דיווח: ממשל טראמפ הציג תוכנית לשליחת 120 אלף חיילים למזה"ת

לפי ה"ניו יורק טיימס", שר הביטחון האמריקני הציג בפגישה עם יועצי הנשיא את התרחיש, שנועד למקרה של הסלמה מול טהראן • בכיר אמריקני: "מניחים שאיראן או שלוחותיה פגעו באוניות במפרץ"

זמן צפייה: 00:45

שר הביטחון האמריקני בפועל, פטריק שנהאן, הציג אמש (שני) בפגישה עם יועציו הבכירים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תוכנית צבאית לשליחת 120,000 חיילים אמריקנים למזרח התיכון, במקרה שאיראן תתקוף כוחות אמריקניים או תאיץ את תוכנית הגרעין שלה. כך לפי דיווח בניו יורק טיימס מפי גורמי ממשל. לא ברור עד כמה טראמפ מעורב בפרטי התוכנית.

את התיקונים במדיניות ארה"ב ביקשו גורמים ניציים בממשל טראמפ, ובראשם יועצו לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. התוכנית לא כוללת פלישה קרקעית לאיראן עצמה, שכן לפי הגורמים פלישה כזאת תדרוש מספר גדול יותר של חיילים.

פטריק שנהאן

בתוך כך, בכיר אמריקני העריך כי איראן או גורמים הנתמכים על ידיה פגעו במיכליות הדלק במפרץ הפרסי. במתקפה ניזוקו המיכליות באופן משמעותי, אך לא היו נפגעים ולא נגרמה דליפה. על פי בקשת איחוד האמירויות, נשלח צוות חקירה אמריקני לחקור את נזקי התקיפה ולא מצא עד כה הוכחות למעורבות האיראנית במתקפה.

אמש התייחס טראמפ למתיחות עם איראן, ואמר כי "נראה מה יהיה, אם הם יעשו משהו - זו תהיה טעות גדולה". הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים שנערכה בתום פגישה עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. זאת, ברקע תקיפת ארבע האוניות בשטחה של איחוד האמירויות. בכיר אמריקני התייחס לנושא ואמר כי איראן היא "מועמדת מובילה" בביצוע התקיפה, אך לא ניתן להוכיח זאת כעת.

בתוך כך, חבר בוועדה לביטחון לאומי של איראן מסר לרשת אל-ג'זירה כי מטרת התקיפה במפרץ אל-פוג'יירה, היא לגרור את טרמאפ למלחמה בטענה כי איראן מאיימת עליה. כמו כן, טען חבר הוועדה כי הפיצוצים התקיפה היא בבחינת "תסריט שטחי", וכי נכשלה תכניתו של מי שעומד מאחוריה. עוד הוסיף הגורם כי ידי טהראן "מושטות לשכנותיה הערביות" וכי איראן רצינית בכוונתה לשתף פעולה וברצונה לביטחון באיזור.

מדינות המפרץ, שחשות כי איראן מעוניינת בהסלמת המצב, פנו לארה"ב וביקשו ממנה להגן עליהן במקרה של מלחמה. זאת, לאחר שהחוקרים הבין-לאומיים שהגיעו למקום הבינו כי התקיפה נעשתה באמצעי מתוחכם, ככל הנראה ספינת מנוע, וכי היא הייתה מחושבת ומכוונות.

אוניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אוניות משא באמירות אל פוג'יירה

ברקע המתיחות במפרץ הפרסי, אמר אמש אמיר עלי חאג'יזאדה, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, כי "אם ארצות הברית תפעל נגדנו, נכה אותה על ראשה", והוסיף: "הנוכחות הצבאית האמריקנית במפרץ הפרסי היוותה בעבר איום. היום מדובר בהזדמנות".