משרד החוץ האיראני: "נגיב בנחישות לכל איום מצד ארצות הברית"

לפי סוכנות הידיעות תסנים, טהראן איימה בתגובה נוקשה כלפי כל צעד אגרסיבי שתנקוט וושינגטון. טראמפ הצהיר: "איני מעוניין במלחמה עם איראן, אך אם נגיע לכך - הדבר ייגמר בהשמדה חסרת תקדים"

זמן צפייה: 02:09

רוחות מלחמה במפרץ: דובר משרד החוץ האיראני הצהיר היום (שבת) כי טהראן תגיב בנחישות כלפי כל איום ותוקפנות מצד ארצות הברית - כך דווח בסוכנות הידיעות "תסנים". "לא נסכים לשום חדירה לגבולותיה של איראן", נמסר מהמשרד. זאת, ברקע המתיחות הגוברת בין המעצמות, בעקבות תקרית הפלת המל"ט האמריקני.

דובר צבא איראן מסר כי "כל תקיפה אמריקנית נגד איראן תיענה בפגיעה באינטרסים שלה באזור. איראן לא תפתח במלחמה אך תגיב מיד וביד קשה על כל טעות שיעשה האויב". כמו כן, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף זימן את נציג איחוד האמירויות הערביות והתלונן בפניו שארצות הברית שיגרה את המל"ט משטח מדינתו - כך דווח בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס".

עוד בחדשות 13:

האיפוק של טראמפ מקנה לו לגיטימציה לתקיפה קשה עתידית • פרשנות

טראמפ הסביר מדוע ביטל את התקיפה באיראן: "תגובה לא מידתית"

דיווח: טראמפ הזהיר את איראן שיתקוף – וקרא לה להיכנס למו"מ

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

בתוך כך, בעקבות האיסור שהוציאה ארצות הברית על טיסה בשמי הרפובליקה האסלאמית, ארגון התעופה האזרחי של איראן הצהיר כי "המרחב האווירי הנשלט בידי איראן במפרץ הפרסי, כמו גם נתיבים נוספים, הם בטוחים לחלוטין".

הלילה הצהיר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי הוא אינו מעוניין במלחמה עם איראן, אך אם המצב יגיע לידי כך - הדבר ייגמר בהשמדה חסרת תקדים". את הדברים אמר טראמפ בריאיון לרשת NBC.

עוד הוסיף הנשיא כי הוא אינו מציב תנאים מוקדמים לדיונים עם איראן. "אי אפשר שלאיראן יהיה נשק גרעיני", טען. "אם הם רוצים לבוא לשולחן המו"מ, מצוין. אם לא - הם יכולים להמשך לחיות תחת כלכלה קורסת". כשנשאל לגבי התקיפה המתוכננת באיראן, שהחליט לבסוף לבטלה, השיב טראמפ: "המטוסים עוד לא היו באוויר, אבל הם היו מאוד קרובים לכך. ההתרחשות הייתה קרובה מאוד לנקודת האל-חזור".

שבר מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר אתמול הסביר טראמפ מדוע החליט לבטל את התקיפה באיראן, וכתב בטוויטר כי "היינו דרוכים ומוכנים לתקוף אתמול בלילה שלושה אתרים שונים וכששאלתי כמה אנשים ימותו, הגנרל ענה לי ש-150. עשר דקות לפני התקיפה הוריתי לעצור אותה - כי זו תגובה לא מידתית להפלת מל"ט".

עוד כתב הנשיא: "אני לא מודאג, הצבא שלנו מוכן לפעולה והוא בפער החזק ביותר בעולם. הסנקציות פוגעות באיראן ונוספו עוד אתמול. אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני אף פעם - לא נגד ארצות הברית ולא נגד העולם".

תיעוד מהפלת המל''ט האמריקני סמוך לאיראן
תיעוד מהפלת המל''ט האמריקני סמוך לאיראן | צילום: החדשות 13

מפקד משמרות המהפכה באיראן, חוסיין סלאמי, אמר מוקדם יותר כי מדינתו נמנעה מהפלת מטוס ועליו 35 בני אדם, שליווה את המל"ט שחדר למרחב האווירי של איראן אתמול - והופל באזור מצרי הורמוז. כמו כן, מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה פרסם הודעה לתקשורת בה טען כי מרכז הבקרה שהפעיל את המל"ט לא נענה לאזהרות איראן כי הוא מתקרב למימיה הטריטוריאליים, ואמר: "הפלת המל"ט מוכיחה שוב שכוחות הצבא האיראניים לא יהססו לפעול כלפי כל איום על הביטחון הלאומי".

הנשיא טראמפ העביר הלילה מסר לאיראן באמצעות עומאן, בו הזהיר אותה מפני תקיפה מיידית, והזמין אותה לקיים שיחות - כך דיווחו בכירים איראניים לסוכנות הידיעות רויטרס. לפי הדיווח, טראמפ נתן לאיראנים זמן מוגבל להגיב למסר, ואלה השיבו כי "האייתוללה עלי חמינאי מתנגד לשיחות מכל סוג שהוא עם ארה"ב, אך המסר יועבר אליו".

Malatpiece2
שברים מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים

עוד הוסיפו בתשובתם לעומאן כי לכל מתקפה נגד איראן יהיו השלכות אזוריות ובין-לאומיות. זאת, לאחר שדווח ב"ניו יורק טיימס" כי בעקבות הפלת המל"ט האמריקני, טראמפ הורה על תקיפה של מטרות איראניות, אך חזר בו. מאוחר יותר פרסמה איראן תמונות של מה שלטענתה הם שברי המל"ט האמריקני שהופל. דובר משרד החוץ האיראני הגיב לדברי טראמפ ואמר כי "נגיב לדיפלומטיה בדיפלומטיה, תוקפנות תיענה במלחמה".

עם זאת, בכירים במועצה לביטחון לאומי של איראן הכחישו את הדיווח בפני אל-ג'זירה: "הידיעות כאילו איראן קיבלה מסר מארה"ב דרך עומאן אינן נכונות כלל". לאחר מכן, דיווחה סוכנות הידיעות איראנית "פארס", כי איראן אמרה לשגריר שוויץ שארה"ב אחראית להשלכות במקרה של תקיפה צבאית נגד איראן.