אחוזי הצבעה נמוכים בציבור הערבי – מכה קשה לגנץ • פרשנות

המפלגות הערביות מעודדות את בני המגזר לצאת להצביע, בתגובה לתנועת מחאה ערבית שקוראת להחרמת הבחירות. סוקר חדשות 13: "אחוזי הצבעה נמוכים במגזר הערבי - משהו שמעולם לא ראינו"

זמן צפייה: 01:47

על פי סוקר החדשות 13, פרופסור קמיל פוקס, אחוזי הצבעה נמוכים נרשמים עד כה במגזר הערבי, ונראה כי מדובר בדרמה אמיתית שעשויה להכריע את עתיד גוש המרכז-שמאל. אם המפלגות הערביות יקבלו 9-10 מנדטים, או שרע"מ-בל"ד לא תעבור את אחוז החסימה, זאת תהיה מכה קשה לגוש המרכז-שמאל. הדבר עשוי להזיק באופן ספציפי גם למרצ, שבנתה על מנדט וחצי מהמגזר. במידה שהנתונים הללו לא ישתנו, ככל הנראה נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא.

שתי המפלגות הערביות, חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד, חוששות היום (שלישי) מאחוזי הצבעה נמוכים בקרב הציבור הערבי. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים פועלת תנועת חרם ערבית הקוראת לבני המגזר להימנע מהשתתפות בבחירות. בחלק מהקלפיות נרשמה נוכחות דלה של בני המגזר הערבי לעומת בחירות 2015. בכפר מנדא עד לשעה זו הצביעו כ-19% מבעלי זכות ההצבעה.

אחמד טיבי
אחמד טיבי | צילום: רפי קוץ

רבים מבני המגזר שהחליטו לא להצביע טוענים כי הם אינם מצביעים כאקט של מחאה נגד חברי הכנסת הערבים, שלטענתם לא מטפלים בחברה הערבית כפי שציפו. גם בקרב העדה הדרוזית צופים ירידה באחוזי ההצבעה, ורבים החליטו לא להשתתף ביום הבחירות במחאה על חוק הלאום.

בתגובה לכך, פועלים חברי המפלגות בשבועיים האחרונים באופן נמרץ על מנת לשכנע את הציבור הערבי שלא לשמוע לתנועת החרם ולהגיע לקלפיות. נוסף לכך, דאגו המפלגות להביא למעלה מעשרת אלפים סטודנטים ערבים שלומדים במקומות שונים על מנת שישתתפו בבחירות. חשש נוסף של ראשי חד"ש-תע"ל ורע"מ-בל"ד הוא מזליגת קולות למפלגות שלא קיבלו בעבר קולות מהמגזר הערבי. רע"מ-בל"ד, על פי חלק מהסקרים, קרובה לאחוז החסימה.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190409-2007' autoplay='0' credit='' desc='כך נראה יום הבחירות בציבור הדרוזי' kid='1_gklcdbrd' duration='99'']

אליף סבאג, מיוזמי תנועת החרם, הסביר: "יש כמה סיבות שהביאו את האוכלוסיה הערבית להחרים את הבחירות לכנסת. הראשונה היא שרואים בכנסת חלק מהיישות הציונית הכובשת שלא ניתן לתת לה לגיטימציה, ואי-לגיטימציה לכנסת שבמשך 70 שנה הדירה את האזרחים הערבים וחוקקה חוקים גזעניים. סיבה נוספת היא אכזבה מהתנהלות חברי הרשימת המשותפת. יש אכזבה גדולה מהאגו של כל אחד מהם ומהפילוג ביניהם".

סוקר חדשות 13, פרופסור קמיל פוקס, התייחס לסוגיית ההצבעה בקרב האוכלוסיה הערבית, וסיפר כי הנתונים עד כמה מצביעים על אחוזי הצבעה נמוכים. "משמונה בבוקר כשנפתחו הקלפיות וגם בהמשך היום, חשבנו שיש לנו בעיה – לא ראינו דברים כאלה מעולם", הצהיר פוקס. "זו תהיה אולי הדרמה הגדולה ביותר של הבחירות".

בווידאו: אליף סבאג, מיוזמי החרם

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190409-1616' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_a8kiqdd6' duration='79'']

עד לשעה 14:00 הצביעו ברחבי הארץ 35.8% מבעלי זכות ההצבעה, שיעור הצבעה נמוך יחסית לבחירות 2015, שעמד אז על 36.6%. מוקדם יותר הבוקר הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו עם רעייתו שרה לבית הספר על שם פולה בן גוריון שבשכונת רחביה, והשניים שלשלו פתק לקלפי. "לא הייתה התלבטות קשה. זו פעולה קדושה, ממש מהות הדמוקרטיה", אמר נתניהו.

מועמד מפלגת כחול לבן לראשות הממשלה, בני גנץ, הגיע מלווה באשתו לקלפי בראש העין כדי להצביע בבחירות הכלליות לכנסת ה-21. "זהו יום של תקווה ויום של אחדות", אמר גנץ. "אני שמח להעמיד את עצמי לטובת אזרחי מדינת ישראל. נאחל שנצא לדרך חדשה, נכבד את הדמוקרטיה ואני קורא ליום מכובד ושקט לכל הצדדים. בהצלחה", הוסיף.

הנשיא ריבלין מצביע בקלפי בירושלים
הנשיא ריבלין מצביע בקלפי בירושלים

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הצביע בקלפי בשכונת בית הכרם בירושלים. "אזרחי ישראל, לא נשיא ולא ראשי מפלגות יקבעו מי יהיה ראש הממשלה", אמר ריבלין. "היחידים שיקבעו מי יהיה ראש ממשלה ומה תהיה הממשלה הבאה זה אתם. וכדי שאתם תשפיעו, אתם חייבים להצביע. המשחק הדמוקרטי אינו רק משחק, הוא שאלה מהותית ביותר לגבי דרכה של המדינה והחברה בישראל. צריך ללכת להצביע גם אם לפעמים קשה הדבר. לכן אני קורא לכולכם – לכו להצביע כדי להשפיע, כדי לקבוע".

"פעמים רבות אנחנו מאבדים את חוש המידה שלנו לגבי אמות הסדר והצורך להתמודד גם בחיים הפוליטיים", המשיך הנשיא. "אנחנו נועדו לחיות יחד כולנו, כל השבטים במדינת ישראל, גם אם יש וויכוח בינינו".

עם פתיחת הקלפיות, הגיעו מועמדי המפלגות השונות להצביע. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר לפני ששלשל את פתקו כי "אין שום בסיס לזעקות השבר של ראש הממשלה נתניהו ולקריאות ה'זאב, זאב' שלו. גוש הימין לוקח בגדול. נתניהו מנסה לפגוע במפלגות הימין הקטנות, כדי להחליש את כוחן במו"מ הקואליציוני שינהל איתן". מוקדם יותר היום הצביע יו"ר כולנו משה כחלון בקלפי בביה"ס הריאלי בחיפה ואריה דרעי בירושלים.

יו"ר הימין החדש, איילת שקד הגיעה מלווה בבעלה ובנה לקלפי בתל אביב. "נתניהו יהיה ראש הממשלה בכל מקרה", אמרה שקד. "השאלה אם יקים ממשלת שמאל עם גנץ או ממשלת ימין אמיתית עם שקד ובנט". שותפה להנהגת המפלגה, נפתלי בנט, הצביע בקלפי ברעננה כשהוא מלווה באישתו גילת.