"צילמתי - והסתרתי את רגשותיי": סיפור הניצחון של החייל הסורי

במשך שנתיים וחצי צילם ואסף "קיסר" (שם בדוי) כ-55,000 תמונות ממלחמת האזרחים בסוריה, אותן הבריח לארה"ב לאחר שערק. כעת ממשל טראמפ צפוי להטיל סנקציות – במסגרת חוק שייקרא על שמו

זמן צפייה: 02:40

מלחמת האזרחים בסוריה: השבוע אישר הסנאט האמריקני את "חוק 'קיסר' להגנה על אזרחים סורים" במסגרת תקציב הביטחון. במסגרת החוק, שצפוי לקבל את אישורו של הנשיא, דונלד טראמפ, ארה"ב תטיל סנקציות חמורות על גורמים בכירים במשטר אסד, וגם על גורמים שמשתפים פעולה עמו.

מאחורי החוק הזה מסתתר סיפור שנשמע כמעט דמיוני, על חייל לשעבר מיחידת הצילום של צבא אסד, שערק בשנת 2014 ומאז שם לו מטרה אחת: לחשוף לעולם את הזוועות ממלחמת האזרחים הקשה, שמשתוללת בסוריה כבר שמונה שנים. שפניו, שמו ואפילו קולו, לא נחשפו. הוא מכונה בשם הקוד "קיסר".

אב באידליב בדרך לקבורת שני ילדיו
''הסתרתי את רגשותי''. מלחמת האזרחים בסוריה | צילום: טוויטר

במשך השנתיים וחצי הראשונות שלו, הוא אסף וצילם לא פחות מ-55,000 תמונות, ששימשו עדויות לזוועה. "עיניהם של רוב הגופות נעקרו", הוא סיפר לאחרונה בריאיון לסי אן אן, "ברוב הגופות היו חתכים עמוקים".

לאחר מכן, במשך שש השנים האחרונות הוא הבריח את התמונות הללו לארצות הברית, אליה הגיע במסווה, פעם אחר פעם, כדי להציג אותן בפני אנשי הממשל האמריקני, ולהעיד בקונגרס. שש שנים, המסע המסוכן שלו לא נשא תוצאות של ממש.

"צילמתי, העלתי את התמונות, והייתי צריך להסתיר את רגשותיי", סיפר בריאיון, "הייתי צריך להתפלל שלא תזלוג דמעה במורד פניי". לאחרונה הוא הגיע שוב לוושינגטון, במטרה ללחוץ על ממשל טראמפ לנקוט בסנקציות כלפי משטר אסד, וכאמור הפעם מסעו נשא פרי. הסנקציות שיוטלו על סוריה ייקראו על שמו – קיסר.