לבנון: עימותים בין תומכי חזבאללה לכוחות הביטחון בביירות

מאות מפגינים המזוהים עם ארגון הטרור זעמו על סרטון שבו הושמעו דברי גנאי נגד מנהיגיהם. הצבא הגיב בירי גז מדמיע. עדי ראייה סיפרו כי צעירים על אופנועים יידו אבנים וירו זיקוקים

זמן צפייה: 00:18

לבנון: מאות תומכי חזבאללה הפגינו הלילה (שלישי) בכיכרות בביירות, בעקבות סרטון שבו הושמעו לכאורה דברי גנאי נגד מנהיגיהם. כוחות הביטחון הגיבו בירי גז מדמיע, כדי לפזר את התומכים שניסו במפגינים שמוחים במדינה כבר חודשיים נגד השחיתות.

עדי ראייה סיפרו כי צעירים על אופנועים נופפו בדגלי ארגון הטרור וצעקו "שיעים, שיעים". הם יידו אבנים על כוחות הביטחון, וירו לעברם זיקוקים. ערוצי הטלוויזיה בלבנון הראו בשידור חי מפגינים מציתים כלי רכב ומנפצים חנויות של בנייני משרדים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מתעוררות: נשות החברה הערבית נושאות את דגל המאבק האזרחי

הדאגה הביטחונית החדשה של איראן: משככי כאבים בעוגות

למען הביטחון והטבע: מאות עצים יינטעו בעוטף להגנה מפני רקטות

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-the-Middle-East-20191217-0327' autoplay='0' credit='רויטרס' desc='מחאות בביירות, לבנון' kid='1_flc0pun4' duration='139'']

Protesters Stand Near Burning Tents During Anti Government Protests In Beirut
הפגנות בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע התחדשו המהומות בלבנון ועימותים אלימים נרשמו בין אלפי המפגינים בביירות לבין כוחות המשטרה במקום - עשרות בני אדם, בהם שוטרים, נפצעו. המפגינים, שמחו מחוץ לבניין הפרלמנט, דורשים מזה כחודשיים הקמת ממשלה חדשה ומוחים בעיקר נגד מדיניות הכלכלה.

העימותים כללו יידוי אבנים מצד המפגינים וירי גז מדמיע ומכות מצד כוחות הביטחון הלבנוניים. זו הפעם הראשונה שנרשם שימוש באמצעים שכאלה שכן עד כה ההפגנות במדינה היו רגועות יחסית ולא כללו עימותים משמעותיים בין הצדדים. ארגון זכויות האזרח הלבנוני אמר כי 54 פצועים טופלו בשל העימותים וכי למעלה מחצי מהם פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים.

הפגנות בלבנון
הפגנות בלבנון | צילום: רויטרס

אחת המפגינות שהייתה במקום סיפרה לרויטרס כי "זו הייתה הפגנה מאוד שלווה, כולנו שרנו מזמורים על אחדות ושלום, ואז אחד הצעירים דחף את אחת הגדרות שהפרידה בינינו. ראינו כמו ענקית של שוטרים מגיעה, הם  דחפו אותנו וריססו עלינו גז דמיע. באמת לא הייתה סיבה להפגנת הכוח הזו".

בתוך כך, ביום שישי נאם מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, וקרא להקמת ממשלה רחבה בלבנון שתכלול גם את הארגון. לפני כחודש וחצי ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי הודיע כי בעקבות המחאות על יוקר המחייה הוא מתפטר, אך מאז נתקלו במדינה במבוי סתום בניסיונות למצוא חלופה.

סעד אל-חרירי, ראש ממשלת לבנון, הפגנות בלבנון
סעד אל-חרירי, ראש ממשלת לבנון, הפגנות בלבנון | צילום: רויטרס

"הגעתי לדרך ללא מוצא. היינו צריכים לעשות זעזוע גדול, כדי להתמודד עם המשבר. את התפטרותי אני מניח לאישורו של הנשיא והעם הלבנוני", אמר אל-חרירי בנאומו הטלוויזיוני. "במשך 13 ימים חיכה העם הלבנוני לפתרון פוליטי שיעצור את ההידרדרות. בזמן הזה ניסיתי למצוא את הדרך תוך הקשבה לקול העם".