"גנרל אמריקני מזהיר: איראן מעוניינת לתקוף במזרח התיכון"

על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", ראש פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, קנת' מקנזי, סיפר כי 14 אלף החיילים שנשלחו למפרץ הפרסי לפני כמה חודשים, לא ימנעו מטהראן לנקוט בפעולה אלימה

זמן צפייה: 00:29

המתיחות במפרץ הפרסי: על פי דיווח שהתפרסם היום (שבת) ב"ניו יורק טיימס", ראש פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, קנת' מקנזי, הזהיר כי הצבת 14 אלף החיילים במפרץ הפרסי לפני כמה חודשים, לא מנעה מאיראן לתכנן פעולות בסדר גודל דומה לתקיפה של הרחפנים על מתקני הנפט בסעודיה לפני כחודשיים.

לפי הגנרל, אמנם שליחת הלוחמים, מטוסי הקרב ומערכות ההגנה האוויריות למזרח התיכון מנעה מאיראן לתקוף מטרות אמריקניות, אבל מדינות המפרץ עדיין מצויות בסכנה. "לפי הערכתי, יש סיכוי גדול שהם יתקפו שוב - זה המסלול שהם נמצאים עליו. ההתקפה על שדות הנפט בסעודיה הייתה מדהימה בחוצפתה", המשיך מקנזי. "לא הייתי פוסל פעולה דומה בהמשך. איראן נמצאת תחת לחץ רב".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עקב העומסים: בעיריית ת"א דנים בהרחבת מערך ההסעות בסופ"ש

טרקטורון התהפך בנגב: בן 11 במצב אנוש, בן 18 נפצע בינוני

הקלטת הלוהטת וילדים בכלובים: הסקנדלים הגדולים של הנשיא טראמפ

פיצוץ במכלית האיראנית
פיצוץ במכלית האיראנית במפרץ | צילום: חדשות 13

כאמור, לפני כחודשיים תקפו עשרה מל"טים מתקני נפט במזרח סעודיה, השייכים לחברת "עראמקו". מוקדם יותר הצהיר דובר משרד הפנים בממלכה כי שתי שריפות פרצו במתקנים כתוצאה מתקיפת מל"טים. כוחות הכיבוי השיגו שליטה על השריפות, ולא דווח על נפגעים.

לאחר מכן טען דובר כוחות הקואליציה הסעודית בתימן, תרכי אל-מאלכי, כי תוצאות החקירה הראשוניות מצביעות על כך שבמתקפה על מתקני הנפט בסעודיה נעשה שימוש בכלי נשק איראניים ושלל את החשד שהתקיפה בוצעה משטח תימן - כפי שטענו המורדים הח'ותים.

חלקים של מל''טים במסיבת עיתונאים בסעודיה
חלקים של מל''טים במסיבת עיתונאים בסעודיה | צילום: חדשות 13

כמו כן, רשת CBS דיווחה מפי בכיר אמריקני כי מתקפת הטילים על המתקנים שמיוחסת לאיראן, אושרה על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי - בתנאי שתבוצע בדרך שבה יהיה ניתן להכחיש את המעורבות האיראנית. בעקבות התקיפה, הפנטגון אישר שליחת כוחות צבא אמריקנים לסעודיה.

כחודש לאחר מכן, עלתה באש מכלית נפט איראנית סמוך לסעודיה כתוצאה מפיצוץ שאירע בה, כך אישרה התקשורת בטהראן. מומחים שבדקו את נסיבות האירוע אמרו כי ככל הנראה מדובר באירוע טרור. על פי כלי תקשורת באיראן, ייתכן שכלי השיט נפגע משני טילים. עם זאת, שר החוץ הסעודי הכחיש את הדיווחים בטלוויזיה האיראנית, לפיהם סעודיה עומדת מאחורי התקיפה.

במקביל, מקורות אמריקנים מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי ארצות הברית ביצעה מתקפת סייבר נגד איראן. זאת, בעקבות תקיפת מתקני הנפט בסעודיה. לדבריהם, מטרת המתקפה הייתה לפגוע ביכולתה של טהראן להפיץ תעמולה. עוד הוסיפו כי ארצות הברית בחרה בתקיפת סייבר משום שלא יהיו לה השפעות על המציאות במפרץ הורמוז.