טורקיה החלה בפלישה קרקעית לסוריה; טראמפ: "רעיון רע"

הצבא הטורקי החל בשלב נוסף במבצע נגד הכורדים בגבול סוריה • על פי דיווחים, 11 בני אדם נהרגו - בהם שלושה אזרחים • הנשיא האמריקני: "הכורדים לא סייעו לנו במהלך מלחמת העולם ה-2"

זמן צפייה: 01:06

טורקיה החלה בשלב נוסף במבצע הצבאי נגד הכוחות הכורדים הנמצאים בגבול עם סוריה, ופלשה אמש (רביעי) קרקעית לאזור. זאת לאחר שמוקדם יותר פתחה בהפצצות אוויריות נגדם.

על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, 11 אנשים נהרגו מאז תחילת המבצע - שמונה מהם אזרחים. הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF), המובלים על ידי הכורדים, הודיעו כי הם הצליחו להדוף כוחות טורקים. גורם רשמי מסר לרשת ABC כי שומרים כורדים בבתי כלא בהם שוהים אסירים של דאע"ש עזבו את עמדותיהם עם פלישת הכוחות הטורקים.

נשיא ארצות הברית טראמפ התייחס לביקורת שהושמעה נגד ההחלטה האמריקנית להותיר את הכוחות הכורדים ללא סיוע אמריקני ואמר: "הם לא סייעו לנו במלחמת העולם השנייה, ולא בנורמנדי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

טראמפ: "טורקיה שותפה חשובה שלנו – אך לא נטשנו את הכורדים"

ארה"ב נסוגה מגבול סוריה-טורקיה; "אמרה לכורדים שלא תגן עליהם"

טראמפ לארדואן: נאפשר לצבא הטורקי לפעול בצפון סוריה

פלישת הכוחות הטורקים לסוריה
פלישת הכוחות הטורקים לסוריה | צילום: רויטרס

טראמפ התייחס למבצע, ואמר: "ארצות הברית לא תומכת בהתקפות האלה והבהירה לטורקיה שהמבצע הזה הוא רעיון רע". עם זאת הוסיף הנשיא כי אנקרה "הבטיחה להגן על אזרחים ועל מיעוטים, כולל נוצרים, והבטיחה לדאוג שלא יתרחש שום משבר הומניטרי". נוסך לכך, הנשיא האמריקני דיבר עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, והשניים הביעו דאגה בדבר הפלישה הצבאית של טורקיה לסוריה והסכנה למשבר הומניטרי כתוצאה מכך.

טראמפ התייחס גם לביקורת שנמתחה על הנסיגה, שפגעה ביחסים של האמריקנים עם הכורדים, ואמר: "הם לא עזרו לנו במלחמת העולם השנייה. למשל, הם לא עזרו בפלישה לנורמנדי. למרות הכל, אנחנו אוהבים את הכורדים".

הסנטור האמריקני לינדזי גרהאם
הסנטור האמריקני לינדזי גרהאם | צילום: רויטרס

בתוך כך, הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם ועמיתו הדמוקרטי כריס ון הולן הציגו תוכנית דו-מפלגתית להטלת סנקציות על אנקרה, בהן הגבלות על נכסים בהחזקת הנשיא ארדואן וכן איסור על מכירת אמצעי לחימה מתוצרת אמריקנית לטורקיה. במסמך הוגדרה עסקת מכירת מערכת ההגנה "S-400" הרוסית כ"מהלך משמעותי" שיהיה נתון אף הוא לסנקציות.

כווית גינתה גם היא את המבצע הצבאי ומסרה כי הדבר מאיים על היציבות והשלום האזורי. מוקדם יותר גינו את הפלישה הצבאית גם איחוד האמירויות הערביות ובחריין.

Dddqkc
הפצצה טורקית נגד הכורדים בגבול סוריה

שר החוץ הצרפתי, ז'אן-איב לה דריאן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מגנה את המבצע החד-צדדי של טורקיה בסוריה, שקוראת להטיל ספק במאמצים הביטחוניים וההומניטריים של הקואליציה נגד דאע"ש".

מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, התייחס לכניסת הכוחות הטורקים לסוריה ואמר: "האמריקנים נטשו את הכורדים בין לילה. זהו גורלו של כל מי שסומך על אמריקה".

כאמור, מוקדם יותר היום צבא טורקיה פתח רשמית במבצע צבאי נגד הכורדים בגבול סוריה – זאת מספר ימים לאחר שהודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על משיכת 50 החיילים האמריקנים שנשארו באזור.

לפי הכוחות הסורים הדמוקרטיים, כוחות יבשה טורקים התאספו בגבול ומטוסי קרב טורקיים הפציצו אזורים אזרחיים. בעיר ראס אל-עין", הנמצאת בגבול, דווח על מספר פיצוצים גדולים ועל מותם של שני אזרחים, כמו גם פיצוצים שנשמעו בעיר תל אבייד. דובר הקואליציה הכורדית סיפר כי "אנשים באזור היו בפאניקה גדולה". נוסף לכך, דווח כי הכורדים ביקשו מבעלת בריתה ארצות הברית, והקואליציה נגד דאע"ש, לסגור את השטח האווירי באזור על מנת "להפסיק את ההתקפות על חפים מפשע".

הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן, שהכריז לפני מספר ימים על כוונתו לצאת למבצע כדי לייצר "מרחב מוגן" הנקי מהמיליציות הכורדיות כדי ליישב פליטים סורים, כתב בחשבון הטוויטר שלו עם תחילת המבצע כי מטרתו כי "למנוע יצירת מסדרון טרור מעבר לגבול הדרומי שלנו ולהביא שלום באזור". כמו כן כתב כי תכלית המבצע היא "לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה ושחרור קהילות מקומיות מידי טרוריסטים".

כלי תקשורת ברוסיה ציטטו בכיר במשרד החוץ שאמר כי אין בכוונת הקרמלין להתערב בסכסוך בין טורקיה לסוריה. "צבא רוסיה נמצא בסוריה למטרות אחרות". לפני כן, הנשיא ולדימיר פוטין שוחח עם ארדואן וביקש ממנו להבטיח להימנע מכל מהלך בסוריה היכול לפגוע בתהליך השלום ובפתרון המשבר בסוריה.