המשבר בצפון סוריה: הכורדים מזהירים - אסון הומניטארי מתקרב

בעוד צבא טורקיה ממשיך לתקוף, ארדואן מתכנן לקחת שבויים ולהעבירם לחקירה באנקרה - צעד קיצוני שמפניו מזהירים הכוחות הלוחמים. במקביל, פוטין מאותת לעמיתו הטורקי: אל תפגע באינטרסים של אסד

זמן צפייה: 03:50

בעוד הצבא הטורקי ממשיך לתקוף בצפון סוריה, ו-200 אלף בני אדם כבר הפכו לפליטים - הכורדים הזהירו היום (שבת) מפני אסון הומינטרי בצפון סוריה. לדבריהם, המשבר יתקרב ועלול להתרחש אפילו בימים הקרובים.

הנשיא הטורקי ארדואן מתכנן לקחת שבויים כורדים מהארגונים החמושים ולהעביר אותם לחקירה באנקרה - מהלך קיצוני מבחינתו של ארדואן, שמתכוון ללכת עד הסוף עם העניין הזה.

במקביל, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין - היחיד שיכול לרסן את ארדואן - מאיים על מקבילו הטורקי, ומאותת לו: אתה יכול לפעול בצפון סוריה - אבל אל תיגע במשטר אסד ואל תפגע באינטרסים שלו. 

עוד בחדשות 13:

משרד הביטחון הטורקי: השתלטנו על עיר בצפון סוריה

ארה"ב: טורקיה הפציצה בסמוך לבסיס אמריקני בסוריה; חיילים פונו

דקה אחר דקה: כך סוכל פיגוע הרחפנים האיראני על אדמת סוריה

Dddqkc
הפצצה טורקית נגד הכורדים בגבול סוריה

מוקדם יותר היום, הודיע שר החוץ הגרמני כי מדינתו אוסרת על ייצוא של נשק לטורקיה - בעקבות המתקפות על הכוחות הכורדים. זמן קצר אחריו הודיעה גם צרפת על השעיית ייצוא הנשק לאנקרה.

בתוך כך, שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושאולו דחה את הצעתו של נשיא ארצות הברית טראמפ לתווך בין אנקרה לכוחות הכורדיים. "אנחנו לא מנהלים משא ומתן עם טרוריסטים - הדבר היחיד שצריך לקרות הוא שהטרוריסטים יניחו את נשקם", אמר צ'בושאולו, והוסיף: "ניסינו בעבר את הפיתרון הפוליטי בטורקיה, וראינו מה קרה".

U.s. And Turkish Military Forces Conduct A Joint Ground Patrol In Northeast Syria
כוחות צבא ארה''ב וכוחות טורקיים בסוריה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, הודיע משרד הביטחון הטורקי כי מורדים סורים הנתמכים על ידי אנקרה השתלטו על העיר ראס אל-עין בצפון סוריה, במסגרת המבצע הצבאי נגד הכורדים. עם זאת, ארגון הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, בלוחם עבור הכורדים, מסר כי הצבא הטורקי השתלט על שכונה אחת בלבד, וכי הארגון מוסיף להילחם בצבא הטורקי. מהרשויות הכורדיות בסוריה נמסר כי 191,069 בני אדם הפכו לפליטים מאז החל המבצע.

המרכז הסורי לזכויות אדם הודיע כי המבצע הטורקי בסוריה נגד הכורדים הביא למותם של 74 לוחמים כורדים נגד הצבא הטורקי. עוד נמסר כי נהרגו 49 לוחמים של ארגוני מורדים סוריים הנתמכים על ידי טורקיה מאז החל המבצע. בקרב אזרחים, עלה מניין ההרוגים ל-30. רוב ההרוגים נפגעו בתל-עבייד, עיירה על גבול סוריה טורקיה המותקפת על ידי הצבא הטורקי.

A Turkish Military Vehicle Returns After A Joint U.s. Turkey Patrol In Northern Syria, As It Is Pictured From Near The Turkish Town Of Akcakale
כוחות אמריקניים וטורקיים בגבול הצפוני בסוריה | צילום: רויטרס

הכורדים מאיימים כי ינטשו את בתי הכלא בהם כלואים אלפי אנשי דאע"ש, וכי לא ייכנעו לטורקים שממשיכים להפציץ בלב שכונות אזרחיות בצפון סוריה. הליגה הערבית במעמד של שרי החוץ התכנסה בקהיר כדי לדון במצב בצפון סוריה. מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-עיט, על המבצע הטורקי בסוריה: "ההתערבות הטורקית בסוריה היא לא אלא פלישה עוינת. אנחנו מגנים אותה בתוקף. ביטחון המדינה הסורית הוא חלק מביטחון האומה הערבית כולה, והתוקפנות הטורקית היא בגדר איום לביטחון הלאומי של העולם הערבי כולו".