טראמפ: נראה שאיראן אחראית לתקיפה בסעודיה; ייתכן שנגיב בעוצמה

חרף הכחשות טהראן, הנשיא האמריקני הצהיר כי מסתמן שהיא עומדת מאחורי המתקפה: "ארה"ב לא רוצה מלחמה - אך מוכנה לכך יותר מכל אומה בהיסטוריה". סעודיה: "מסוגלים להגן על עצמנו, נגיב בעוצמה"

זמן צפייה: 03:32

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הצהיר היום (שני) כי "ככל הנראה, איראן אחראית לתקיפת מתקני הנפט בסעודיה". זאת, חרף הכחשותיה של טהראן. לדבריו, "ארה"ב לא רוצה מלחמה - אבל מוכנה לכך יותר מכל אומה אחרת בהיסטוריה".

"אני לא רוצה מלחמה עם אף אחד", הדגיש. "אנחנו מוכנים יותר מכולם. יש לנו את הצבא החזק ביותר והטילים ביותר. בנינו את הצבא מחדש בהרבה דרכים שונים. לאף אחד אין את הכלים שיש לנו. עם כל זה, אנחנו רוצים להימנע ממלחמה. יש לנו הרבה אופציות אבל אני לא מתעסק בהן עכשיו, אנחנו רוצים להבין מי עשה את זה. זאת הייתה מתקפה מאוד גדולה, ויכול להיות שנענה במתקפה גדולה פי כמה".

שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, התייחס אף הוא לתקיפה וטען כי מדובר ב"מתקפה חסרת תקדים". סעודיה הצהירה כי "אנו מסוגלים להגן על עצמנו ומגיבים למתקפות בעוצמה", והודיעה כי תזמין מומחים בין-לאומיים שיחקרו את התקרית. משרד החוץ הסעודי הוסיף: "קוראים לעולם לגנות את מי שעומד מאחוריה".

עוד בחדשות 13:

התקיפה בסעודיה – פתיחת מלחמה שצריכה להדאיג את ישראל • פרשנות

סעודיה: התקיפה לא בוצעה מתימן; נעשה שימוש בכלים איראניים

בעקבות התקיפה בסעודיה: אספקת הנפט העולמית פחתה בחמישה אחוזים

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

יושב ראש ועדת החוץ של הסנאט אמר: "התקיפה בסעודיה מדגישה את מאמצי איראן לזרוע חוסר יציבות במזרח התיכון. איראן צריכה לא להמעיט בהערכה של ארה"ב, כל מתקפה על כוחות ארה"ב תיענה בתגובה מוחצת".

בתוך כך, רשת NBC דיווחה מפי שלושה גורמים במודיעין האמריקני כי ארה"ב גילתה שמקור התקיפה הוא באיראן - וכי ההערכה בוושינגטון היא שהמהלך יגרום להסלמת המתח עם איראן. עוד דווח כי מקור בקונגרס אמר שחברי המפלגה הדמוקרטית שמעורים בפרטים לא חולקים על כך שאת התקיפה ביצעה איראן. "בתקיפה הייתה רמת תחכום שלא ראינו בעבר", אמר המקור. "לא תראה חברי מפלגה דמוקרטית מכחישים שטהראן עומדת מאחורי הכול".

במקביל, דיווח ב"וושינגטון פוסט" כי בכירים במשרד הביטחון האמריקני אמרו שיש להגיב בצורה מאופקת על התקיפה. זאת, מכיוון שארצות הברית עלולה "לשלם מחיר יקר על סכסוך עם איראן", לטענתם.

Eezkilhucaa 3sw
תקיפת מחסן נפט בסעודיה | צילום: טוויטר

מוקדם יותר היום, מסר דובר כוחות הקואליציה הסעודית בתימן, תרכי אל-מאלכי, כי תוצאות החקירה הראשוניות מצביעות על כך שבמתקפה על מתקני הנפט בסעודיה נעשה שימוש בכלי נשק איראניים ושלל את החשד שהתקיפה בוצעה משטח תימן - כפי שטענו המורדים הח'ותים.

עוד טען אל-מאלכי שבקרוב יתפרסמו תמונות של הנשק. כמו כן הבהיר הדובר כי המזל"טים שבהם הח'ותים עושים שימוש הם מתוצרת איראנית מדגם "אבאביל", והדגיש כי הח'ותים ממשיכים לפגוע באזורים מאוכלסים באמצעות טילים בליסטים.

במקביל, שליח האו"ם בתימן אמר למועצת הביטחון כי "לא ברור לחלוטין מי עומד מאחורי המתקפה על מתקני הנפט הסעודיים". כמו כן, קטאר, אשר בדרך כלל נוקטת עמדה איראנית, גינתה אף היא את המתקפה: "האזור צריך להתאחד ולשתף פעולה להשגת ביטחון".

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ התייחס בחשבון הטוויטר שלו למתקפה: "כשאיראן הפילה מל"ט אמריקני היא טענה שהוא חדר לשטח האווירי שלה – כאשר הוא כלל לא היה קרוב. הם דבקו בסיפור הזה בעוד הם ידעו שזה שקר גדול. עכשיו הם אומרים שאין להם שום קשר למתקפה בסעודה – אנחנו עוד נראה".