ארצות הברית: יש ראיות לכך שהמכלית האיראנית העבירה נפט לסוריה

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה שאיראן הפרה את ההתחייבות שלה שלא להעביר דלק לממשל אסד. דוברת המחלקה: "הדלק הזה מועבר ישירות לטנקים של החיילים ששוחטים סורים חפים מפשע"

זמן צפייה: 00:26

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה הלילה (שישי) כי יש בידיה ראיות לכך שהמכלית האיראנית "אדריאן דרייה 1" העבירה נפט לממשלת סוריה, ובכך הפרה את התחייבויותיה שלא תמכור את הדלק למשטר אסד.

הדוברת מורגן אורטגוס אמרה כי "המשטר האיראני העביר נפט לסוריה, והדלק הזה מועבר ישירות לטנקים של החיילים ששוחטים סורים חפים מפשע". כשנשאלה על ידי כתבים האם לוושינגטון יש עדויות לכך, אורטגוס אמרה: "לא הייתי אומרת את זה אם לא היה לנו".

משרד החוץ הבריטי מסר אתמול הצהרה דומה הטוענת שתכולת המכלית, שנקראה בעבר "גרייס 1", נמכרה לממשלת אסד. שליח איראן לבריטניה, שזומן על ידי משרד החוץ הבריטי לשיחה בנושא, אמר ביום רביעי כי הנפט נמכר לחברה פרטית והכחיש שאיראן הפרה את הבטחותיה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לקראת מו"מ? הלחץ שאיראן הפעילה על ארה"ב במפרץ – עבד • פרשנות

איראן שמחה לאידו של בולטון: "מחרחר המלחמה הגדול הורחק"

בצל סערת קרב הג'ודו: איראנים קוראים לחרם ספורטיבי על מדינתם

A Crew Member Takes Pictures With A Mobile Phone On Iranian Oil Tanker Adrian Darya 1, Previously Named Grace 1, Sits Anchored After The Supreme Court Of The British Territory Lifted Its Detention Order, In The Strait Of Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'', ששינתה את שמה ל''אדריאן דרייה 1'' | צילום: רויטרס

ביום שבת פורסמה תמונה של המכלית עוגנת בנמל טרטוס בסוריה. היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שפוטר לפני כמה ימים מתפקידו, שיתף אז את התמונה בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "כל מי שאמר ש'אדריאן דרייה 1' לא הייתה בדרכה לסוריה – נמצא בהכחשה. לטהראן יותר חשוב לממן את המשטר הרצחני של אסד מאשר את האנשים שלה. אנחנו יכולים לדבר, אבל איראן לא הולכת לקבל הקלות בסנקציות עד שהיא תפסיק לשקר ולהפיץ טרור".

לפני כשבועיים אישר משרד החוץ האמריקני כי ארה"ב הציעה לקפטן המכלית האיראנית מיליוני דולרים בשביל שימסור את הספינה ויעגון במקום שבו תוכל ארה"ב להשתלט עליה. שר החוץ האיראני, מוחמד ג’וואד זריף, האשים בחשבון הטוויטר שלו את ארה"ב ב"סחיטה על הסף".

מהפרטים עולה כי השליח האמריקני לנושא איראן, בריאן הוק, שלח מייל לקברניט הספינה, שבו כתב כי "יש לו בשורות טובות", לשון המכתב, "ממשל טראמפ מוכן לשלם מיליוני דולרים עבור הספינה". הוק צירף למייל את מספרי הטלפון של משרד החוץ האמריקני וזאת כדי לוודא שהקפטן לא יחשוב שהמכתב מזויף.