טראמפ: "חיסולו של סולימאני נועד למנוע מלחמה - לא לפתוח בה"

נשיא ארצות הברית ערך מסיבת עיתונאים ובה הצהיר כי מפקד כוח קודס שחוסל "נתפס בשעת מעשה". בכיר בממשל האמריקני: "סולימאני תכנן לתקוף בעתיד הקרוב דיפלומטים ובכירי צבא אמריקנים"

זמן צפייה: 05:13

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ערך הערב (שישי) מסיבת עיתונאים בפלורידה, לאחר חיסולו של קאסם סולימאני. "נקטנו בצעד הזה כדי למנוע מלחמה - לא כדי לפתוח באחת", הצהיר טראמפ. "תפסנו את סולימאני בשעת מעשה, וחיסלנו אותו".

"כנשיא, התפקיד החשוב ביותר שלי הוא להגן על אזרחי ארה"ב", אמר הנשיא. "סולימאני השתתף בפעולות שערערו את המזרח התיכון. מה שארה"ב עשתה אתמול היה צריך להיעשות כבר ממזמן".

לדברי טראמפ, "העתיד שייך לאזרחים איראנים שמחפשים שלום ודו-קיום, ולא לאלו המחפשים לפגוע. יש לנו את המודיעין הטוב ביותר בעולם, וכשמישהו מאיים עלינו אנחנו מחזיקים בכל הפרטים שלו. אני לא אהסס לפעול, ומוכן לפעול בכל דרך על מנת להגן על האזרחים האמריקנים. העולם הוא מקום טוב יותר ללא סולימאני".

עוד בחדשות 13:

איראן תגיב לחיסול – באופן שלא ידרדר את המצב למלחמה • פרשנות

אזרחים איראנים מביעים שמחה על חיסול סולימאני • תיעוד בלעדי

הערכה: ארה"ב עדכנה את ישראל בטרם חיסול סולימאני

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורם בכיר בממשל טראמפ הצהיר כי סולימאני תכנן לפגוע בעתיד הקרוב בדיפלומטים אמריקנים, וכן בבכירי צבא בעיראק, לבנון, סוריה, ומקומות נוספים במזרח התיכון.

בכיר אמריקני נוסף הזהיר כי "תוכניתו של סולימאני לתקוף את ארצות הברית עלולה לצאת לפועל גם אחרי מותו. הצבא נמצא בכוננות כדי לתגבר במידת הצורך את שגרירות ארה"ב בביירות".

בריאן הוק, שליח ארה"ב לענייני איראן, הצהיר בריאיון ל"אל-ג'זירה" כי  "סולימאני היה הטרוריסט המבוקש בעולם. המודיעין האמריקני הבין שסולימאני מתכנן מתקפה נגד אינטרסים אמריקניים, ולכן טראמפ החליט לחסל אותו".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וקאסם סולימאני מפקד כוח קודס
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וקאסם סולימאני מפקד כוח קודס | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, התייחס טראמפ לחיסול בחשבון הטוויטר שלו, ורמז כי פניו עדיין למשא ומתן עם טהראן. "איראן מעולם לא ניצחה במלחמה - אבל אף פעם לא הפסידה במו"מ", כתב טראמפ.

"סולימאני הרג ופצע אנושות אלפי אמריקנים במשך תקופה ארוכה", המשיך טראמפ. "הוא תכנן להרוג עוד רבים נוספים - אך הוא נתפס. הוא אחראי, באופן ישיר ועקיף, למותם של מיליוני בני אדם - בהם מפגינים במדינתו. למרות שטהראן לעולם לא תודה בכך, העם האיראני שנא את סולימאני ופחד ממנו. הם לא עצובים על חיסולו כפי שמנהיגיהם מנסים לשדר לעולם. הוא היה צריך למות כבר לפני זמן רב.

"ארצות הברית שילמה מיליארדי דולרים כל שנה לעיראק, לאורך שנים רבות – בנוסף לשאר הדברים שעשינו עבורם. העם העיראקי לא רוצה להיות תחת שליטת עיראק, אך בסופו של דבר זאת החלטתם", סיכם. "לאורך 15 השנים האחרונות איראן צברה כוח והשתלטה על עיראק, ואנשיה לא מרוצים. זה לא יגמר טוב!