"תקופה קריטית למזה"ת": החלה הפסגה בין ישראל, ארה"ב ורוסיה

רה"מ נתניהו פתח את המפגש בין מאיר בן שבת, ניקולאי פטרושב וג'ון בולטון. יועצו של טראמפ אמר: "רבים במזרח התיכון מחפשים דרך להשגת שלום, תגובתה הדוממת של איראן - מחרישת אוזניים"

זמן צפייה: 01:17

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח הבוקר (שלישי) את הפסגה המשולשת בירושלים בין יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארצות הברית - מאיר בן שבת, ניקולאי פטרושב וג'ון בולטון. נתניהו אמר: "אני רוצה להודות לנשיא טראמפ ולנשיא פוטין על הסכמתם לערוך את הפסגה ההיסטורית הזו, ולשלוח את היועצים הבכירים ביותר שלהם. הפסגה הזו מייצגת הזדמנות אמיתית לקידום היציבות באזור ובמיוחד בסוריה. ישראל מקווה שהמהלך יקרב אותנו למטרה של שלום, שגשוג וביטחון".

נתניהו המשיך וסיפר כי "פעלנו מאות פעמים למנוע מאיראן להוביל נשק מתקדם לחזבאללה. ישראל תמשיך למנוע מאיראן להתבסס בסוריה, בזמן שהיא קוראת באופן גלוי ופעיל להשמדתנו. היינו רוצים לראות את סוריה כמדינה שלווה ומלאת שלום, זו מטרה משותפת לכולנו. המטרה היא להבטיח ששום כוח צבאי שהגיע לסוריה אחרי 2011 יישאר שם. אנחנו חושבים שיש דרכים ליצור מזרח תיכון יציב יותר, לפחות בחלק הזה של האזור. יציאת כל הכוחות הזרים מסוריה תהיה טובה לשלושת המדינות - וגם לסוריה עצמה".

"אנחנו מצפים לדון בדרכים הקונקרטיות להשיג את היעד הזה, שהוא קריטי ליישום מוצלח של החלטה 2254 של מועצת הביטחון של האו"ם, וישראל מקווה שהוועידה הזאת תקרב אותנו להשגת היעד המשותף של שלום, שגשוג וביטחון, שהולכים כולם יחד באזורנו", סיכם נתניהו.

עוד בחדשות 13:

לקראת הפסגה המשולשת: רה"מ נפגש עם היועץ הרוסי לביטחון לאומי

רוסיה במסר הרגעה לאיראן: נעדכן בפרטי הפסגה המשולשת בישראל

איראן על הפלת המל"ט: "פעולה שלא נהסס לחזור עליה אם נצטרך"

רה''מ נתניהו
רה''מ נתניהו | צילום: החדשות 13

בולטון עלה אחרי ראש הממשלה והתייחס למתיחות של ארה"ב ואיראן: "לצד הסנקציות, הנשיא טראמפ השאיר את הדלת הפתוחה למשא ומתן אמיתי. כל מה שאיראן צריכה לעשות הוא ללכת דרך הדלת הפתוחה הזו". בולטון הוסיף כי בעקבות היחסים החזקים של נתניהו עם טראמפ יש סיכויים גדולים יותר לשיתוף פעולה בין הממשלות על מנת להשיג שלום מתמשך ויציב באזור.

היועץ האמריקני הוסיף כי "הפסגה הזו רלוונטית מתמיד, אנחנו מתכנסים בתקופה קריטית במיוחד במזרח התיכון. המשטר הקיצוני באיראן וארגוני הטרור שלו יצאו בעוד סיבוב של פרובוקציות מחוץ למדינה, בעוד הכלכלה שלה קורסת והשחיתות בדרגות הגבוהות של המשטר פושה. בכל המזרח התיכון אנחנו רואים את איראן כמקור לתוקפנות, היא תומכת בחזבאללה בלבנון, מסייעת למשטר אסד בסוריה, מחמשת ומסייעת למיליציות שיעיות בעיראק, מחמשת את המורדים החותים בתימן, תומכת במעשי טרור נגד ארה"ב באפגניסטן - ומאיימת על מאגרי הנפט במזרח התיכון".

"בעוד אנחנו מדברים, דיפלומטים אמריקנים מסתובבים ברחבי המזרח התיכון ומחפשים דרך להגיע לשלום, כמו רבים אחרים - תגובתה הדוממת של איראן מחרישת אוזניים. הפרובוקציות שלה כוללות איומים נגד ומתקפות על נכסים ואנשי צוות אמריקנים במזרח התיכון, והתגלמות משמעותית יותר של התוקפנות היא הניסיון המתמשך לפתח נשק גרעיני. אין שום ראייה לכך שאיראן עשתה החלטה אסטרטגית לסגת מפיתוח נשק גרעיני ולפתוח במשא ומתן ריאלי כדי להוכיח את ההחלטה שלה".

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: החדשות 13

פטרושב דיבר שלישי וציין כי "אתם יודעים שרוסיה ואיראן משתפות פעולה בנושא המלחמה בטרור, ויש לנו יכולות הדדית להשפיע זו על זו. אנחנו מבינים את הדאגה של ישראל ומקווים מאוד שהאיומים הקיימים היום ינוטרלו על מנת שביטחון ישראל יישמר, יש כאן שני מיליון דוברי רוסית והם חשובים לנו".

"המצב במזרח התיכון לא יכול שלא להדאיג אותנו. הקריאות באזור הן לא בגדר איום, הן אמיתיות ויש להתייחס אליהן בהתאם. אחת המדינות שעלינו להתייחס אליהן היא סוריה. אני חולק אותה עמדה עם נתניהו שאמר שיש לדאוג שסוריה תגיע למצב ששורר בה שלום, שהיא אינה מסוכנת, ואני רוצה להוסיף שיש להגן על הריבונות שלה ועל ביטחונה, אבל סוריה צריכה להיות קשובה לדרישות האו"ם".

ניקולאי פטרושב
ניקולאי פטרושב | צילום: החדשות 13

"על מנת להגיע למטרה שלנו עלינו לתכנן את צעדינו כך שהמדינות שמשתתפות בתהליך ילכו גם בדרך הזאת - ויבינו את המטרה. אחת הסכנות שאיתה אנחנו מתמודדים היא המלחמה בטרור. רוסיה ומדינות נוספות נלחמות בכך ועשינו רבות על מנת להילחם בדאע"ש, כפי שארה"ב עשתה בעיראק. צריך להבין שדאע"ש לא נעלמו, אלא הכוחות של ארגון הטרור זלגו משתי המדינות הללו למדינות אחרות ועלינו לזכור זאת".

ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אמר כי "קדמו למפגש שיחות מעמיקות וממושכות בין ראש הממשלה לראשי שתי המדינות, ודיונים בדרגים מקצועיים שחיזקו את התחושה כי הגיעה העת למהלך המדיני הזה. קיומו בירושלים הוא עדות למעמדה של ישראל, לאמון בה מצד המעצמות - ולמשקל של עמדתה בסוגיות שעל הסדר היום האזורי והעולמי. השגת ביטחון ויציבות באזור היא מטרה משותפת לכולנו, אך לא ניתן יהיה להשיגה בלי לרסן את שאיפותיה של איראן. אירועי התקופה האחרונה נותנים תוקף נוסף למסקנה הזו, המחייבת התייחסות בכל מתווה והסדר".

ראש המל''ל, מאיר בן שבת
ראש המל''ל, מאיר בן שבת

ישראל מודאגת במיוחד מנוכחות איראן באזור, אך בסוריה נמצאים כוחות מחמש מדינות, ולכן להצהרת רוסיה לא צפויה להיות השפעה רבה בשטח – אלא אם אסד בעצמו יקרא לאיראן לצאת משטח מדינתו. למרות שתוצאות הפגישה צפויות להיות הצהרתיות בלבד, החשיבות שלה היא בעצם התרחשותה בישראל – מול עיני טהראן הצופה מצפון, שתראה את נציגי ישראל, רוסיה וארצות הברית דנות בעתידה של סוריה.

Uagyan

שלושת היועצים ידונו במהלך המפגש בסוגייה הסורית ובנוכחות האיראנית באזור, ומתגבשת עסקה לפיה צפויות ישראל וארצות הברית להכיר בשלטונו של אסד – בתמורה לקריאה מצד רוסיה להסגת הכוחות הזרים מסוריה.