זריף: "לא ייתכן שנתניהו יאיים עלינו בהשמדה ולא תהיה תגובה"

שר החוץ האיראני אמר במסיבת עיתונאים עם מקבילו הגרמני כי "ארה"ב פועלת במסגרת 'עסקת המאה' לכתוש את זכויות הפלסטינים, מה שמאיים על יציבות האזור". הייקו מאס: "לישראל יש זכות להתקיים"

זמן צפייה: 01:50

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'אווד זריף, אמר היום (שני) במסיבת עיתונאים משותפת עם הייקו מאס, שר החוץ הגרמני, המבקר בטהראן, כי "נתניהו מאיים על איראן בהשמדה, לא ייתכן שמישהו יאיים על עמנו ללא תגובה". זריף הוסיף כי "ארה"ב פועלת במסגרת 'עסקת המאה' לכתוש את זכויות העם הפלסטיני, מה שמאיים על יציבות האזור".

"אמריקה הכריזה מלחמה כלכלית כנגד איראן", המשיך שר החוץ האיראני. "אנו לא היינו ולא נהיה אלה שיפתחו במלחמה כלשהי, אך מי שכן יפתח בה לא יהיה זה שסיים אותה. לאיראן 7,000 שנה של היסטוריה וקיום באזור. באשר לאחרים, מאין הם הגיעו?".

במהלך מסיבת העיתונאים הבהיר מאס, בתגובה לשאלה על היחסים בין ישראל לגרמניה, כי "החברות האמיצה בין שתי המדינות היא עובדה ידועה ומוגמרת. גרמניה לא מפקפקת בזכותה של ישראל להתקיים", אמר שר החוץ הגרמני. "זו תוצאה ישירה של היסטוריה של שתי המדינות", הוסיף. "הנוכחות שלי בטהראן לא משנה את העמדה שלנו במאומה".

שר החוץ האיראני זריף עם מקבילו הגרמני הייקו מאס | צילום: getty images

עוד כתבות בנושא >>

זריף: "ייתכן שננקוט צעדים גרעיניים חדשים במסגרת ההסכם"

קטאר: "מנסים לגשר בין ארה"ב ואיראן ולמתן את המתיחות ביניהן"

ברקע המתיחות: איראן הציגה מערכת הגנה אווירית חדשה

מוקדם יותר אמר דובר משרד החות האיראני כי מדינות אירופה נכשלו בהצלת הסכם הגרעין. לטענתו, המדינות שנותרו חתומות על ההסכם לאחר פרישת ארה"ב ממנו אשתקד - גרמניה, צרפת, בריטניה וגרמניה, לא עושות די כדי לשמר את ההסכם. "עד כה, לא ראינו צעדים פרקטיים וישימים מכיוון מדינות אירופה שיבטיחו את האינטרסים האיראנים", אמר. "טהראן לא תדון בשום עניין נוסף חוץ מהסכם הגרעין".

כזכור, בעת שפרש מהסכם הגרעין, טען נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי העסקה לוקה בחסר, מכיוון שהיא זמנית ולא כוללת את תוכנית הטילים הבליסטיים האיראנית - או מתייחסת לתפקיד שמשחקת טהראן במתיחות במזרח התיכון.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

מוסאבי אמר את הדברים טרם פגישתו עם שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, שנחת היום באיראן כחלק מהמאמץ האירופי לשמור על ההסכם, ולצנן את המתיחות המתגברת בין טהראן לוושינגטון. מאס החל את ביקורו, שתואם מראש עם מקבילו האמריקני מייק פומפאו במזרח התיכון ביום שישי האחרון כשנחת בירדן.

שר החוץ הגרמני הייקו מאס בעת ביקורו בעמאן
שר החוץ הגרמני הייקו מאס בעת ביקורו בעמאן | צילום: רויטרס

המדינות האירופיות פיתחו מנגנון כלכלי שיאפשר להן להמשיך לסחור עם איראן - "אינסטקס". זאת, בניסיון להגן לפחות על חלק מהכלכלה האיראנית מהסנקציות האמריקניות ובכך לתת תמריץ לאיראן להמשיך לקיים את הסכם הגרעין. המנגנון אמנם עדיין לא נכנס לתוקף, אך מאס אמר בעת ביקורו בבגדד כי הוא "ייושם בעתיד הנראה לעין". "לא פשוט להפעיל את המנגנון הזה", אמר מאס לכתבים. "אך כל הדרישות הרשמיות מולאו, כך שהוא יהיה מוכן לשימוש בקרוב".

ביום שבת הזהיר מאס בעת ביקורו בבגדד מהסיכון שהקונפליקט עם איראן נושא עמו למזרח התיכון כולו. מאס ציין כי המדינות האירופיות משוכנות שהסכם הגרעין ראוי וניתן להצלה. עם זאת, בעת עצירה באבו דאבי אמר מאס לכתבים שליוו אות הביקור כי האירופים לא ינהלו משא ומתן של "פחות עבור פחות" - כשהוא מתכוון להחלטתה של איראן להגיב להטלה המחודשת של הסנקציות עליה באמצעות נסיגה מחלק מסעיפי הסכם הגרעין.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu Speaks To The Media At The Knesset, Israel's Parliament, In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר אתמול בתדרוך לכתבים כי כאשר תסתיים תקופת 60 הימים שבמהלכה מפחיתה איראן את התחייבויותיה להסכם הגרעין ללא תוצאות - תנקוט צעדים גרעיניים חדשים במסגרת ההסכם. "מדינות אירופה אינן בעמדה להשמיע ביקורת כלפי איראן", אמר. "הן מדברות על זכויות אדם אך מוכרות נשק לסעודיה שמבצעת מעשי טבח בתימן".

עוד אמר זריף: "על מדינות אירופה לפעול למען שמירה על הסכם הגרעין, ולהחזיר את היחסים הכלכליים בין איראן לאירופה. אין כל מקום לדיון באשר להאריך את תקופת 60 הימים".

זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים
זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כחודש הודיעה איראן לשגרירי חמש המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה להפחית את התחייבויותיה לכמה מסעיפיו למשך 60 יום. במשך זמן זה, הציבה טהראן אולטימטום למעצמות לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות. במידה ואיראן לא תקבל את ההקלות שדרשה, היא תחריף את צעדיה, תסיר מעצמה את ההגבלות על רמת העשרת האורניום ותחזור להעשיר אורניום עד ל-20% - כך הודיעה המועצה לביטחון לאומי במדינה.

נוסף על כך, הודיעה טהראן על שדרוג הכור הגרעיני באראק. מדובר בכור שנמצא תחת מגבלות במסגרת הסכם הגרעין, שהאיראנים התחייבו לא להמשיך ולפתח אותו. הכור באראק נועד לייצור פלוטוניום, והוא חלק מהתוכנית הצבאית של משטר האייתוללות. כל זאת, לאחר שכזכור הממשל האמריקני הפעיל לפני כמה ימים סנקציות שאוסרות על איראן לייצא מים כבדים ולייצר אורניום מועשר.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, התייחס אז להצהרה של איראן והאשים את ארצות הברית בהתנהגות לא אחראית בנושא הסנקציות. לדבריו, כתוצאה מהחלטותיו של ממשל טראמפ, המצב שנוצר סביב הסכם הגרעין הוא "בלתי מתקבל על הדעת". בתוך כך, בקרמלין האשימו את מדיניות וושינגטון בנושא: "הנסיגה של איראן מהבנות הסכם הגרעין הן תוצאה של הפרובוקציות האמריקניות והלחץ הקיצוני על המשטר בטהרן".

"לא טראמפ ולא עשרה טראמפים אחרים יוכלו להחזיר את הגלגל אחורה". נשיא איראן רוחאני (ארכיון)
"לא טראמפ ולא עשרה טראמפים אחרים יוכלו להחזיר את הגלגל אחורה". נשיא איראן רוחאני (ארכיון) | צילום: ללא קרדיט

גם בצרפת לא נותרו אדישים להצהרה האיראנית ואמרו כי אם טהראן לא תכבד את התחייבויותיה, הטלת הסנקציות תעלה שוב על הפרק. שר ההגנה הצרפתי הוסיף כי "אין דבר גרוע יותר מהיציאה האיראנית מהסכם הגרעין, כיוון שהאירופים מעוניינים להמשיך לקיים את ההבנות".

מאוחר יותר באותו יום, חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על צו מנהלי להטלת סנקציות נוספות על איראן הנוגעות להכנסותיה מייצוא מתכות, ואיים שינקוט צעדים נוספים אלא אם המדינה "תשנה את התנהוגתה לחלוטין". הסנקציות כוללות את המתכות ברזל, פלדה, אלומיניום ונחושת. לפי הבית הלבן, מדובר בעשרה אחוזים מכלל הייצוא של איראן. טראמפ הוסיף כי המהלך נועד להזהיר מדינות אחרות מפני עקיפת הסנקציות. "לא נהיה סובלניים כלפי סחר במתכות עם איראן", אמר. את