ברקע המתיחות מול איראן: "ישראל שוחחה עם איחוד האמירויות"

גורם אמריקני דיווח ל"וול סטריט ז'ורנל" כי הפגישות, שנערכו בתיווך ארה"ב, נועדו לתאם מהלכים כדי להתמודד עם "איומי טהראן". עוד הוסיף כי מדובר בצעד המעיד על הפשרת היחסים בין המדינות

זמן צפייה: 00:34

ישראל ערכה פגישות סודיות בחודשים האחרונים עם איחוד האמירויות, בתיווכו של השליח האמריקני לסוגיית איראן, בריאן הוק - כך דיווח היום (חמישי) גורם אמריקני ל"וול סטריט ז'ורנל". זאת, על פי הדיווח, במטרה לחלוק מידע ולתאם מהלכים בין המדינות, על מנת להתמודד עם האיום הגובר מול איראן.

עוד הצהיר הגורם כי השיחות מהוות צעד נוסף המעיד על הפשרת היחסים בין המדינות, שחולקות איבה משותפת כלפי טהראן וניסיונותיה להרחיב את השפעתה באזור.

עוד בחדשות 13:

ברגע האחרון: ארה"ב מבקשת לעצור את המכלית האיראנית בגיברלטר

בכיר באמירויות: תומכים במעורבות ארה"ב במו"מ בין ישראל לפלס'

הותר לפרסום: ישראל כץ ביקר באבו דאבי במסגרת ועידה של האו"ם

ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן
ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן, נשיא איחוד האמירויות | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום ביקשה ארצות הברית לעצור את שחרור המכלית האיראנית "גרייס 1" שהוחרמה על ידי בריטניה בגיברלטר בתחילת החודש שעבר. זאת, בהמשך לדיווחים הבוקר בכלי תקשורת בריטים לפיהם בריטניה צפויה לשחרר היום את מכלית הנפט האיראני שנעצרה כאשר הייתה בדרכה לסוריה. בינתיים, ההחלטה האם לשחררה או לא נדחתה מהבוקר לאחר הצהריים כתוצאה מהבקשה האמריקנית.

פביאן פיקארדו, שר מגיברלטר, צוטט אומר כי לא יחדש את צו העיכוב של המכלית, מאחר והוא סבור כי היא לא תשוט לסוריה. "אין שום סיבה להחזיק ב'גרייס 1' בגיברלטר דרה יותר אם אנחנו מאמינים שהיא לא תפר את הסנקציות נגד המשטר הסורי".

המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי (ארכיון)
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי (ארכיון) | צילום: רויטרס

בתחילת יולי הותר לפרסום כי שר החוץ ישראל כץ ביקר באבו דאבי במסגרת ועידת האו"ם לענייני סביבה. במהלך הביקור קיים השר פגישה עם גורם בכיר באיחוד האמירויות, והשניים דנו על ההיבטים האזוריים והיחסים בין המדינות. עוד שוחחו על הצורך להתמודד מול איומי איראן בנושאי הגרעין ופיתוח הטילים. נוסף לכך, נידונה הפעילות המשותפת לקידום הקשרים הכלכליים בין המדינות בתחומים שונים.

כמו כן, הציג השר בפני הגורם הבכיר את יוזמת "המסילות לשלום אזורי" לחיבור סעודיה ומדינות המפרץ, דרך ירדן, לרשת הרכבות הישראלית ולנמל חיפה. במסגרת הכינוס פגש כץ גם את מזכ"ל האו"ם, והעלה בפניו את נושא השבויים והנעדרים הישראלים.

״אני נרגש לעמוד כאן באבו דאבי ולייצג את האינטרסים של מדינת ישראל מול מדינות המפרץ הערביות", סיפר כץ בתום הביקור. "זוהי עליית מדרגה משמעותית בקשר בין ישראל לבין מדינות האזור.

עוד הצהיר השר: "אמשיך לפעול ביחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את מדיניות הנורמליזציה מתוך עוצמה שאנחנו מובילים, המבוססת על יכולותיה של ישראל, הן בתחומי הביטחון והמודיעין והן בתחומים האזרחיים השונים. אני רואה בזה את אחד האתגרים המרכזיים בתפקידי כשר החוץ ובכוונתי להמשיך ולהוביל מדיניות זו גם בעתיד".