ההסכם בין הכורדים לאסד: הצבא הסורי נכנס לעיירות בגבול הטורקי

כחלק מההסכם, צבא סוריה נכנס למספר עיירות בצפון המדינה, במטרה להדוף את הכוחות הטורקיים. לפי הכורדים, רוסיה תכפה אזור אסור לטיסה בצפון כדי למנוע הפצצות של אנקרה

זמן צפייה: 01:24

הצבא הסורי נכנס היום (שני) למספר עיירות, ביניהן תל טאמר, עין עיסא, וטבקה הסמוכה לא-רקה בצפון-מזרח סוריה, במסגרת ההסכם בין הכוחות הכורדים למשטר אסד, לפיו צבא סוריה ייכנס לאזור כדי להדוף את המתקפה של טורקיה על הכורדים - כך לפי כלי התקשורת הרשמיים בסוריה. הכורדים טוענים כי במסגרת ההסכם הראשוני בין הצדדים, רוסיה תכפה אזור אסור לטיסה בצפון סוריה כדי למנוע הפצצות של צבא טורקיה, וכי ההסכם צפוי להתרחב בהמשך.

תל טאמר ממוקמת סמוך לכביש M4, כביש מהיר חשוב מבחינה אסטרטגית, המחבר בין מזרח למערב המדינה. הכוחות הטורקיים הודיעו אתמול כי השתלטו על הכביש. העיירה נמצאת כ-35 ק"מ דרום-מזרחית לראס אל-עין, אחת ממוקדי התקיפה המרכזיים של צבא טורקיה.

מורדים סורים בצפון סוריה | צילום: רויטרס

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר כי נשיא רוסיה פוטין הביע "גישה חיובית" באשר למצב בגבול סוריה-טורקיה. "על המדינות החברות בנאט"ו לתמוך בנו במלחמה נגד הטרור", אמר. "אנו נלחמים בארגוני טרור, עד כה חיסלנו 500 טרוריסטים במבצע הצבאי בסוריה". במקביל, סוכנות הידיעות הרוסית דיווחה כי מחוקק רוסי בכיר אמר שאנקרה לא מתכוונת להשתלט על שטחים סוריים בכוח.

בכיר בכוחות הכורדיים בסוריה, בדראן ג'יה כורד, אמר כי ההסכם המוקדם עם משטר אסד הוא להיכנס לאזורים על הגבול, מהעיירה מאנביג' עד לדריק. לטענתו, הרשויות הכורידות נאלצו למצוא דרך להגן על האזור לאחר שארה"ב "נתנה אור ירוק" למתקפה הטורקית, בכך שהודיעה על נסיגה מהאזור.

בתוך כך, שר החוץ הצרפתי, ז'אן-איב לה דריאן, אמר כי על שרי החוץ של האיחוד האירופי לגנות את המתקפה הטורקית, קרא לאמברגו נשק על אנקרה ואמר כי על ארה"ב לקיים פגישה בנושא על הקואליציה נגד דאע"ש. "המתקפה גורמת לנזק הומניטרי חמור", אמר שר החוץ בפגישה עם עמיתיו בלוקסמבורג. "צרפת מצפה כי מהפגישה תצא קריאה ישירה לסיום המתקפה".

הפצצה של צבא טורקיה בעיירה ראס אל-עין שבגבול עם סוריה | צילום: רויטרס

כזכור, הכוחות הכורדים הגיעו להסכם עם המשטר הסורי בתיווך רוסיה, לפיו צבא אסד ייכנס לעיירות מנבג' ועין אל-עארב, הנתונות תחת שליטה כורדית. לפי בכיר כורדי, הממשלה הסורית והכוחות הכורדים שוחחו ביניהם אתמול בבסיס רוסי בסוריה. כמו כן, אתמול הודיעה ארה"ב כי תסיג מהאזור 1,000 חיילים אמריקנים.

מוקדם יותר אתמול, דווח על מתקפה טורקית ליד ראס אל-עין, שבין השאר פגעה בשיירה שבה היו עיתונאים וכוחות כורדים. על פי הדיווחים, 74 בני אדם נפצעו ו-11 נהרגו.

כמו כן, נשיא טורקיה ארדואן הורה אתמול לכוחותיו להתקדם 35 קילומטרים נוספים לתוך סוריה ולהמשיך לתקוף בעומק המדינה. עוד הכריז כי מדינתו השיגה שליטה על עיירת הגבול ראס אל-עין, בהמשך להודעת משרד הביטחון הטורקי אתמול. מהמרכז הסורי לזכויות אדם נמסר כי תשעה אנשים, בהם חמישה אזרחים, נהרגו בהתקפה האווירית במקום. לאחר מכן, ספרד הודיעה כי תבחן את ייצוא הנשק שלה לטורקיה.

בתוך כך, הכוחות הכורדיים דיווחו על בריחה המונית של לפחות 750 נשים וילדים המקושרים לדאע"ש, ממחנה שבו הוחזקו בזמן ההפצצות. ארדואן, עם זאת, הכחיש את הדיווחים.