משרד החוץ האיראני: "רוחאני וטראמפ לא ייפגשו בעצרת האו"ם"

למרות המסרים המפייסים מצד טראמפ, בטהראן הודיעו כי לא יהיה מפגש בין שני המנהיגים • איראן הכחישה מעורבות בתקיפה האווירית במתקני הנפט בסעודיה: "האשמות חסרות בסיס"

זמן צפייה: 01:28

משרד החוץ האיראני הודיע הבוקר (שני) כי הנשיא רוחאני לא יפגש עם עמיתו האמריקני, דונלד טראמפ, בשולי עצרת האו"ם. זאת לאחר שדווח כי ארה"ב הציעה לקיים פגישה בין המנהיגים בשולי העצרת. "פגישה כזאת לא נמצאת על סדר היום שלנו – וגם לא תהיה", נמסר.

בתוך כך, הכחיש משרד החוץ את הטענות למעורבות איראנית בתקיפה שהתרחשה בסוף השבוע במתקני הנפט שבמזרח הממלכה הסעודית. "ההאשמות שתקפנו בסעודיה הן חסרות בסיס ובלתי מתקבלות על הדעת", מסר דובר משרד החוץ בטהראן בטלוויזיה האיראנית.

משרד החוץ הסיני גינה את הודעת ארצות הברית כי איראן אחראית לתקיפה בסעודיה. "זה חוסר אחריות להטיל אחריות על התקיפה ללא הוכחות חותכות", נמסר מהמשרד בבייג'ינג. "אנו מקווים שכל הגורמים המעורבים ישמרו על איפוק".

עוד בחדשות 13:

איראן מאותתת לארה"ב: החלופה למשא ומתן היא מלחמה • פרשנות

בעקבות התקיפה בסעודיה: אספקת הנפט העולמית פחתה בחמישה אחוזים

ברקע מו"מ אפשרי בין ארה"ב לאיראן: מתקפה על מתקני נפט בסעודיה

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

בתוך כך, התייחס טראמפ גם לתקיפה בסעודיה, שפגעה באספקת הנפט העולמית, וגרמה לעליית מחירים. "יש סיבה להאמין שאנו יודעים מי האשם, ואנו ערוכים ודרוכים להגיב בהתאם לאישור שנקבל", כתב טראמפ בטוויטר. "אך אנו מחכים לשמוע מהסעודים בנוגע למה שגרם למתקפה, וכיצד נוכל להגיב". בכיר אמריקני אמר לרשת ABC כי איראן היא זו שאחראית לתקיפה, וכי היא שיגרה משטחה כתריסר טילי שיוט ויותר מ-20 כלי טיס בלתי מאויישים.

בשבוע שעבר התייחס שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין לאפשרות למשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן, ואמר כי "כרגע אין תוכנית שהנשיא טראמפ ייפגש עם רוחאני". נוסף לכך, אמר מנוצ'ין על הקלה אפשרית בסנקציות: "נכון לעכשיו, אנחנו ממשיכים במדיניות של לחץ מירבי מול איראן". זאת, ברקע הדיווחים לפיהם טראמפ יוועד עם עמיתו האיראני בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בעוד כשבועיים, ולאחר שפורסם ברשת "בלומברג" כי מנוצ'ין תמך במשא ומתן עם איראן, בעוד שהיועץ ג'ון בולטון התנגד נחרצות - ופוטר.

שריפה בשדות הנפט בסעודיה כתוצאה מהתקיפה | צילום: רויטרס

לפני כשלושה שבועות, במהלך פסגת הג'י-7 קיים הנשיא טראמפ ועמיתו הצרפתי עמנואל מקרון, מסיבת עיתונאים בה הצהיר כי "יש סיכוי טוב שאיפגש בעתיד עם נשיא איראן, חסן רוחאני". זאת, יממה בלבד לאחר שסירב להיפגש עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שהגיע לביקור פתע בוועידה". "מקרון עדכן אותי בכל צעד אתמול. לא חשבתי שזה יהיה נכון להיפגש אמש עם זריף, אבל מקרון עדכן אותי בהכל".

"לאיראן יש פוטנציאל גדול. אנחנו לא מחפשים שינוי משטר, זה קרה שם בעבר", אמר טראמפ. "איראן יכולה להיות אומה גדולה אבל אסור שיהיו לה נשקים גרעיניים. אפשר להגיע להסכם תוך זמן קצר – אם הנסיבות יהיו מתאימות אסכים לזה".

"המדינות שנכנסו להסכם הגרעין יותר ויותר מהן מסכימות איתי", טען טראמפ על אף שמדינות רבות, בראשן האיחוד האירופי, ביקרו אותו על עזיבת ההסכם. "אני חושב שיום אחד יגידו תודה, כי עשינו את הדבר הנכון. אני לא מכיר את רוחאני, הוא נושא ונותן מצוין. אני חושב שהוא ירצה להיפגש, ואני חשוב שאיראן רוצה לסדר את המצב הזה".