זריף: "ייתכן שננקוט צעדים גרעיניים חדשים במסגרת ההסכם"

שר החוץ האיראני אמר כי כשתסתיים ללא תוצאות תקופת 60 הימים, שבמהלכה מפחיתה טהראן את התחייבויותיה להסכם, היא תעשה צעדים נוספים. על הביקורת של מדינות אירופה: "לא בעמדה לבקר אותנו"

זמן צפייה: 00:45

(בווידאו - איראן הודיעה למעצמות: משעים חלק מהתחייבויותינו בהסכם הגרעין)

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר הבוקר (ראשון) בתדרוך לכתבים כי כאשר תסתיים תקופת 60 הימים שבמהלכה מפחיתה איראן את התחייבויותיה להסכם הגרעין ללא תוצאות - תנקוט צעדים גרעיניים חדשים במסגרת ההסכם. "מדינות אירופה אינן בעמדה להשמיע ביקורת כלפי איראן", אמר. "הן מדברות על זכויות אדם אך מוכרות נשק לסעודיה שמבצעת מעשי טבח בתימן".

עוד אמר זריף: "על מדינות אירופה לפעול למען שמירה על הסכם הגרעין, ולהחזיר את היחסים הכלכליים בין איראן לאירופה. אין כל מקום לדיון באשר להאריך את תקופת 60 הימים".

זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים
זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כחודש הודיעה איראן לשגרירי חמש המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה להפחית את התחייבויותיה לכמה מסעיפיו למשך 60 יום. במשך זמן זה, הציבה טהראן אולטימטום למעצמות לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות. במידה ואיראן לא תקבל את ההקלות שדרשה, היא תחריף את צעדיה, תסיר מעצמה את ההגבלות על רמת העשרת האורניום ותחזור להעשיר אורניום עד ל-20% - כך הודיעה המועצה לביטחון לאומי במדינה.

נוסף על כך, הודיעה טהראן על שדרוג הכור הגרעיני באראק. מדובר בכור שנמצא תחת מגבלות במסגרת הסכם הגרעין, שהאיראנים התחייבו לא להמשיך ולפתח אותו. הכור באראק נועד לייצור פלוטוניום, והוא חלק מהתוכנית הצבאית של משטר האייתוללות. כל זאת, לאחר שכזכור הממשל האמריקני הפעיל לפני כמה ימים סנקציות שאוסרות על איראן לייצא מים כבדים ולייצר אורניום מועשר.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, התייחס אז להצהרה של איראן והאשים את ארצות הברית בהתנהגות לא אחראית בנושא הסנקציות. לדבריו, כתוצאה מהחלטותיו של ממשל טראמפ, המצב שנוצר סביב הסכם הגרעין הוא "בלתי מתקבל על הדעת". בתוך כך, בקרמלין האשימו את מדיניות וושינגטון בנושא: "הנסיגה של איראן מהבנות הסכם הגרעין הן תוצאה של הפרובוקציות האמריקניות והלחץ הקיצוני על המשטר בטהרן".

"לא טראמפ ולא עשרה טראמפים אחרים יוכלו להחזיר את הגלגל אחורה". נשיא איראן רוחאני (ארכיון)
"לא טראמפ ולא עשרה טראמפים אחרים יוכלו להחזיר את הגלגל אחורה". נשיא איראן רוחאני (ארכיון) | צילום: ללא קרדיט

גם בצרפת לא נותרו אדישים להצהרה האיראנית ואמרו כי אם טהראן לא תכבד את התחייבויותיה, הטלת הסנקציות תעלה שוב על הפרק. שר ההגנה הצרפתי הוסיף כי "אין דבר גרוע יותר מהיציאה האיראנית מהסכם הגרעין, כיוון שהאירופים מעוניינים להמשיך לקיים את ההבנות".

מאוחר יותר באותו יום, חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על צו מנהלי להטלת סנקציות נוספות על איראן הנוגעות להכנסותיה מייצוא מתכות, ואיים שינקוט צעדים נוספים אלא אם המדינה "תשנה את התנהוגתה לחלוטין". הסנקציות כוללות את המתכות ברזל, פלדה, אלומיניום ונחושת. לפי הבית הלבן, מדובר בעשרה אחוזים מכלל הייצוא של איראן. טראמפ הוסיף כי המהלך נועד להזהיר מדינות אחרות מפני עקיפת הסנקציות. "לא נהיה סובלניים כלפי סחר במתכות עם איראן", אמר.