טראמפ אחרי התגובה האיראנית: "נטיל על הממשל סנקציות נוספות"

נשיא ארה"ב התייחס לתקיפת הבסיסים האמריקניים בעיראק, אמר כי "נשקלת תגובה נוספת", ואף קרא למדינות נוספות לסגת מהסכם הגרעין. "סולימאני תכנן מתקפה נגד יעדים אמריקניים, אבל עצרנו אותו"

זמן צפייה: 05:18

חיסול קאסם סולימאנינשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס היום (רביעי) לתקיפה האיראנית על הבסיסים האמריקניים בעיראק, ואמר כי בעוד נשקלת תגובה נוספת נגד איראן, אך בינתיים "יוטלו סנקציות נוספות על כלכלתה שיישארו עד שהיא תשנה את התנהגותה".

"אף אמריקני לא נהרג במתקפה האיראנית רק נגרם נזק מינילמלי", אמר הנשיא. "אף אמריקני או עיראקי לא נהרג, בזכות אמצעי הבטיחות שנקטנו ומערכת התרעה שעבדה טוב מאוד. אני מצדיע לכוחות הביטחון - הטילים ששוגרו אלינו אתמול מומנו על ידי הכספים שהעביר להם הממשל הקודם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מאמצע 2020: ניסויים במערכת יירוט טילים מבוססת לייזר • תיעוד

בעקבות המתיחות: צרפת מזהירה את אזרחיה בחיפה – "נקטו זהירות"

דוח: ברקע נחישות איראן והמשבר הפוליטי – חשש ממלחמה ב-2020

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ בהצהרה לתקשורת
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ בהצהרה לתקשורת | צילום: רויטרס

"משנות ה-70 סבלו אומות העולם מהתנהגותה ההרסנית של איראן - היא הייתה הספונסר המוביל של הטרור והמרדף אחרי נשק גרעיני ואיום על העולם", המשיך טראמפ. לאחר מכן הנשיא האמריקני פנה למדינות שתומכות בהסכם הגרעין וקרא להן לסגת ממנו "הגיע הזמן שבריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה וסין יקבלו את המציאות. חייבים לעבוד ביחד כדי לעשות עם איראן עסקה שתהפוך את העולם לבטוח יותר".

טראמפ התייחס לחיסול מפקד "כוח קודס" וטען כי "בימים האחרונים הוא תכנן מתקפה חדשה, אבל עצרנו אותו. ידיו היו מוכתמות מדם. חיסולו מעביר מסר חזק לטרוריסטים: אם אתם מעריכים את החיים שלכם אל תאיימו על אנשים".

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

בתוך כך, על פי ההערכה בפנטגון, איראן במתכוון לא פגעה בחיילים אמריקניים, כדי שלא להסלים את המצב. ההתקפה נועדה לסגור את מעגל התגובות בסבב הזה. בנוסף על כך, איראן נתנה התרעה כללית כשעה לפני המתקפה לראש ממשלת עיראק והחיילים היו בבונקרים בזמן התקיפה. יתרה מזאת, הבסיס שהותקף מבודד ומרבית הטילים פגעו בשטח פתוח.

הבוקר התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למתיחות עם איראן ואמר: "אנחנו עומדים איתן מול מבקשי נפשנו, עומדים בנחישות ובעוצמה. מי שמנסה לתקוף אותנו – יספוג מכה מוחצת ביותר". את הדברים אמר בכנס הצהרת פומפאו של פורום קהלת ופורום שילה שנערך במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים.

אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי
אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי

מוקדם יותר היום, המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, התייחס למתקפה על הבסיסים האמריקניים, ואמר כי "מדובר בסטירת לחי לארצות הברית - המתקפה הייתה מוצלחת". "התקיפה שינתה את הכיוון אליו הולך העולם, שינויים גדולים הולכים לקרות". הוסיף חמיאני בנאומו בעיר קום. "לאיראן יש את היכולת והמוכנות להגיב על כל תוקפנות".

כאשר ברקע קריאות מוות לארצות הברית ולישראל, המנהיג העליון אמר כי שתי המדינות והמערב בכלל, הן האויבות של איראן. לטענתו, "ארצות הברית מנסה לחסל את חזבאללה, כוח ההתנגדות החזק בלבנון, כדי לסייע לישראל להגיע לביירות".

הלילה נורו טילי קרקע-קרקע מאיראן לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, בהם הבסיס אירביל שבצפון המדינה וכן הבסיס האווירי "עין אל-אסד" שבמערבה, שבהם נמצאים כוחות צבאיים אמריקניים. גורם רשמי בארה"ב מסר כי "לא ידוע על נפגעים כתוצאה מהתקיפה האיראנית, אך אנו עדיין אומדים את המצב". הטלוויזיה האיראנית, מנגד, מיהרה להודיע ש-80 אמריקנים נהרגו בתקיפה.