בכיר באיחוד האמירויות: "הישראלים יוכלו לבקר פה בקרוב מאוד"

בריאיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי, התייחס מוחמד אל-חמדי המקורב ליורש העצר להסכם ההיסטורי, והצהיר כי מדינות נוספות באזור שוקלות לנרמל את היחסים. על איראן: "מקור לאי יציבות באזור"

זמן צפייה: 03:54

מוחמד אל-חמדי, עורך עיתון מרכזי באיחוד האמירויות ומקורב ליורש העצר, התראיין הערב (שישי) לראשונה בכלי תקשורת ישראלי והתייחס להסכם שנחתם בין מדינתו לישראל. לדבריו אל-חמדי, "הישראלים יוכלו לבקר פה בקרוב מאוד".

"אני סבור שכל האזור הערבי עד לאירוע היסטורי חשוב, אירוע שללא ספק ישנה את עתיד האזור", הצהיר. "ללא ספק חשיבותו של ההסכם הזה אינו בכך שהוא נחתם בין שתי מדינות, אלא הוא טומן בחובו את העובדה שהוא התגבש כתוצאה משינוי בדרך חשיבתן של מדינות האזור באשר לקשרים עם ישראל. אני סבור שהיום ההיגיון של עמי האזור השתנה. בחריין, עומאן ואולי ערב הסעודית שוקלות גם הן לנרמל את היחסים. ההסכם הראשון בין האמירויות לישראל יפתח ללא ספק את השער והנכונות של מדינות נוספות באזור".

אל-חמדי התייחס לתגובות הנזעות מצד הפלסטינים, ואמר: "מצער לשמוע את ההצהרות האלה, מכיוון שמדינת איחוד האמירויות עמדה תמיד לצד הפלסטינים ותמכה בהם לאורך השנים. מדינת איחוד האמירויות לא בגדה ולא תבגוד בסוגיה הפלסטינית". עוד התייחס לאל-חמדי לנוכחותה של איראן באזור: "ההסכם הזה אינו מוצא חן בעיני איראן, וגם לא כל הסכם אחר. העמדה הזאת אינה מפתיעה אותנו. איראן היא גורם של אי יציבות באזור".

עוד בחדשות 13:

טראמפ: "הסיפוח ירד כרגע מהשולחן – ישראל עשתה ויתור גדול"

ארדואן: שוקלים להקפיא היחסים עם האמירויות עקב ההסכם עם ישראל

גורדי שחקים ומלונות פאר: הכירו את הידידה החדשה של ישראל

מוחמד אל-חמדי, בכיר באיחוד האמירויות
מוחמד אל-חמדי, בכיר באיחוד האמירויות | צילום: חדשות 13

בתוך כך, השליח המיוחד של טראמפ למזרח התיכון אבי ברקוביץ', אמר בריאיון ל"בלומברג": "דיברתי באופן אישי עם אנשי עסקים פלסטינים שלא אחשוף את שמם. הם הבינו שמדובר ברגע היסטורי. תוכנית המאה היא הסכם מסגרת שנתון לשינוי אם הפלסטינים יסכימו להגיע לשולחן המו"מ. אני חושב שיש הרבה מדינות ערביות, בעיקר במפרץ, שרואות את תוכנית המאה כהזדמנות, על בסיס פיתרון שתי המדינות. אני מחכה לטלפון מהפלסטינים, אני מתקשר אליהם, הם לא חוזרים אלי".

עוד הוסיף ברקוביץ: "יש לנו שיחות בעצימות גבוהה עם מדינות ערביות נוספות בכל התקופה האחרונה, כולל היום. אנחנו חושבים שההסכם בין ישראל לאמירויות הוא 'שבירת קרח' שייתן את אפקט הדומינו על מדינות אחרות באזור. לנורמליזציה או טיסות ישירות או צעדים היסטוריים אחרים. אנחנו מקווים שבשבועות או בחודשים הקרובים נציג הישגים דיפלומטיים נוספים בנושא".

מבט מלמעלה על אבו דאבי, בירת איחוד האמירויות
מבט מלמעלה על אבו דאבי, בירת איחוד האמירויות | צילום: Shutterstock

מוקדם יותר היום גינה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את ההסכם ואמר: "אנו שוקלים להקפיא את היחסים עמם עקב נרמול היחסים". ארדואן איים גם להשיב את השגריר הטורקי מאבו-דאבי. מנגד, במשרד החוץ של עומאן דווקא בירכו על ההסכם, ומסרו כי "מדובר בצעד חשוב להורדת המתח באזור ולחיזוק היציבות".

במקביל בישראל, מתפללים במסגד אל-אקצא הפגינו נגד ההסכם ואף ניסו לשרוף את דגל איחוד האמירויות. גם בעזה נערכו הפגנות נגד נרמול היחסים, שם אמר בכיר חמאס מושיר אל-מצרי כי "כל המיליארדים של האיחוד וכל משאבי הנפט שלה לא שווים לאדמותיה של פלסטין. ההסכם הזה הוא מעשה תועבה דיפלומטי שאין עליו סליחה. ההסכם משווק את מדיניותה של ישראל - והוא ייזרק לפח הזבל של ההיסטוריה".