טראמפ: "לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות כשהפילה את המל"ט"

נשיא ארצות הברית התייחס בריאיון ל-NBC למתיחות במפרץ הפרסי ואמר: "אני חושב שהם רוצים לקיים משא ומתן – ולחתום על עסקה. הם לא אוהבים את המצב שאליו נקלעו"

זמן צפייה: 03:42

המתיחות במפרץ: נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס היום (ראשון) למתיחות במפרץ הפרסי ואמר: "אני לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות בנו כשהפילה את המל"ט. אני חושב שהם רוצים לקיים משא ומתן ולחתום על עסקה. הם לא אוהבים את המצב שאליו נקלעו, הכלכלה שלהם שבורה לגמרי".

טראמפ הסביר בריאיון מדוע החליט לבסוף שלא להגיב צבאית להפלת המטוס. "הגנרלים אמרו לי שהם מוכנים לפעולה, אבל אני ביקשתי שיגידו לי קודם כמה אזרחים איראנים יהרגו בפעולה. הם חזרו אלי ואמרו שהם מעריכים ש-150 איראנים ימותו", אמר. "חשבתי על זה רגע ואמרתי 'יודעים מה? המטוס שהפילו היה לא מאויש'. זאת לא נראתה לי תגובה פרופורציונלית".

מוקדם יותר היום, התייחס טראמפ לכך שעצר ברגע האחרון תגובה צבאית אמריקנית לאחר הפלת המל"ט באזור דרום איראן, וכתב: "בניגוד לדיווחים, מעולם לא נסוגתי מתקיפה באיראן, רק עצרתי אותה בשלב זה".

עוד בחדשות 13:

יועץ טראמפ נפגש עם רה"מ: "אסור לאיראן לפרש זהירותנו כחולשה"

טראמפ יטיל סנקציות על איראן בשני: "אופציה צבאית על השולחן"

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

אתמול, כזכור, טראמפ אמר כי "האופציה הצבאית מול איראן עדיין על השולחן". עוד הוסיף טראמפ במהלך שיחה עם כתבים בבית הלבן לפני המראתו לסדרת התייעצויות בקמפ דיוויד, כי הוא מתכוון להטיל סנקציות נוספות על איראן, על מנת למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. "בכוונתו להחזיר את איראן להיות גדולה שוב", אמר טראמפ. בנוגע לתקרית הפלת המל"ט אמר הנשיא האמריקני גם כי "הוא מעריך את העובדה שהאיראנים לא הפילו מטוס צבאי מאויש שנשא עליו 38 אנשים בסמוך למל"ט שהופל".

מאוחר יותר הודיע טראמפ כי גל הסנקציות החדש ייכנס לתוקפו מחר. "אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני בחסות ההסכם הגרוע שנחתם עם ממשל אובמה, שיאפשר להם להשיג נשק גרעיני בעוד כמה שנים", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

נתניהו בולטון ובן שבת
נתניהו בולטון ובן שבת | צילום: חיים צח לע''מ

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם בולטון בלשכתו שבירושלים. השניים נתנו הצהרה לתקשורת ודנו במתיחות במפרץ הפרסי ובמשבר בין ארצות הברית לאיראן, וכן בגרעין האיראני. בולטון התייחס לתקרית הפלת המל"ט האמריקני בשבוע שעבר על ידי האיראנים, והבהיר: "אסור שאיראן, וכל מעצמה עוינת אחרת, יפרשו בטעות את הזהירות ושיקול הדעת שהפעלנו כחולשה". "איראן ממשיכה לבנות בסיסים בסוריה. היא מספקת נשק מתוחכם ללבנון, אפגניסטן ותימן, והיא ממשיכה להפעיל לפעול במזרח התיכון", המשיך בולטון. "היא ממשיכה לאיים על ישראל ובנות ברית נוספות שלנו במזרח התיכון. כמו שאמר הנשיא ביום חמישי – הסנקציות על איראן הכרחיות, ועוד סנקציות יוטלו הלילה. אנחנו מצפים שההכרזה על הסנקציות תתקיים ביום שני - הישארו עמנו", סיכם.

בפתח דבריו, התייחס בולטון לפסגה המשולשת עבורה הגיע לירושלים, ואמר כי "אני מעריך את מנהיגותו של ראש הממשלה והשותפות בין ישראל לארצות הברית". "אין ספק שתחת שלטון נתניהו וטראמפ מערכת היחסים בין שתי המדינות התחזקה", הוסיף. "הכרנו בירושלים כעיר הבירה של ישראל והעברנו את השגרירות לירושלים. הכרנו בריבונות ישראל ברמת הגולן ואני בטוח שהיחסים ביננו יוסיפו וישתפרו. אני בטוח שנוכל לעבוד יחד, מכיוון שמערכת היחסים החזקה בין נתניהו לטראמפ מאפשרת לנו לדון בנושאי ביטחון", הוסיף בולטון, ואמר כי "אני מקווה שהפגישות האלו יעזרו לנו לקדם פתרונות ביטחוניים עבור האזור".