. גנץ ואשכנזי לעומת זאת, יוכלו לשווק את ההסכם, שכולל עצירת הסיפוח, כהישג שמצדיק את כניסתם לממשלה

זמן צפייה: 13:23

ההסכם עם איחוד האמירויות הוא אכן הישג מסוים של נתניהו ברמה המדינית, אך מבחינה פוליטית הוא יתקשה לתרגם אותו להצלחה. בימין, רבים דווקא זועמים על המהלך, שכולל לכל הפחות את הקפאת הסיפוח, ואם טראמפ יפסיד בבחירות, כנראה גם את סופו של הרעיון. בנט כבר הביע את כעסו, ואפילו מובילי דעה שהם תומכים מובהקים של נתניהו, זעמו על עצירת הסיפוח.

נרמול יחסים הוא קריצה לקולות מרכז, דבר שנתניהו לא עשה מאז 2015, משום שהאמין שהוא יכול לנצח עם הימין בלבד. אולם, לראש הממשלה אין הרבה קולות שהוא יכול להשיג במרכז, באזור הזה של המפה הפוליטית הוא חסום לחלוטין.

דווקא כחול לבן, שלא היו שותפים למהלך, יוכלו לנצל את ההישג כדי לרשום הצלחה פוליטית. גנץ ואשכנזי יוכלו לשווק את ההסכם כהישג שמצדיק את כניסתם לממשלה, משום שהוא עוצר את הסיפוח, שנגדו התחייבו לפעול.

לעוד כתבות בנושא:

טראמפ: "הסיפוח ירד כרגע מהשולחן – ישראל עשתה ויתור גדול"

רה"מ בנאום לאחר ההסכם עם האמירויות: "פריצת דרך לשלום במזה"ת

"גורדי שחקים ומלונות פאר: הכירו את הידידה החדשה של ישראל

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

הלילה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נאם בפני עיתונאים בנושא ההסכם ההסיטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות, ואמר כי "ישראל לא תספח את השטחים - לפחות לעת עתה. הנושא הזה ירד מהשולחן". שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, הסביר כי הסיפוח מוקפא עד להשגת הסכמים עם כל המדינות שעל הפרק. כרגע, הוסיף, יש עדיפות לעשות שלום על פני סיפוח.

"זהו רגע היסטורי משמעותי", הוסיף טראמפ. "ישראל ואיחוד האמירויות הערביות ינרמלו לחלוטין את קשריהן הדיפלומטיים. מאז החתימה על הסכם השלום בין ישראל לירדן לפני יותר מ-25 שנים, לא נרשמה התקדמות רבה כל כך לעבר שלום במזרח התיכון".

יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בין זייד
יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בין זייד | צילום: רויטרס

בתוך כך, משרד החוץ הטורקי הוציא הודעה נגד ההסכם, ואמר כי לפלסטינים יש את הזכות להגיב עליו בחריפות וכי ההיסטוריה לא תסלח לאיחוד האמירויות. אמש, גם איראן הגיבה על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות ומסרה כי "מדובר בצעד מסוכן ומטופש שללא ספק יחזק את ההתנגדות באזור, יש להיזהר מהשפעה של ירושלים במפרץ הפרסי. על איחוד האמירויות לקחת אחריות מלאה על המהלך".