זריף: "בולטון מנסה לגרור את בריטניה למלחמה במפרץ"

שר החוץ האיראני תקף בחריפות את היועץ לביטחון הלאומי האמריקני: "לאחר שכשל לפתות את טראמפ לפתוח במלחמה נגד איראן - הוא מנסה לרתום את לונדון למערכה במזרח התיכון"

זמן צפייה: 01:25

מתיחות במפרץ: שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, האשים היום (ראשון) את היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ון בולטון, כי הוא מנסה לגרום למלחמה בין המערב לאיראן. "אל תטעו, לאחר שנכשל לפתות את טראמפ ל'מלחמת המאה', מפנה ג'ון בולטון את הארס שלו כלפי בריטניה, בתקווה לרתום אותה למערכה במזרח התיכון".

לכתבות נוספות בנושא >> 

"צייתו לפקודות ולא תיפגעו": הקלטת מעצר המכלית הבריטית

מסוק באוויר וחיילים צונחים לסיפון: תיעוד מעצר המכלית הבריטית

המתיחות במפרץ הפרסי: שרשרת של תקריות הולכות ומסלימות

שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

מוקדם יותר היום, שגריר איראן בלונדון חמיד באעדינג'אד אמר כי יש להימנע מהחרפת המתיחות במפרץ הפרסי. "הממשל הבריטי צריך לרסן את הכוחות הפוליטיים הפועלים להסלמת המצב בין איראן לבריטניה". השגריר קרא לממשל "לרסן את המתח הגובר מול איראן. בריטניה פועלת בצורה מסוכנת ולא חכמה בתקופה רגישה במזרח התיכון. איראן מוכנה להגיב לתרחישים שונים".

שר במשרד הביטחון הבריטי אמר כי המחויבות הראשונה של הממשל היא לפתור את סוגיית המכלית שנעצרה. "בריטניה מחויבת להראות נוכחות צבאית במזרח התיכון במטרה לשמור על מצרי הורמוז פתוחים". לדבריו, האיום באזור הוגבר בתקופה האחרונה, ולכן בריטניה שולחת לשם כוחות צבאיים.

בתוך כך, סולטנות עומאן פנתה הבוקר לאיראן בבקשה לשחרר את מכלית הנפט הבריטית וצוותה שנעצרו ביום שישי. עומאן קראה לכל הצדדים המעורבים בעימות המתמשך לגלות איפוק ולמצוא נתיבים דיפלומטיים לפתרון הסכסוך. כך דווח בערוץ הממלכתי בעומאן.

מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero''
מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'' | צילום: stena Bulk

הבוקר פורסמה הקלטה של מעצר המכלית הבריטית במצר הורמוז, כפי שנשמעה ברשת מכשירי הקשר הימיים. "אם תשנו את מסלולכם ותצייתו לפקודות – תחת החוק הבין-לאומי תוכלו לעבור ללא פגע או הפרעה", נשמע איש חיל הים האיראני אומר ברשת הקשר.

מוקדם יותר היום אמר ראש הרשות לתעבורה ימית במחוז הורמוזגאן, מוראד עפיפיפור, כי צוות המכלית "סטנה אימפרו" הבריטית שנעצרו בשבוע שעבר "בטוח ובמצב בריאותי טוב". 23 אנשי הצוות שהפעילו את כלי השיט שוהים בשעה זו על הסיפון, עד לסיום החקירה. כך אמר הבכיר האיראני ברשת הטלוויזיה הממלכתית.

בתגובה להשתלטות האיראנית על מכלית הנפט במפרץ הפרסי מגבשים שרים בבריטניה תוכנית להגברת הסנקציות נגד המשטר בטהראן. על פי דיווח שפורסם הלילה בעיתון "הדיילי טלגרף", צפוי שר החוץ של הממלכה, ג'רמי האנט, לצאת בהמשך היום בהצהרה בנוגע למספר צעדים מדיניים וכלכליים בעקבות תפיסת המכלית.