בצל הקורונה: כך נערכת יפן לפתיחת המשחקים האולימפיים בטוקיו

אלפי ספורטאים שיתחרו ב-38 ענפים, השקעה משוערת של כ-26 מיליארד דולר - ב-24 ביולי צפויה שריקת הפתיחה של המשחקים, ובשלב הזה הודיעו המארגנים כי הכל מתנהל כמתוכנן - למרות הנגיף

זמן צפייה: 03:03

למרות הנגיף – מתכוננים לאולימפיאדה: נגיף קורונה כבר שיבש את חייהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם. טיסות ואמצעי תחבורה יבשתיים בוטלו, אירועים המוניים רבים בוטלו או נדחו – וכעת העיניים נשואות לאירוע ההמוני והחשוב מכולם, המשחקים האולימפיים והפראלימפיים בטוקיו בירת יפן.

על פי התכנון בעוד 146 ימים בדיוק, ב-24 ביולי, צפויים להיפתח בטקס רשמי המשחקים האולימפיים בטוקיו, ולמרות הנגיף המתפשט, בשלב הזה המארגנים הודיעו כי הכל מתנהל כמתוכנן. המוטו של המשחקים יהיה "מאוחדים על ידי הרגש", כך חשפו בשבוע שעבר המארגנים.

אלפי ספורטאים מיותר מ-200 מדינות יתחרו בניהם ב-38 ענפים, בהם חמישה שייכנסו לראשונה למשחקים: גלישת גלים, בייסבול, סקייטבורדינג, קראטה וטיפוס צוקים. חלק מהמשחקים יתקיימו בטוקיו הבירה, אחרים יתקיימו במקומות אחרים בסביבתה. במהלך השנים האחרונות הושלמה בנייתם ושיפוצם של לא מעט איצטדיונים, מבנים ומתקנים מפוארים שישמשו למשחקים.

יפנים עוטים מסכות מפני קורונה מול סמל האולימפיאדה בטוקיו
יפנים עוטים מסכות מפני קורונה מול סמל האולימפיאדה בטוקיו | צילום: רויטרס
האיצטדיון האולימפי בטוקיו
האיצטדיון הלאומי החדש בטוקיו | צילום: רויטרס

כך לדוגמא האיצטדיון הלאומי החדש של יפן שבו כ-68  אלף מושבים, שבו יתקיימו טקסי הפתיחה והנעילה של המשחקים וגם משחקי כדורגל ואתלטיקה. האיצטדיון הזה נבנה על חורבותיו של האצטדיון הלאומי הישן שנהרס ב-2015. בנייתו הסתיימה בסוף חודש נובמבר האחרון, אחרי שלוש שנים, ובעלות של כמיליארד ו-400 מיליון דולר.

האיצטדיון הלאומי החדש בטוקיו הוא לא הגדול ביותר בו יערכו משחקים. באיצטדיון "ניסאן" הוותיק יותר שביוקוהמה למשל, שגם הוא יארח משחקי כדורגל כולל את משחק הגמר, יש למעלה מ-72,000 מושבים.

בנוסף בנו היפנים כפר אתלטים שעשוי כולו מעץ שצפוי לכלול בין היתר חדרי מגורים, לצד בתי קפה, חנויות ומתקנים נוספים לרווחת הספורטאים. המתקן נבנה מ-40 אלף קורות עץ שנתרם על ידי 63 מחוזות שונים ביפן. הקורות תושבנה למחוזות התורמים, שיעשו בהן שימוש חוזר. כחלק מהמגמה הירוקה הזו המיטות בכפר האולימפי, כך הודיעו המארגנים, יהיו עשויות מקרטון.

האיצטדיון האולימפי בטוקיו
האיצטדיון הלאומי החדש בטוקיו, מבט מלמעלה | צילום: רויטרס
בניית הכפר האולימפי בטוקיו
עשרות אלפי קורות עץ. בניית הכפר האולימפי | צילום: רויטרס
בניית האיצטדיון האולימפי בטוקיו
בניית האיצטדיון הלאומי החדש בטוקיו | צילום: רויטרס

על פי הערכות צפויים היפנים להוציא יותר מ-26 מיליארד דולרים בסך הכל על המשחקים האולימפיים והפראלימפיים, הרבה מעבר לתקציב המתוכנן. ביפן גם מקווים להכניס לא מעט ממאות אלפי התיירים צפויים לגדוש את טוקיו ואת המדינה כולה בקיץ הקרוב.

היפנים הודיעו כבר שהכל מוכן לקראת פתיחת המשחקים, אולם על כל האירוע הזה מרחפת בבירור עננת הקורונה, בעיקר לאור ההתמודדות, ולא בהצלחה יתרה, עם ה"דיאמונד פרינסס", ספינת התענוגות שנוסעיה שהו בבידוד מול חופי יפן – ונדבקו זה אחר זה. בשלב הזה מתעקשים שם כי אין שום שינוי בתוכניות ובלוחות הזמנים.

אבל למרות האופטימיות הזו, בוועד האולימפי וביפן עוקבים בדאגה אחר המשך התפשטות הנגיף. לכולם ברורה הסכנה הגדולה באירוע המוני שכזה, שכולל ספורטאים ותיירים מכל העולם, בפרט במדינה שבה כמות הנדבקים גם כך גבוהה יחסית. שם בעיקר מקווים שטראמפ צודק, וחום הקיץ הוא שיביא למיגור נגיף הקורונה.