טראמפ: "ארצה להחזיר כוחות אמריקניים מעיראק בשלב מסוים"

ברקע בקשת עבד אל-מהדי לקבל הבהרות לגבי מכתב "הנסיגה", הצהיר הנשיא: "לא נרצה להיות בבגדד לנצח - לא רציתי להיות שם מלכתחילה". עוד התייחס לחיסול סולימאני: "הרבה מדינות מאוד שמחות"

זמן צפייה: 02:26

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצהיר הערב (שלישי) כי ירצה להסיג כוחות אמריקניים מעיראק בשלב מסוים. זאת, ברקע הסערה סביב המכתב שנשלח לממשלת עיראק מצבא ארה"ב, בדבר נסיגה אמריקנית מהמדינה.

"אנחנו לא רוצים להיות בעיראק לנצח", הצהיר הנשיא. "אני לא רציתי להיות שם מלכתחילה וכולם יודעים את זה, אבל עשינו החלטה ואנחנו שם. אני חושב שעשינו עבודה נפלאה, אבל בסופו של דבר נראה לצאת משם". עם זאת, הזהיר, "אני חושב שזה הדבר הכי גרוע שיכול להיות בשביל עיראק. זה אומר שלאיראן תהיה טביעת רגל גדולה יותר ואנשי עיראק לא רוצים את זה. בשבילנו זה יעבוד טוב".

בהתייחס למכתב, אמר טראמפ: "אני מבין שהיה מכתב לא חתום. אני לא יודע אם זה היה אמיתי או לא". טראמפ הוסיף כי "ארצות הברית רוצה שעיראק תדאג לביטחון של עצמה, ותשקול הטלת סנקציות עליה רק אם היא לא תנהג בכבוד כלפי ארה"ב".

עוד בחדשות 13:

ר"מ עיראק: מבקש מארצות הברית הבהרות בקשר למכתב "הנסיגה"

המכתב, הסערה וההכחשה הגורפת: האם ארה"ב תכננה לסגת מעיראק?

עאדל עבד אל-מהדי, ראש ממשלת עיראק ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
עאדל עבד אל-מהדי, ראש ממשלת עיראק ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

עוד התייחס טראמפ לחיסול סולימאני: "הצלנו הרבה חיים, הוא תכנן משהו. עשינו לעצמנו ולהרבה מדינות טובה גדולה. אני שומע מהרבה מדינות שהן מאוד שמחות".

"המתקפה שלנו הייתה מבוססת על מה שהם עשו, אנחנו לא התחלנו", הדגיש הנשיא. "שני אמריקנים מתו בתקיפה שלהם, המון נפצעו, היו תקיפות גם לפני זה. הוא היה מפלצת. הוא מת וזה דבר טוב. אני לא חושב שמישהו יכול להתלונן על זה - אני לא שומע שמתלוננים על זה, רק פוליטיקאים שרוצים להיות נשיאים מתלוננים על זה".

אנחנו לא רוצים להיות בעיראק לנצח. אני לא רציתי להיות שם מלכתחילה וכולם יודעים את זה. אבל עשינו החלטה ואנחנו שם. אני לא מסכים עם ההחלטה הזאת. עשינו שם עבודה טובה, יש לנו אלפי אסירים של דאע"ש. אנחנו רוצים שאירופה תיקח אותם

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום התייחס ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי למכתב שנשלח אתמול מצבא ארצות הברית לממשלתו, ואמר כי קיים חוסר התאמה בין הגרסה הערבית והאנגלית של המכתב, ולכן מדינתו מבקשת הבהרה מארצות הברית.

בד בבד, ה"וושינגטון פוסט" דיווח הערב מפי גורמים בלשכת אל-מהדי כי ראש הממשלה רואה במסמך הצהרה אמריקנית מחייבת לנסיגה מהמדינה. זאת, חרף הכחשות הפנטגון בדבר תקפות המסמך.

הגורמים הבכירים בלשכת ראש הממשלה התייחסו להכחשת הרמטכ"ל האמריקני, שהצהיר כי מדובר בטיוטה לא חתומה שלא הייתה אמורה להתפרסם, ומסרו כי "איננו מתייחסים להצהרות שנמסרות לתקשורת - ומצפים לקבל מוושינגטון בקרוב לוח זמנים למהלך".

טראמפ בהצהרה על חיסול אל-בגדדי
נשיא ארה''ב טראמפ | צילום: חדשות 13

"כמדינה, אנו מתייחסים למכתבים רשמיים שאנו מקבלים - ונפעל בהתאם למכתב זה", הוסיף אחד מהגורמים הבכירים. "ראש הממשלה עבד אל-מהדי הצהיר כי אין כל אפשרות להביא ליציבות בעיראק ללא הסגת הכוחות הזרים הנמצאים במדינה".

"מובן שהנסיגה לא תיקח ימים או שבועות, ועל כן נמשיך להיות בתיאום עם ארצות הברית - ונבקש מהם להתוות לוח זמנים לנסיגה. ניצחנו את דאע"ש, ונוכחות ארה"ב במדינה מסבכת את העניינים עוד יותר", סיכם.