השינוי בעמדת טראמפ ותמיכת פומפאו: מאחורי הקלעים של החיסול

הניו יורק טיימס פרסם כי הנשיא האמריקני התנגד תחילה להתנקשות בסולימאני, אך שינה את דעתו כשצפה במהומות בשגרירות בבגדד. "חמיאני זימן את סולימאני לפגישה כדי לדון בפעולות נגד ארה"ב"

זמן צפייה: 06:18

ההצעה לחסל את מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, הוגשה לשולחנו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כבר ב-28 דצמבר. כך פורסם היום (ראשון) בעיתון הניו-יורק טיימס. הנשיא דחה את ההצעה הראשונית לחסל את סולימאני ואישר את ההצעה לתקיפת בסיסים של מיליציות פרו איראניות תחתיה.

עוד עולה מהדיווחים כי כשראה טראמפ את ההפגנות סביב השגרירות האמריקנית בבגדד, גמר אומר בליבו על "ביצוע התגובה החריפה והקיצונית ביותר" והורה על ההוצאה לפועל של חיסול סולימאני. ההוראה הזו הדהימה את ראשי מערכת הביטחון בארה"ב, ששיערו כי טראמפ ידחה את הצעת הפנטגון בדבר החיסול, כיוון שנחשבה לחריגה בעוצמתה ובהשלכותיה. על כך אמר טראמפ: "חיסול סולימאני נועד למנוע מלחמה - לא לפתוח בה".

כתבות נוספות בנושא >> 

דיווח: טראמפ החליט על חיסול סולימאני רק 3 ימים לפני הפעולה

טראמפ: "חיסולו של סולימאני נועד למנוע מלחמה – לא לפתוח בה"

צעד מסוכן או יעיל? חיסול סולימאני – הדרמטי בתולדות המזה"ת

People Gather At The Funeral Of The Iranian Major General Qassem Soleimani And The Iraqi Militia Commander Abu Mahdi Al Muhandis, In Baghdad
אלפים במסע הלוויה של קאסם סולימאני | צילום: רויטרס

מידע מודיעיני התקבל בפנטגון האמריקני, לפיו סולימאני עתיד לפגוש את המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, וכי הם אמורים לדון בתוכנית פעולה נגד ארה"ב. מחלוקת נתגלעה בין בכירי המודיעין האמריקני - חלקם צידדו בפעולת החיסול כי האמינו שסולימאני מהווה איום חמור ומיידי, וכי הפעולה אמורה להתבצע בזמן הקרוב. בכיר במטכ"ל האמריקני צוטט כשאמר "תוך ימים או שבועות תתבצע פעולה נגדנו, באופן ברור וחד משמעי". מן העבר השני נשמעו קולות על כך שחמינאי טרם אישר את הפעולה, וכי היא נמצאת ברמת ודאות נמוכה לביצוע.

מייק פנס ומייק פומפאו | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, מי שהכריעו את הכף ועודדו את הנשיא להורות על החיסול היו סגן הנשיא מייק פנס, ושר החוץ מייק פומפאו, שמובילים את הקו הניצי של מדיניות הממשל האמריקני נגד איראן. הם בטחו בדיווח המודיעיני שהצביע על כך שסולימאני מתכנן לפגוע בשגרירויות אמריקניות וכן בכוחות הצבא בסוריה, עיראק ולבנון - מדינות בהן סייר סולימאני עם כוחותיו בזמן האחרון. זאת, על אף שדיווחים מקבילים הצביעו על "עסקים כרגיל" ועל "יום שני שגרתי במזרח התיכון".

בתוך כך, גילו סוכנויות המודיעין האמריקניות כי יחידות טילים בליסטיים נפרסו ברחבי איראן וכי המדינה מצויה במצב כוננות מוגבר. עם זאת, לא ברור האם פריסת מערך הטילים הוא למטרת הגנה מפני תקיפות אמריקניות נוספות או למטרות תקיפה כנקמה על מותו של סולימאני.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני | צילום: רויטרס

בתגובה לכך, אמר טראמפ בנאום שנשא בפאלם ביץ', פלורידה, כי אם איראן תתקוף כוחות או אינטרסים אמריקניים, הוא מבטיח לתקוף 52 אתרים ברחבי איראן - מספר המייצג את 52 האמריקניים שנלקחו כבני ערובה על ידי איראן ב-1979. טראמפ ציין כי אתרים מסוימים הם "ברמה גבוהה מאוד וחשובים לאיראן ולתרבות האיראנית. יעדים אלה וגם איראן עצמה ייפגעו מהר מאוד וקשה מאוד".

על פי דיווח בעיתון ה"ניו יורק טיימס", האיום של טראמפ הגיע בעקבות התרעה מודיעינית לפיה זוהתה העלאת כוננות בכל יחידות הטילים של איראן ברחבי המדינה. עם זאת, מהמידע המודיעיני לא היה ברור אם מדובר בהיערכות למתקפת טילים נגד יעדים אמריקנים באזור או בהעלאת כוננות מחשש לתקיפה אמריקנית.

מפגינים בטהראן העלו באש את דגלי ישראל וארה''ב
מפגינים בטהראן העלו באש את דגלי ישראל וארה''ב | צילום: רויטרס

אתמול שוגרו רקטות לעבר מספר מטרות אמריקניות בעיראק. שתי רקטות שוגרו לעבר ה"גרין זון", המתחם שבו נמצאת השגרירות האמריקנית בגדד. אחת מהן התפוצצה בתוך המתחם, אך לא גרמה לנפגעים. פצצת מרגמה נוספת התפוצצה בשכונת ג'אדריה שבה נמצא המתחם, וגרמה לפציעתם של חמישה בני אדם. שלוש רקטות התפוצצו גם במתחם בסיס "בלד" שבצפון בגדד, שבו יש כוחות של חיל האוויר האמריקני.

כמו כן, מקורות ביטחוניים בעיראק מסרו לערוץ אל-ג'זירה כי בוצע ירי רקטות לעבר מתחם הלשכות הנשיאותיות בעיר מוסול בעיראק. לפי הדיווח במקום מוצבים גם כוחות אמריקניים. גדודי חזבאללה העיראקיים, הפועלים תחת חסותה שלאיראן, אחרי ירי הרקטה: "החל ממחר בערב אנו ממליצים למנגנוני הביטחון במדינה להתרחק מהבסיסים האמריקאיים עד לטווח של לפחות קילומטר. לא נרצה שהם יהפכו למגן אנושי עבור האמריקנים".